| کد خبر: 204615 |

تجربیات گذشته برای تمهیدات سفر در نوروز ۹۹

هرسال در ایام نوروز، بازار سیروسفر به شهرها و نقاط تاریخی و طبیعی ایران و کشورهای همسایه بیشتر می‌شود. با افزایش ۴۰ درصدی تورم در یک سال گذشته بعید به نظر می‌رسد که استقبال از سفرهای خارجی افزایش چشمگیری داشته باشد؛ اما بازار سفرهای داخلی همچنان پررونق است. امید که چنین امکانی هم سلب نشود.

تین نیوز

هرسال در ایام نوروز، بازار سیروسفر به شهرها و نقاط تاریخی و طبیعی ایران و کشورهای همسایه بیشتر می‌شود. با افزایش ۴۰ درصدی تورم در یک سال گذشته بعید به نظر می‌رسد که استقبال از سفرهای خارجی افزایش چشمگیری داشته باشد؛ اما بازار سفرهای داخلی همچنان پررونق است. امید که چنین امکانی هم سلب نشود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از هفته نامه حمل ونقل، در این میان بازار سفرهای ریلی در چند سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی را نسبت به سال‌های پیش‌تر تجربه کرده است؛ و اگرچه ۵۰ درصد این سفرها به مقصدِ مشهدِ مقدس انجام شده اما بازار قطارهای گردشگریِ ریلی در شهرهای مختلف ایران و سفر به شهرهای جنوبی با استفاده از قطار نیز رشد چشمگیری داشته است.

این در حالی است که معاون مسافری شرکت راه‌آهن ماه قبل علاوه بر بازار سفرهای داخلی از تلاش برای برنامه‌ریزی پیش‌فروش بلیت قطارهای تهران-آنکارا-استانبول در ایام سفرهای نوروزی پیش رو خبر داده بود. براساس سخنان میرحسن موسوی، آنچه در مذاکرات اخیر مسئولان راه‌آهن ایران و ترکیه بارها موردبررسی بوده و هم‌اکنون نیز در حال پیگیری است، ادامه مسیر قطار مسافری تهران‌-‌آنکارا تا استانبول است.

این در حالی است که ترکیه، قطار سریع‌السیر آنکارا-استانبول را راه‌اندازی کرده‌اند که زمان سیر آن چهار ساعت است درحالی‌که قطارهای عادی این زمان را هشت ساعته طی می‌کنند. به گفته موسوی، شرکت راه‌آهن ایران به دنبال پیگیری این موضوع است که برای رفاه حال مسافران، قطاری که از تهران به آنکارا اعزام می‌شود، ساعتی که به پایتخت ترکیه می‌رسد، زمانی باشد که حداکثر بین یک تا دو ساعت بعد از رسیدن به ایستگاه آنکارا، مسافران بتوانند با قطار سریع‌السیر به استانبول برسند. به‌عبارت‌دیگر، حرکت مسافران این قطارها به‌صورت «کانکشنی» باشد.

این در حالی است که این اتفاق قطعا با استقبال مسافران روبه‌رو می‌شود چون زمان سیر، نصف زمانی است که قطار عادی از این مسیر تردد می‌کند؛ ضمن اینکه اساسا سفر با قطار ارزان‌تر و ایمن‌تر از سفر هوایی و بی‌خطرتر از سفر جاده‌ای خواهد بود؛ بنابراین بعید به نظر نمی‌رسد که بخشی از بازار سفرهای نوروزیِ امسال به سفر ریلی به مقصد ترکیه اختصاص یابد.

