| کد خبر: 204500 |

توسعه حمل و نقل برقی راهکار پاکستان برای کاهش آلودگی هوا

پاکستان در نظر دارد برای کاهش آلودگی هوا و توسعه انرژی پاک تا سال 2030 حدود 30 درصد از ناوگان حمل و نقل این کشور را به خودروهای برقی محهز کند.

تین نیوز

پاکستان در نظر دارد برای کاهش آلودگی هوا و توسعه انرژی پاک تا سال 2030 حدود 30 درصد از ناوگان حمل و نقل این کشور را به خودروهای برقی محهز کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، اواسط آبانماه امسال دولت پاکستان لایحه سیاست گذاری درخصوص برقی کردن ناوگان حمل و نقل این کشور تا سال ۲۰۳۰ را تصویب کرد و قرار شد برای ترویج خرید و استفاده از وسایل نقلیه برقی تسهیلات مالیاتی و گمرکی نیز ابلاغ شود.

دولت پاکستان مصمم است تا ۱۰ سال آینده ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل کشور را به سیستم سوخت برقی مجهر کند، موضوعی که از نظر کارشناسان این کشور آسان به نظر نمی رسد زیرا این طرح با اولین چالش خود یعنی ضعف زیرساختی روبرو خواهد شد.

به گفته کارشناسان ، شرکت های بزرگ ساخت خودرو در کشور هنوز تمایلی به سیاست جدید دولت نشان نداده اند اما مسئولان پاکستانی مصمم هستند با ارائه طرح های جدید مانند ساخت و معرفی وسیله های نقلیه ای برقی که بیشتر از سوی مردم مورد استفاده قرار می گیرند، فضای سازگاری برای کمک به مقابله با آلودگی و همچنین توسعه استفاده از انرژی پاک را در این کشور فراهم کنند.

«ریکشا» سه چرخه ای موتوری است که در پاکستان همانند دیگر کشورهای جنوب آسیا، وسیله نقلیه عمومی مهمی بشمار می رود و این روزهای دولت با ساخت مدل برقی آن و آزمایش موفق آمیز اعلام کرده که به زودی تولید انبوه آن را آغاز خواهد کرد.

دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور تغییرات اقلیمی در مراسم افتتاحیه ریکشا برقی گفت: سوخت این وسیله نقلیه با بنزین و سی ان جی تامین می شود که در کنار سایر وسایل نقلیه در آلودگی هوا نقش دارد، به همین تولید این سه چرخه برقی که افراد عادی برای جابه جایی بیشتر از آن استفاده می کنند، می تواند کمک بسیاری به کاهش آلایندگی کند.

ریکشا در شهرهای پرتردد و شلوغ و همچنین مناطق روستایی پاکستان مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان بخشی از فرهنگ مردم این مرز و بوم شناخته شده است.

انرژی پاک نیاز جدی در پاکستان

«ملک امین اسلم» دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور تغییرات اقلیمی چندی پیش طی نشست خبری در اسلام آباد گفت: برقی کردن ناوگان حمل و نقل کشور برای جلوگیری از آلودگی اجتناب ناپذیر است، دولت سیاست موثری در این خصوص تدوین کرده و همزمان بسیاری از شرکت های خودرو سازی و موتور سیکلت نیز منتظر اعلام طرح دولت بودند.

وی اظهار داشت: دولت پاکستان تسهیلات ویژه ای به صنعت خودروسازی جهت اجرای طرح ساخت وسایل نقلیه برقی ارائه خواهد کرد و این باعث ایجاد انگیزه بهتر میان سایر تولیدکنندگان داخلی خواهد شد.

وزیر علوم و فناوری پاکستان نیز اوسط شهریورماه امسال اعلام کرد: به زودی موتور سیکلت های برقی تولید و به بازار عرضه می شود چون میزان آلودگی محیط از طریق موتور سیکلت ها به مراتب بیشتر از خودروها می باشد.

منابع خبری می گویند: تولید انبوه خودروهای برقی از جمله ریکشا یا موتور سیکلت زمان بر است به همین دلیل دولت برای ایجاد انگیزه میان مردم جهت استفاده از خودروهای برقی، در مرحله اول زمینه واردات آسان خودروهای برقی از خارج را با تسهیلات گمرکی و مالیاتی فراهم کرده است.

 

چشم انداز پاکستان تا پنج سال آینده

دولت پاکستان مصمم به عملیاتی کردن طرح خودروهای برقی تا چهار سال آینده است که در اولین مرحله شهرهای اسلام آباد و سیالکوت شاهد اجرای طرح های زیرساختی برای تامین انرژی وسایل نقلیه برقی خواهد بود.

پاکستان نیز همگام با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان با چالش جدی آلودگی و تغییرات اقلیمی مواجه است و گفته شده که با اجرای موفق آمیز خودروهای برقی در آینده تقریبا ۶۰ درصد صرفه جویی در حوزه سوخت و مقابله با آلودگی انجام خواهد شد. کلانشهرهای پاکستان در ماه های و سال های اخیر با چالش جدی آلودگی مواجه هستند.

کارشناسان پاکستانی می گویند: تولید  وسایل نقلیه برقی سازگار با محیط زیست نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود بلکه تاثیر مثبتی بر محیط زیست خواهد گذاشت.

به عقیده آنان، تولیدکنندگان داخلی نیز به حمایت و تشویق دولت چشم دوخته اند تا بتوان طرح برقی کردن ناوگان حمل و نقل در پاکستان را آسان تر کرد.

چالش جدی بحران انرژی

به عقیده کارشناسان در پاکستان تامین زیرساخت های مورد نیاز برای برقی کردن ناوگان حمل و نقل در کشور، موضوعی است که برای دولت آسان نخواهد بود اما دستیار ویژه نخست وزیر اعلام کرده است که زیرساخت فعلی مربوط به جایگاه های عرضه سوخت سی این جی را به جایگاه های شارژ باطری وسایل نقلیه از جمله خودرو، موتورسیکلت و ریکشا تبدیل خواهد شد.

اما وسایل نقلیه برقی که نیاز به شارژ باطری خود دارند، نیز با چالشی دیگر به نام بحران انرژی و کمبود تولید برق در پاکستان مواجه خواهند بود، مسئله ای از نظر کارشناسان برای کشورهای در حال توسعه ای مانند پاکستان امکان پذیر نیست.

آنان تاکید کردند: اجرای طرح ناوگان حمل و نقل برقی در پاکستان بدون تامین زیرساخت های موثر و باداوم امکان پذیر نیست در غیر این صورت فناوری خودروهای الکترونیکی در کشور با شکست روبرو خواهد شد.

به گفته کارشناسان، استفاده از خودروهای برقی در کشورهایی که از منابع انرژی تجدیدپذیر فراوان برخوردارند، به کاهش آلودگی های زیست محیطی و جلوگیری از گرم شدن کره زمین کمک می کند.

امروزه خودروها با سوخت فسیلی بوِیژه بنزین و گازوئیل یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده و عناصر آلودگی هوا و محیط زیست در کشورها به ویژه در شهرهای بزرگ محسوب می شود.

به همین علت کارشناسان محیط زیست معتقدند که کشورها با درک شرایط بحرانی محیط زیست تولید خودروهای برقی را در اولویت قرار دهند در غیر اینصورت نفس کشیدن در کلانشهرها در آینده ای نه چندان دور غیر ممکن خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.