| کد خبر: 204611 |

◄ فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی دنیا چگونه به جنگ کرونا رفته‌اند؟

«ویروس کرونا» این روزها گریبان مردم گوشه و کنار دنیا به ویژه آسیای شرقی را گرفته و تا کنون حدود 107 کشته برجای گذاشته است. منشا این ویروس کشور چین، و شهر ووهان ذکر شده بود.

تین نیوز

«ویروس کرونا» این روزها گریبان مردم گوشه و کنار دنیا به ویژه آسیای شرقی را گرفته و تا کنون حدود 107 کشته برجای گذاشته است. منشا این ویروس کشور چین، و شهر ووهان عنوان شده است.

تا به حال واکسنی برای مقابله با این ویروس تولید نشده است به همین دلیل بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت، جلوگیری از سرایت این ویروس است. کشورهای مختلف برای مقابله با این ویروس تمهیدات زیادی به کار بسته‌اند. اولین اقدام در مسیرهای گمرکی، فرودگاه‌ها و در حین ورود مسافران خارجی به ویژه مسافران آسیای شرقی و چین انجام شده است. کنفدراسیون دو و میدانی آسیا در پی شیوع ویروس کرونا در کشور چین، برگزاری مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا را منتفی کرد. وزارت کشاورزی و دفتر جنگلداری چین نیز در بیانیه‌ای مشترک از ممنوعیت تجارت حیوانات وحشی در سراسر این کشور در بازارها، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و پلتفورم‌های تجارت الکترونیکی به دلیل شیوع کروناویروس جدید خبر دادند.

Capture

چین (ووهان)

منشا ویروس ووهان ششمین شهر پرجمعیت چین، ووهان، است. در نخستین گام برای مقابله با ویروس کرونا ووهان، این شهر قرنطینه شد و تمام حمل‌و‌نقل عمومی آن به حالت تعلیق درآمد. بسیاری از رویدادهای سال نوی چینی، لغو شد و نمایشگاه‌ها و سایر معابد و مجالس در چین از ترس انتقال این ویروس بسته شدند. هتل‌ها و مراکز مسافرتی تمام خدمات رزرو شده‌ خود را بدون بازپرداخت جریمه برای مشتریان لغو کردند. در صنعت حمل‌ونقل و توریسم نیز تمام سفرها و رزروها در سرزمین اصلی چین، خدماتی در خصوص جلوگیری از انتقال بیشتر این ویروس انجام دادند.

در جاده‌های نزدیک شهر نینیانگ، وضعیت سلامت سرنشینان تمامی خودروها بررسی می‌شود و چنانچه فردی بیمار باشد اجازه ورود به شهر داده نمی‌شود. خودروهایی که پلاکشان نشان می‌دهد که متعلق به استان‌های دیگر چین است به شدت کنترل می‌شوند.

مقامات در چارچوب تلاش‌هایشان برای مهار این ویروس اعلام کردند که فروش تمامی حیوانات وحشی در چین از یکشنبه ۲۶ ژانویه ممنوع شده است. اعلامیه‌های بهداشتی در سطح مراکز مهم و پرجمعیت کشور نصب شده‌اند. یکی از علائم این بیماری تب است، از همین روی در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار برای شناسایی ناقلان ویروس کرونا ووهان، با دستگاه‌های تب‌سنج دمای بدن مسافران را اندازه‌گیری می‌کنند.

تلفات این ویروس به پایتخت کشور چین، پکن، هم رسید و تا کنون یک کشته برجای گذاشته است و کمیسیون بهداشت ملی و وزارت مالی چین ۶۰ میلیارد یوان (۸.۷۴ میلیارد دلار) برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده است.

چین3

ژاپن

به علت هم‌زمانی شیوع کرونا با سال نوی چینی، نگرانی‌ها از انتقال این ویروس توسط مسافران چینی در کشورهای دیگر افزایش یافته است.

در همین راستا دولت ژاپن از شرکت‌های هواپیمایی و کشتی‌های عظیم مسافربری خواسته است در بین تمام مسافرانی که از چین به این کشور می‌آیند کارت سلامت توزیع کنند. در صورتی که افرادی از شهر ووهان چین بیایند، علائم بیماری داشته باشند و یا داروی مسکن مصرف کنند، این کارت آن‌ها را به مراکز قرنطینه ارجاع خواهد داد.

از هتل ها و سایر مهمانسراهای خصوصی خواسته شده است وضعیت سلامت مهمان‌هایشان را بررسی کرده و در صورتی که علائمی مانند تب و یا سرفه داشته باشند، از آن‌ها بخواهند که به پزشک مراجعه کنند.

وزارت ترابری می‌گوید پنج شرکت هواپیمایی چین تا پایان فوریه یا مارس امسال پروازهای مستقیم بین ژاپن و ووهان را به حال تعلیق درآورده‌اند. پیش‍تر، مقام‌های ذی‌ربط در ووهان اعلام کردند که فعلا پروازها از این شهر لغو شده‌اند.

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به وزرای کابینه دستور داده است تا اطمینان حاصل کنند که آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی بیشتری توانایی انجام آزمایش‌های مربوط به ویروس جدید کرونا را دارند در حال حاضر فقط یک آزمایشگاه در ژاپن چنین آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد.