این در حالی است که عباس کامیاب، کارشناس ریلی در گفتگو با خبرنگار ما معتقد است که همه‌ساله با توجه به تقاضای زیاد مسافران- به دلیل تعطیلات عید نوروز دانش آموزان و دانشجویان و کارمندان و کارگران شرکت‌ها- و همچنین قیمت مناسب بلیت قطارها، مردم ترجیح می‌دهند از وسیله مطمئن و ایمن قطار برای سفرهای خود استفاده کنند. به گفته کامیاب، قطار یکی از امن‌ترین وسایل نقلیه توریستی محسوب می‌شود و به همین دلیل برای سفر به مقاصد دور و نزدیک آن را به یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه و استراتژیک تبدیل کرده است که نسبتا هزینه کمتری نسبت به سایر وسایل نقلیه داشته و مزایای زیادی دربر دارد. بنابراین به دلیل تقاضای بالای سفرهای نوروزی با قطار، پیش‌فروش بلیت قطار عید نوروز ۹۹ در شهرهای پر گردشگری مانند مشهد، اصفهان و شیراز و تبریز و بندرعباس و یزد در مدت‌زمان کوتاهی به فروش می‌روند. قطارهای گردشگری در شهرهای جنوبی و شمالی کشور نیز هرساله مسافران بسیاری به خود جلب کرده است. در همین ارتباط دومین جلسه ستاد نوروزی راه‌آهن با حضور مدیرعامل راه‌آهن، قائم‌مقام و جمعی از مدیران، هفته گذشته در محل ساختمان مرکزی راه‌آهن برگزار شد و ادارات کل مناطق نیز از طریق ویدیو کنفرانس حضور داشتند.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این جلسه گفت: «شرکت راه‌آهن و بخش غیردولتی با همت بلند، تعصب و دلسوزی همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بهترین و مطلوب‌ترین خدمت را به مسافران و هم‌وطنان عزیز ارائه کنند.» سعید رسولی یادآوری کرد: «برای ارائه خدمت بهتر در نوروز امسال، باید از تجربیات سال‌های قبل استفاده کنیم. با وجود اینکه هفته‌ها تا نوروز ۱۳۹۹ باقی‌مانده اما همچون سال‌های گذشته از چند ماه قبل این ستاد برگزار می‌شود تا تدارکات لازم اندیشیده شود تا هم‌وطنان سفر خوبی را با راه‌آهن تجربه کنند.» رسولی با تأکید بر لزوم توجه جدی به ایمنی مسافران و برخورد شایسته با ایشان گفت: «ایجاد تسهیلات و ارائه خدمات ویژه به افراد کم‌توان جسمی و سالخوردگان باید موردتوجه جدی قرار بگیرد.» او همچنین گفت: «آراستگی و نظافت قطار و ایستگاه‌ها و انجام به‌موقع سفرهای نوروزی جزء اولویت‌های اصلی ما در راه‌آهن است.»

این ستاد با هدف خدمت‌دهی مطلوب‌تر به مسافران و تلاش در جهت افزایش کیفیت و کمیت خدمات مسافری، برنامه‌ریزی و هماهنگی مناسب بین واحدهای مختلف راه‌آهن و نظارت مؤثر بر عملکرد واحدهای ذی‌ربط، پیش‌بینی و تدارک ملزومات و تجهیزات موردنیاز به‌منظور سیر ایمن‌تر قطارها، پیش‌بینی واگن‌های ذخیره و آماده‌به‌کار بودن کارگاه‌های تعمیراتی و همچنین برنامه‌ریزی و نظارت بر فروش بلیت قطارهای نوروزی برگزار شد.

گفتنی است که همه‌ساله برای توزیع عادلانه بلیت قطارها، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ریلی مانند رجا و سفیر و فدک بعد از انجام بررسی‌های لازم ناوگان ریلی و نیز استفاده از آمار و ارقام و تجربیات کارشناسان مربوطه، چند وقت قبل (حتی تا دو ماه قبل از تعطیلات نوروز) روزهای خاصی را جهت فروش اینترنتی بلیت قطار نوروز و نیز فروش حضوری در دفاتر معتبر و آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی اعلام می‌کنند. پیش‌فروش بلیت قطارهای عید نوروز در سال قبل حدود یک ماه و نیم قبل از عید نوروز انجام شد و بر همین اساس، تاریخ دقیق پیش‌فروش بلیت قطارهای ویژه نوروز ۹۹ امسال، بعد از اعلان آن توسط مراجع ذی‌ربط در راه‌آهن و شرکت‌های ریلی فوق اعلام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.