| کد خبر: 204487 |

خبرهای خوبی درباره رسیدگی به پرونده املاک نجومی در راه است

بی‌شک سیدمحمود میرلوحی یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های شورای پنجم است؛ عضوی که با انتقادهای تندی که از شهردار سابق کرد با شکایت او مواجه شد و همچنان بعد از ماه‌ها رفت و آمد به دادگاه درگیر این پرونده است.

تین نیوز

بی‌شک سیدمحمود میرلوحی یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های شورای پنجم است؛ عضوی که با انتقادهای تندی که از شهردار سابق کرد با شکایت او مواجه شد و همچنان بعد از ماه‌ها رفت و آمد به دادگاه درگیر این پرونده است. او شاید به همین دلیل و شاید به سبب دسترسی که به پرونده‌های خاص در معیت رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران دارد، یکی از اعضای‌های اصلی کمیته تحقیق و تفحص سه‌گانه شورای شهر تهران‌ محسوب می‌شود. کمیته‌ای که وظیفه آن کاوش و بررسی در چند پرونده تخلفات مدیریت شهری گذشته است؛ پرونده‌هایی مانند پرونده جنجالی املاک نجومی.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از اعتماد، میرلوحی به همین بهانه دیروز در نشستی به تشریح آخرین وضعیت پیگیری‌های صورت گرفته در این پرونده‌ها پرداخت. او ابتدا به پرونده املاک نجومی به عنوان یکی از پرونده‌های جنجالی شهرداری که سال‌هاست همچنان خبرساز است، اشاره کرد و گفت: پس از حضور در شورای پنجم الزاماتی برای مسائل حقوقی در شهر اتخاذ شد که خوشبختانه نتایج خوبی را نیز در برداشت به‌طوری که امروز اصلا جایگاه‌مان قابل مقایسه با شهریور سال ۹۶ نیست. مثلا در آن روزها «آقایان»- مدیران شهرداری پیشین- می‌گفتند اصلا بدهی ندارند، ولی الان دیگر جرات ندارند چنین ادعایی را مطرح کنند.

او از پیگیری پرونده املاک نجومی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای شورای پنجم یاد کرده و گفت: همان‌طور که می‌دانید در گزارش تغییر و تحول آمده بود که ۶۴۰ ملک شهرداری واگذار شده، اما آمار مرتبا زایش کرد. حتی هنوز هم مساله آن‌طور که باید واضح نشده و همچنان خبرهای جدیدی درباره واگذاری املاک می‌آید، برای مثال دیروز در گزارش عملکردی شهردار منطقه ۲، کشف ساختمان جدیدی مطرح شده بود. دلیل این گزارش‌های متناقض هم این است که تصمیم گرفتیم چند مسیر را کنترل کنیم. همه اینها باعث شد تا ما رفتیم و تمام تهاترها و واگذاری‌ها از سال ۸۸ به بعد را مورد بررسی قرار دادیم. به گفته او در مورد پرونده املاک نجومی اتفاقات خوبی رخ داده که به زودی خبرهای خوبی در مورد آنها به مردم ارایه خواهد شد.

میرلوحی سپس با طرح سوالی انتقادی خطاب به مدیران شهری گذشته گفت: سوال مهم ما از برخی آقایان این است که به ما بگویند، مگر می‌شود یک ملک را بدون نوشتن حتی یک برگه کاغذ اجاره داد و صدایش را هم در نیاورد؟! در برنامه دوم پنج‌ساله شهرداری تهران آمده بود که باید بانک اسناد شهرداری تهران ایجاد شود، اما در سال ۹۳ می‌بینید که اعلام می‌شود کپی تعداد زیادی از اسناد وجود دارد، اما اصل آن در دسترس نیست. موضوع شرکت «رسا تجارت» که بدهی سنگینی به شهرداری داشت و هنوز هم شهرداری نتوانسته بدهی‌اش را از آنها وصول کند، موضوع بعدی تحقیق و تفحص شورای شهر است. موضوعی که میرلوحی با اشاره به تاریخچه پیگیری آن که از دوره نجفی آغاز شده بود، گفت: خاطرم هست که دو سال قبل آقای نجفی در همین اتاق نشست و گفت از رسا تجارت شکایت نکنیم، چون برای حقوق و عیدی به پول نیاز داریم و درصددیم هزار میلیارد را از آنها تا عید پس‌گیریم، بنابراین سکوت کنید، بعد آقای مکارم به عنوان سرپرست شهرداری گفت: یک هفته فرصت دهید، بعد از او هم آقای افشانی (شهردار وقت) اعلام کرد هزار و 600 میلیارد تومان از ارقام این قرارداد را از عیسی شریفی گرفته است و به زودی برمی‌گردد، اما این وعده هم محقق نشد. در نهایت دیدیم زمان در حال گذر است و هزار و 600 میلیارد هم پس گرفته نشده است، از همین‌رو به این نتیجه رسیدیم که باید پیگیری‌های جدی‌تری انجام و تخلفات به مراجع قضایی ارایه شود. اما بالاخره سرنوشت این پرونده به کجا منتهی شده است؟