چین2

افغانستان

برای جلوگیری از شیوع این ویروس در افغانستان، وزیر بهداشت این کشور در تماس تلفنی با وانگ یو، سفیر چین در کابل گفته که کشور چین اجازه پرواز نمایندگان شرکت‌های تجاری و افغان‌هایی که اخیرا به کشور چین سفر کرده، تا زمان بهتر شدن وضعیت به افغانستان را ندهد.

وزارت خارجه همچنین گفته که تیم‌های مراقبتی را برای پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا در داخله افغانستان در فرودگاه‌های چند شهر مهم گماشته است که این تیم‌ها مسئولیت ارزیابی مسافرانی را دارند که از خارج وارد افغانستان می‌شوند.

وزارت بهداشت افغانستان گفته که طبق گزارش بخش مراقبت این وزارت، تاکنون هیج مورد از ویروس کرونا در داخل افغانستان گزارش نشده است.

ایالات متحده آمریکا

وزارت امور خارجه ایالات متحده برای جلوگیری از ابتلای شهروندان خود به این ویروس اعلام کرد که پرسنل خود را از کنسولگری آمریکا در «ووهان» خارج کرده و اقدام به بازگرداندن آن‌ها به آمریکا خواهد کرد. این وزارتخانه‌ هم‌چنین به شهروندان آمریکایی حاضر در مرکز شیوع این ویروس پیشنهاد پرواز اختصاصی برای بازگشت به آمریکا را داده است.

به گزارش سی‌ان‌ان ایالات متحده از یک ربات در برای درمان و رسیدگی به نخستین بیمار آلوده به کروناویروس استفاده کرده است.

شمار مبتلایان به کرونا ویروس در آمریکا که چند هفته پیش ابتدا در چین ظاهر شد، به پنج نفر رسیده است.

آمریکا

ایران

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و درمان، می‌گوید که این وزارتخانه اقدام به ابلاغ دستورالعمل مقابله (تشخیص و درمان) با ویروس کرونا در کشور کرده و در مرزهای ورودی کشور تیم مراقبت مرزی برای غربالگری مسافران چین مستقر شده و اقدامات لازم برای مقابله با این ویروس در صورت مشاهده، تمهید شده است. این دستورالعمل با همکاری سازمان نظام پزشکی، سازمان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و هلال احمر و نیز سازمان‌های دیگری مانند فرودگاه‌ها و گمرک اجرا خواهد شد.

در مهم‌ترین اقدام گفته شده است که مسافران چینی برای ورود به ایران باید کارت سلامت داشته باشند. کنترل‌های مرزی بر اساس اصول علمی برای جلوگیری از ورود این بیماری در حال انجام است و ماموران وزارت بهداشت در فرودگاه‌ها با ماسک و تجهیزات لازم کار دیده‌وری و غربالگری را انجام می‌دهند و اکنون نیازی به لباس مخصوص مانند آدم فضایی نیست و دلیلی ندارد مردم را بیش از حد نگران کنیم.

روز گذشته نیز با تصمیم دولت، به دلیل نگرانی از ورد ویروس کرونا به کشور، پروازهای رفت و برگشت ایران به چین موقتاً متوقف شد.

پروازهای هفتگی هواپیمایی ماهان و چند شرکت هواپیمایی دیگر از مبدا چین به فرودگاه امام خمینی که مسافران چینی زیادی را با خود وارد کشور می‌کند ادامه دارد و برای همین پزشکان مستقر در فرودگاه امام خمینی(ره) تلاش دارند درساعاتی که پای مسافران چینی به کشور باز می‌شود با دقت زیادی اقدام به معاینه آن‌ها کنند.

مطابق پروتکل‌های بین‌المللی، سازمان هواپیمایی و «مرکز بهداشت» مستقر در فرودگاههای بین‌المللی این اجازه را دارند که مسافران مشکوک به بیماریهای خطرناک ویروسی را قرنطینه کنند. حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ایران از ورود کیت‌های تشخیص‌ ویروس کرونا تا چند روز آینده به کشور خبر داده است.

پالایش مسافران ورودی چین به کشور از ویروس کرونا

پالایش مسافران ورودی چین به کشور از ویروس کرونا

مغولستان

رسانه‌های محلی در مغولستان از تعطیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی این کشور به منظور جلوگیری از شیوع کروناویروس خبر دادند. تمامی گذرگاه‌های مرزی برای رفت و آمد خودروها و تردد عابران پیاده از امروز بسته و برگزاری تمامی تجمعات لغو شده است.

مغولستان

روسیه

بیش از ۴ هزار گردشگر روس هم از کشورهای آسیای جنوب شرقی و چین به روسیه بازگشته‌اند. روسیه نیز تدابیر ویژه‌ای برای پیشگیری از ورود بیماری کرونا از چین در مبادی مرزی خود با این کشور به کار گرفته است.

از جمله این تدابیر، خودداری از سفر به چین است و شرکت‌های گردشگری و تورگردانان استان آمورسکایا فروش بلیت تورهای مسافرتی به این کشور را متوقف کرده‌اند. در گذرگاه‌های مرزی در منطقه بلاگووشنسک در مرز چین و استان آمورسکایا اسکنرهای حرارتی به ویژه دستگاه‌های دماسنج مادون قرمز نصب شده است و افراد در این منطقه ازنظر احتمال ابتلا به بیماری کنترل می‌شوند.

چین همسایه روسیه است و در خاور دور با این کشور مرز مشترک دارد.

روسیه

تهیه و تنظیم: مهرنوش میرزایی‌مهر

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.