| کد خبر: 204614 |

سوغات ترسناک چین

در هفته جاری تمام اخبار رسانه‌ها، جراید، شبکه‌ای اجتماعی و... در ایران و جهان حول محور یک ویروس کشنده که به‌سرعت در تمام دنیا در حال شیوع بود، به نام «کرونا» می‌گشت.

تین نیوز

در هفته جاری تمام اخبار رسانه‌ها، جراید، شبکه‌ای اجتماعی و... در ایران و جهان حول محور یک ویروس کشنده که به‌سرعت در تمام دنیا در حال شیوع بود، به نام «کرونا» می‌گشت. این بیماری برای اولین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان، یکی از شهرهای بزرگ چین گزارش شد که از آن زمان، مسافران با سفر به کشورهای دیگر ازجمله ایالات‌متحده، باعث انتقال این ویروس در سطح جهان شده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از هفته‌نامه حمل ونقل، پس از شیوع سریع این ویروس در چین این کشور در روزهای ابتدایی بیش از  ۵۶ میلیون شهروند خود را در ۱۳ شهر را قرنطینه کرد و در راستای آن فعالیت وسایل حمل‌ونقل عمومی چون هواپیما، قطار و اتوبوس در این شهرها محدود و یا متوقف شد که این اتفاق سیستم حمل‌ونقل چین را مختل کرد.

نگرانی‌های جهانی، پس از گزارش مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در ژاپن، کره جنوبی، تایلند، ویتنام، آمریکا، هند، سنگاپور، ویتنام و عربستان سعودی، پاکستان و... به‌شدت افزایش یافت که بر همین اساس تمامی فرودگاه‌های جهان که دروازه ورود مسافران چینی بودند به حالت آماده‌باش درآمدند و اعلام کرده‌اند که با استقرار تیم‌های تخصصی و پزشکی، تمامی مسافران پروازهای ورودی را موردبررسی و معاینه قرار می‌دهند.

یک روز پس از شیوع این بیماری در برخی از کشورها، فرودگاه امام در راستای جلوگیری از ورود بیماری «کرونا» به کشور اقدام به چک و معاینه مسافران پروازهای از مبدأ چین و آسیای شرقی در بدو ورود کرد. حسن خوشخو، معاون بهره‌برداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در همین رابطه به خبرنگار ما گفته بود که براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی و همچنین ضمیمه ۹ کنوانسیون شیکاگو، این فرودگاه همکاری‌های گسترده‌ای را با پایگاه بهداشت مرزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد و همکاران این پایگاه به‌صورت ۲۴ ساعته در فرودگاه حضور دارند.

در همین راستا تمهیدات لازم برای مقابله با ویروس کرونا از نخستین روزهای شیوع این ویروس در چین در فرودگاه امام با همکاری پایگاه بهداشت مرزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اندیشیده شده و اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود مبتلایان به این بیماری به کشور در حال انجام است. معاون بهره‌برداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) توضیح داده بود که در راستای جلوگیری از ورود بیماری کرونا به کشور، تمام مسافران پروازهای از مبدأ چین و آسیای شرقی در بدو ورود به‌صورت کامل چک و معاینه می‌شوند.  از سوی دیگر سایر پروازها را به‌صورت رندوم، چک و گاهی چک‌های خاص در پروازهای کانکشنی انجام می‌دهیم تا از ورود این بیماری به کشور جلوگیری شود. خوشخو در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون مسافر مبتلا به این بیماری در معاینه‌ها دیده شده است، گفت: «خیر تاکنون موردی دیده نشده اما مواردی که مشکوک بوده‌اند از طریق اورژانس به بیمارستان اعزام شده‌اند.»

در این میان موضوعی که شیوه هر چه بیشتر این ویروس خطرناک را نگران‌کننده‌تر می‌کرد آستانه سال نو چینی‌ها بود؛ که مسافران بسیار زیادی در این ایام برای تعطیلات به سایر کشورها سفر می‌کردند اما بااین‌حال تعدادی از فستیوال‌های مختلف جشن سال نو چینی‌ها نیز در راستای اقدامات پیشگیرانه لغو شد؛ اما این خطر بیخ گوش ایران نیز بود که بر همین اساس نماینده مردم همدان از حضور توریست‌های چینی در رویداد «ایران باشکوه» در این شهر احساس خطر کرد.

