| کد خبر: 204477 |

لزوم توجه به تعهدات بودجه‌ای در زمینه توسعه مترو

توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو بهترین پاسخ به تقاضای مردم درباره رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک است. روند رو به ازدیاد آلاینده‌های زیست‌محیطی و در عین حال نقش حمل‌ونقل ریلی (مترو) در کاهش آلودگی هوا، ضرورت توجه به گسترش و تکمیل خطوط این وسیله حمل‌ونقل عمومی را بیش از پیش کرده است.

تین نیوز

توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو بهترین پاسخ به تقاضای مردم درباره رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک است. روند رو به ازدیاد آلاینده‌های زیست‌محیطی و در عین حال نقش حمل‌ونقل ریلی (مترو) در کاهش آلودگی هوا، ضرورت توجه به گسترش و تکمیل خطوط این وسیله حمل‌ونقل عمومی را بیش از پیش کرده است. در همین زمینه شهردار تهران معتقد است، مجموعه شورای شهر و شهرداری تهران برای افزایش ۲ میلیون سفر روزانه با مترو به ۷ میلیون سفر نیازمند تجهیزات مناسب است و تامین واگن مورد نیاز می‌تواند تا حدود زیادی در کم کردن «سرفاصله» حرکت قطار‌ها و توسعه مترو کمک کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که مترو با کمبود واگن در خطوط خود مواجه است و متاسفانه طی چند سال اخیر حمایت از حمل‌ونقل عمومی از سوی دولت مغفول مانده است. در همین زمینه محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است، افزایش قیمت بنزین، مردم را به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی سوق داده و متاسفانه با کمبود ناوگان و عدم ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در این بخش مواجه هستیم و با وجود اینکه به بیش از ۲ هزار دستگاه واگن برای خطوط فعلی مترو در شهر تهران نیاز داریم، متاسفانه هیچ تلاش چشمگیری برای تامین واگن از سوی دولت صورت نگرفته است.

درحالی‌که نوسازی ناوگان فرسوده عمومی، توسعه خطوط ریلی و حمل‌ونقل پاک و کارآمد باید سرفصل مهم بودجه دولت باشد. با نگاهی به تخصیص سهم ۵۰ درصدی دولت (قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی شهری و حومه مصوب سال ۱۳۸۵) برای توسعه خطوط مترو در پایتخت می‌بینیم که روند نزولی تخصیص بودجه از سوی دولت برای توسعه مترو تهران، از دولت‌های نهم و دهم آغاز شد. اما در دوره‌های بعدی این روند نه‌تنها اصلاح نشد بلکه هر سال کاهش بیشتری یافت. به‌گونه‌ای‌که در سال ۱۳۹۲ مبلغ ارائه شده از سوی دولت برای توسعه مترو تهران ۲۷۰میلیارد تومان بود اما از سال ۹۲ تا سال ۱۳۹۹ این عدد به ۵۵ میلیارد تومان رسیده است. البته در این سال‌ها دولت بیشتر به تامین ابزارهایی مانند اوراق مشارکت کمک کرده است.

مصطفی بروجردی مشاور مدیرعامل شرکت مترو معتقد است در سال ۱۳۹۴ یک هزار میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۶ مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۸ نیز یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با بازپرداخت ۵۰ درصد برای توسعه مترو تهران تخصیص داده شده که البته هنوز عملیاتی نشده است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه درخصوص عدد پیشنهادی لایحه بودجه ۹۹ برای توسعه قطار شهری و سهم تهران می‌گوید: «در لایحه، دولت ۴/  ۱۱۷ میلیارد تومان به مترو تهران و پرند که شهرداری تهران دستگاه اجرایی آن است، اختصاص داده که ۶۴ میلیارد تومان آن متعلق به توسعه مترو‌ پرند است و ۴/ ۵۳ میلیارد تومان آن برای مترو تهران در نظر گرفته شده به عبارتی بودجه اندک اختصاصی دولت برای مترو تهران نسبت به سال گذشته که ۶۵ میلیارد تومان بوده بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است.»

براساس آمارهای ارائه شده، درحال‌حاضر هزینه ساخت هر کیلومتر خط مترو ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان است. در نتیجه با بودجه‌ای که دولت برای سال آینده برای توسعه قطار شهری در تهران پیشنهاد داده تنها ۱۰۰ متر، مترو می‌توان ساخت. برای کلان‌شهری که با کمبود حداقل یک هزار واگن مواجه است و برای تکمیل خط ۶ و ۷ حداقل به ۷ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، بودجه برای ۱۰۰ متر مترو، به‌نظر بسیار ناکافی می‌آید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.