سوالی که میرلوحی درباره آن گفت: ما از ابتدا هم تردیدی درباره وقوع اتفاقات و تخلفات گسترده این مجموعه نداشتیم. همان‌طور که می‌دانید فقط در یک مورد هزار میلیارد تومان هولوگرام فروخته بودند که ما ۵۷ میلیارد آن را باطل و ۴۰۰ میلیارد تومان را متوقف کردیم. ولی در هر صورت رسیدگی به آنها ادامه دارد. او سپس به طعنه خطاب به مخاطبان شهرداری در این پرونده گفت: البته آقایان فکر می‌کردند «مصونیت» دارند، اما شرایط جدید این امید را ایجاد کرده که بتوانیم با پیگیری به نتیجه برسیم. موضوع تهاتر سه قطعه زمین شهرداری به جای عوارض بنیاد مستضعفان با موسسه شمس‌الشموس که مدیریت آن را پسر شهردار گذشته برعهده داشت و این روزها دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است، سوال بعدی خبرنگاران از میرلوحی بود. سوالی که میرلوحی اما در پاسخ به آن تنها به این جمله اکتفاد کرد که در این باره بحث‌هایی است که اکنون در حال رسیدگی است.

او درباره ماجرای شکایت شهرداری از قالیباف تصریح کرد: تاکنون دوستان ما در پرونده آقای شریفی فکر می‌کردند، سپاه شاکی است و نیازی به ورود نیست، اما اکنون فکر می‌کنیم، لازم است که شکایت شود. اتفاقا اقداماتی برای طرح شکایت در برخی موارد انجام داده‌ایم که تا قبل از آن درباره‌اش تردید وجود داشت ولی در هر صورت معتقدیم باید این پرونده‌ها و شکایت‌ها هر چه سریع‌تر به جریان بیفتد. چندی قبل سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود که 800 شکایت از مدیریت شهری به محاکم قضایی ارسال شده است.

میرلوحی در توضیح محورهای این شکایت‌ها نیز گفت: وقتی شما این پرونده‌ها را نگاه می‌کنید، احساس می‌کنید افرادی که قبلا اینجا بوده‌اند یک جور روحیه رویین‌تنی بودن داشته‌اند که توانسته‌اند برخی از این تخلفات را به راحتی انجام دهند و پرونده‌های آنها نیز هنوز به نتیجه نرسیده است. یکی از آنها درباره پرونده املاک نجومی بود و انتظار می‌رود از قوه قضاییه که به این مساله نیز رسیدگی کند. چندی قبل خبری منتشر شد که حکایت از آزاد شدن قائم‌مقام شهردار سابق تهران داشت. شخصی که به دلیل پرونده فساد گسترده مالی بازداشت شده بود . میرلوحی دیروز در واکنش به این خبر آن را «پیامی» برای شورای شهر تهران دانسته و گفت: من هم مثل شما اخیرا شنیده‌ام که آقای عیسی شریفی با وثیقه آزاد شده است.

اگر این آزادی آن هم در این برهه حساس که سه اتفاق خاص را پیش‌رو داریم، صحت داشته باشد واقعا جای تعجب دارد. به نظرم این مساله یک «پیام» خاصی برای ما دارد. چندی قبل سازمان بازرسی اعلام کرد که با ارسال 41 نامه به شهرداری مواردی از تخلفات در بخش واگذاری املاک را به آنها تذکر داده است. رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران دیروز اشاره‌ای هم به مفاد این 41 نامه داشت و گفت: این نامه‌ها تا تیرماه سال جاری است که محور آن مربوط به املاک است. سازمان بازرسی در این نامه‌ها مدعی شده که در خرید یا فروش این املاک منافع شهر و شهرداری رعایت نشده است. رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مدیریت شهری در تلاش است املاک و اموال شهر را در راه درست هزینه کند، اظهار داشت: در این شرایط سخت مالی اجازه استقراض به شهرداری را ندادیم، اما آقایان ۵ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان قرض کرده‌اند که باید ببینیم این موارد کجا هزینه شده است؟

او درباره سرانجام گزارش حسابرسی تلفیق بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران نیز گفت: در این گزارش آمده است که درباره احصای ۳۳ تخلف، شورای شهر یک‌ماه فرصت برای مشخص کردن نوع تخلفات دارد و شهرداری نیز باید نسبت به شناسایی عوامل و معرفی متخلفان به قوه قضاییه یا هیات تخلفات کارکنان اقدام کند. در همین راستا ما به‌طور مرتب در حال بررسی جلسات با کمیسیون حقوقی شورا، حراست و بازرسی شهرداری هستیم و تاکنون از ۳۳ مورد تخلف، گزارش ۱۰ مورد تکمیل شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.