امیر خجسته نماینده مردم همدان، در توئیتی با هشتگ‌های ایران باشکوه، چینی، همدان نوشت: «در روزهای آینده و در رویدادی به نام «ایران باشکوه» توریست‌های چینی وارد شهرهای کشور ازجمله همدان می‌شوند! با توجه به شیوع بیماری ناشناخته در چین، مسئولان وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل باید چاره‌ای برای جلوگیری از انتقال این ویروس به کشور یا لغو این رویداد بیندیشید؟»

اما موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی بین کاربران بدنه متخصص صنعت حمل‌ونقل هوایی بازتاب پیدا کرد روش غربالگری مسافران پروازهای چینی و آسیای شرقی در فرودگاه امام بود؛ شاید جالب باشد قبل از آن بدانید که در فرودگاه‌های جهان چگونه مسافران را برای شناسایی این ویروس غربالگری می‌کنند.

درجه تب بالا در افراد یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های ابتلا به این بیماری خطرناک است که فرودگاه‌های جهان با استفاده از دستگاه‌های اسکنر تب‌سنج و بدون نیاز به تماس فیزیکی با مسافران و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت، دمای بدن و پیشانی مسافران را به‌راحتی اندازه‌گیری می‌کنند و درصورتی‌که تب آنها بالاتر از میزان طبیعی باشد، برای معاینات پزشکی دقیق‌تر آنها را به قسمت جداگانه‌ای می‌فرستند که در آنجا پزشکان و تیم‌های تخصصی حضور دارند. در صورت تأیید علائم ابتلا به این ویروس، مسافران مبتلا به ویروس مذکور را قرنطینه خواهند کرد.اما فیلمی که در رسانه‌ها منتشر شد نشان از آن داشت که تنها دو مأمور و بدون رعایت قوانین بهداشتی و پوشیدن لباس مخصوص با در دست داشتن یک دستگاه دماسنج به‌ظاهر ساده اقدام به معاینه مسافران می‌کردند که همین مسئله باعث تمسخر کاربران فضای مجازی شده بود.

یکی از کاربران در مطلبی کنایه‌آمیز گفته بود «با یک دماسنج ساده، بدون لباس مخصوص و بدون دقت خاصی، فورا در یک ثانیه تشخیص می‌دهند که آیا مسافر حامل ویروس کرونا هست یا خیر. به همین جهت چین و سایر کشورهای جهان می‌توانند از ما الگوبرداری کنند و بی‌دلیل پول رو خرج تجهیزات پیشرفته نکنند این وضع اگر خدای‌نکرده یک شخص حامل ویروس وارد ایران شود، قطع به‌یقین بیماری او تشخیص داده نخواهد شد و وارد خاک کشور خواهد شد. الگوی عملکرد ما در قبال حوادث و بحران‌ها این است که همیشه منتظر می‌مانیم تا فاجعه رخ دهد، بعد برای درمان وارد عمل می‌شویم.»

کاربر دیگری عنوان کرده بود که «امکانات سنجش و تشخیص در فرودگاه ما اصولی نیست و از سوی دیگر استفاده از لباس مخصوص استریل، عینک و ماسک ضروری است.  اقدام فعلی در فرودگاه بیشتر رفع تکلیف است از همین رو عدم رعایت نکات و اصول ابتدایی شرایط استریل کاربر در مواجه با اشخاص که به‌عنوان مسافر و یا بیمار مشکوک به ابتلاست واضح است.»

این اقدام پیشگیرانه سازمان هواپیمایی کشوری و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در حالی صورت گرفت که فرودگاه دبی از همان روز ابتدایی در بیانیه‌ای برای جلوگیری از شیوع بیماری استفاده از دوربین حرارتی و بروشورهای اطلاع‌رسانی به کلیه مسافران در فرودگاه توسط تیم‌هایی از اداره بهداشت دبی را آغاز کرده بود و با همکاری مرکز پزشکی فرودگاه پروازهای ورودی را رصد می‌کرد و سایر فرودگاه‌های جهان نیز با تجهیزات مدرن‌تری در حال اسکرین دمای بدن مسافران بودند. اینکه سیستم صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران برای آمادگی فرودگاه‌ها با تجهیزات مدرن و بروزتر در چنین شرایطی بحرانی فکری نکرده قابل‌توجه است اما ظاهرا سیستم کشور بر مبنای راهبرد «درمان بهتر از پیشگیری است» تأکید جدی‌تری دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.