| کد خبر: 204226 |

بدون دانشگاه‌ها، هرگز ساخت و توسعه هواپیما پیش نمی‌رفت

دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: بدون دانشگاه ها، هرگز ساخت و توسعه هواپیما و صنعت هوایی کشور پیش نمی رفت زیرا صنعت هوایی به شدت یک کار دانش و فناورانه محور است و دانشگاه ها نقش مهمی در این حوزه دارند.

تین نیوز

دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: بدون دانشگاه ها، هرگز ساخت و توسعه هواپیما و صنعت هوایی کشور پیش نمی رفت زیرا صنعت هوایی به شدت یک کار دانش و فناورانه محور است و دانشگاه ها نقش مهمی در این حوزه دارند.

به گزارش تین نیوز، منوچهر منطقی در برنامه «دستاورد» رادیو گفت‌وگو با موضوع دستاوردهای نظام در حوزه هوافضا و با حضور منوچهر منطقی دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به روی آنتن رفت.

وی از نقش دانشگاه ها در پیشرفت صنایع هوایی ایران گفت و تصریح کرد: بدون دانشگاه ها، هرگز ساخت و توسعه هواپیما و صنعت هوایی کشور پیش نمی رفت زیرا صنعت هوایی به شدت یک کار دانش و فناورانه محور است.

منوچهر منطقی در آغاز درباره وضعیت هوافضا گفت: قبل از انقلاب در بخش هوایی سرمایه گذاری بسیار سنگینی انجام دادیم و در حوزه نظامی مدرن ترین هواپیما و بالگردها را به کار گرفتیم و در بخش تجاری، به روزترین هواپیماهای دنیا را استفاده کردیم. در همین رابطه صنایع هوایی ایران و شرکت پشتیبانی بالگردهای نظامی ایران ایجاد شد و این مجموعه ها می توانستند زیرسیستم ها را تعمیر کنند اما قسمت های پیچیده به آمریکا ارسال می شدند .

وی در ادامه با تصریح بر اینکه مدیریت های بخش هوایی بسیار پیچیده است، اظهار کرد: مدیران این بخش باید از نظر دانش تسلط زیادی داشته باشند و به ساختارهای مدرن جهانی آشنا باشند زیرا بخش هوایی، یک حوزه بین المللی است و نمی توانیم بگوییم با فرهنگ خودمان یک مجموعه را ایجاد کنیم.

دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به پس از انقلاب و اقدامات برای خودکفایی اشاره و بیان کرد: ابتدا مدیران ایرانی در حوزه های هوایی خودشان را مطرح کردند. در گام دوم، در تمام زیرسیستم هایی که نیاز هواپیمایی کشور را برطرف می کرد، متخصص شدیم و مشکل نیروی هوایی خودمان را حل کردیم.

وی تصریح کرد: متخصصان ایرانی هم روی مدیریت صنایع هوایی و هم در بخش پشتیبانی قطعات پیچیده تسلط پیدا کردند و پس از آن در گام سوم، به فکر ورود به عرصه ساخت نقشه هوایی افتادند. در این مسیر گام های بلندی برداشته شد. در دهه هفتاد یکی از کارهای خوبی که انجام شد این بود که در هواپیما تغییرات اساسی دادیم. پس از آن ساخت هواپیمای اف 5 مطرح شد و پس از یک دهه هواپیمای آذرخش که شبیه اف 5 بود ساخته شد. همچنین ساخت بالگرد یکی دیگر از دستاوردهای نظام بوده است.

منطقی در ادامه به موضوع تحریم صنایع هوایی اشاره کرد و افزود: بخش هوایی ایران چه در حوزه جنگی و چه در حوزه مسافربری، همیشه در طول این چهل سال و از ابتدا تحریم بوده است و قطعا وقتی قصد داشتیم وارد تحقیقات ساخت هواپیما شویم، قدرت های اروپایی و آمریکایی تلاش می کردند جلوی آن را بگیرند.

دبیر ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اذعان به اینکه صنایع هوایی از فناوری های پیچیده برخوردار هستند، عنوان کرد: در خودرو چهار هزار نوع فناوری وجود دارد اما در هواپیما سه میلیون فناوری وجود دارد. طبیعتا کسی که قصد دارد وارد این حوزه شود با توجه به وجود تحریم های بین المللی نمی تواند همه فناوری ها را در داخل کشور توسعه دهد و باید به دنبال همکاری با کشورهای توسعه یافته بود.

