◄ احداث راهآهن تندرو برای شیراز و بوشهر توجیه اقتصادی ندارد
میزان استقبال احتمالی از مسیر در حال احداث تندرو تهران - قم - اصفهان در حد قابل قبول خواهد بود و توجیه سرمایهگذاری کلان در این مسیر ریلی را دارد اما ادامه آن تا شیراز و بوشهر و در مسیر شمال تا بندر مرزی آستارا فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و منطق گردشگری است.
در حالیکه برخی افراد بر احداث خطوط تندروی ریلی در مسیر تهران-بوشهر یا آستارا تا بوشهر و ساخت کریدور پرسرعت در این مسیر تاکید دارند، یک کارشناس حمل ونقل معتقد است: غیر از خطوط تندررو در مسیرهای پر ترافیک مسافری، دیگر خطوط ریلی بر اساس نیاز حمل بار و با توجه به مراکز عمده تولید و یا ترانزیت کالا و یا کالاهای وارداتی و صادراتی احداث میشود.
به گزارش تین نیوز، مهرداد فرشیدی این مطلب را در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، بیان کرد و گفت: اگرچه هنوز برای احداث خط ریلی معمولی شیراز به بوشهر اقدام خاصی صورت نگرفته و این طرح به کندی در حال اجرا و احداث است اما به طور کلی لزوم یا عدم نیاز احداث خط ریلی تندرو در مسیرهای همچون تهران تا بوشهر یا به عبارتی آستارا تا بوشهر مورد بحث است.
بیشتر بخوانید:
وی تاکید کرد: غیر از خطوط تندررو در مسیرهای پرترافیک مسافری که با توجه به حجم جابهجایی روزانه مسافر باید توجیه اقتصادی آن دقیق ارزیابی و طی مدت حداکثر 10 سال مستهلک شود، سایر خطوط ریلی بر اساس نیاز حمل بار و با توجه به مراکز عمده تولید و یا ترانزیت کالا و یا کالاهای وارداتی و صادراتی احداث میشود.
او خاطرنشان کرد: در کنار حمل انبوه بار از مسیرهای فوق، قطارهای مسافری هم در آن مسیرها تردد میکنند کما اینکه خطوط جدید احداثی از جمله راهآهن شیراز چون هنوز به بندر بوشهر و عسلویه متصل نشده فاقد توجیه اقتصادی و بسیار کم ترافیک است و این اتفاق در دیگر مسیرهای جدید ریلی چون مسیر همدان، کرمانشاه، رشت و ارومیه نیز قابل رویت است.
فرشیدی افزود: دلیل آن هم این است که مقصد عمده مسیرهای ریلی در تمام دنیا به بنادر و خطوط مرزی که محل انباشت بارهای کلان است ختم میشود(مانند مسیر ریلی بندرعباس و در گذشته مسیر ریلی خرمشهر که پر ترددترین مسیرهای ریلی ایران میباشند).
این کارشناس اظهار کرد: با توجه به مطالب عنوان شده، باید گفت حجم مسافر حتی در دورنمای بیست ساله به گونهای نیست که بخواهیم مسیر تندروی تهران به اصفهان را تا بوشهر ادامه دهیم و انجام چنین پروژهای ضرورت اقتصادی ندارد و اگر سالها توجه دولت معطوف به قطار تندروی تهران-اصفهان شده است به دلیل حجم اثبات شده مسافر در مسیر فوق و تاثیر و کشش آن بر روی دیگر شهرهای اطراف و یا گذری از این مسیر است.
به گزارش تین نیوز، فرشیدی افزود: بر اساس سیستمهای مدیریت حمل و نقل و در شرایط کشش اقتصادی در جامعه، مسیرهای ریلی عادی حدود 50 درصد و مسیرهای تندرو به دلیل گرانی نرخ خدمات آن حدود 30 درصد توان جذب مسافران جادهای را دارند.
این کارشناس خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به تردد روزانه حدود 200 تا 300 اتوبوس فقط در مسیر تهران - اصفهان با ضریب اشغال متوسط بالای 80 درصد و همچنین به همین تعداد اتوبوس در مسیر شهرهای گذری از مسیر تهران - اصفهان، میزان استقبال احتمالی از مسیر در حال احداث تندرو تهران - قم - اصفهان در حد قابل قبول خواهد بود و توجیه سرمایهگذاری کلان در این مسیر ریلی را دارد اما ادامه آن تا شیراز و بوشهر و در مسیر شمال تا بندر مرزی آستارا فاقد هرگونه توجیه اقتصادی و منطق گردشگری است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.