وی اضافه کرد: تمام کسانی که در حوزه هوایی ایران فعالیت می کنند از تمام مراجعی که در حوزه بین الملل وجود داشته است، استفاده می کنند و اساسا این یک دستورالعمل است تا قطعات داخلی و خارجی را با هم تلفیق کنیم.

منطقی از نقش دانشگاه ها در پیشرفت صنایع هوایی ایران گفت و تصریح کرد: بدون دانشگاه ها، هرگز ساخت و توسعه هواپیما و صنعت هوایی کشور پیش نمی رفت زیرا صنعت هوایی به شدت یک کار دانش و فناورانه محور است و دانشگاه ها نقش مهمی در این حوزه دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام. کدام هواپیما ؟

  • کیانفر 0 0

    ایرلاین پرس به سایت شما رفرنس داده و در انتهای خبر شما ، نقد قشنگی را ارایه کرده است:
    ضمن تشکر از کلیه زحمات دکتر منطقی و تلاش های ایشان در یک دوره 20 ساله در صنعت خودرو و هوانوردی، باید گفت که فرمایشات جناب دکتر، بیشتر شبیه بیان تاریخچه علم و فناوری و همچنین بیان رویدادها، خاطرات و در نگاهی خوش بینانه، طرح مجاهدات ها است تا ارایه راهکار برای توسعه صنعت هوانوردی کشور.
    فناوری حوزه هوافضا ،بشکلی فراگیر وارد نسل چهارم خود شده در حالیکه کشور ما به هر دلیل ممکن و در نگاهی خوشبینانه ، در نسل دوم قرار دارد. شرایطی که بدلیل همین نوع تفکر مدیریت سنتی در آن درجا زده ایم و با تاکید و تکیه بر افتخارات گذشته، حتی راه را بر جوانان خودمان بسته ایم.
    بعنوان مثال، جناب دکتر منطقی، مهندس عابدزاده و امیرمکری ، دور هم می آیند که طرح تاکسی هوایی را با امکانات موجود احیا کنند. واقعا این طرح، طرحی است که بتوان زیر بیرق آن سینه زد؟ به هر مرجعی که خودتان قبول دارید مراجعه نموده و مشاوره بگیرید.
    یا مثلا ، چند سال است که شاهد بحث تولید هواپیمای کوچک و بزرگ (پهن پیکر) هستیم؟ یک بار با کلی گوئی حقایق را پوشانده و دستیابی به فناوری ساخت بدنه را بجای فناوری های اویونیک و موتور به خورد خلق الله ناآگاه و سیاستگذاران کم اطلاع ، می دهیم؟ یک بار با سو مدیریت ، مخاطرات حوادث رایج در فرآیند طراحی و ساخت را کتمان نموده و خط تولید را می خوابانیم و ...... ،آن وقت به شکل زشتی و با چند دلال و واسط و به چند برابر قیمت، تکدی گری قطعه به اسم مقابله با تحریم می کنیم.
    نه جناب منطقی عزیز، شترسواری دولا دولا نمی شود. یا باید آستین بالا زد ، کنج عافیت را ترک کرد و مردانه وارد میدان شد و یا حداقل عوام فریبی ننمود و همه چیز این صنعت را گل و بلبل نشان نداد.
    مایی که شما را نقد می کنیم، نه معاند هستیم و نه مخالف شخص شما و نه حتی رقیب شما . ما فرزندان همین سرزمین هستیم و وظیفه خود می دانیم که مطالبه کنیم. همانگونه که سایر زیر بخش ها هم از ما مطالبه می کنند. اگر فرهنگ مطالبه گری، در کلیه سطوح این کشور جا بیفتد، دیگر نمی توان به هر دلیل ممکن و حتی علی الظاهر مشروع ، اقدام به پوشاندن کاستی ها و نقایص نمود.
    مجددا ضمن پاسداشت تمامی تلاش های شما، صراحا عرض می کنیم که با الگو و شیوه های آزمون شده توسط حضرتعالی نمی توان مشکلات صنعت هوانوردی را حل نمود و یا انتظار توسعه داشت. چرا که روش های مورد استفاده حضرتعالی، یا تا به آخر دنباله گیری نمی شود و یا ذاتا و بشکل بنیادی ، اشتباه است.بقول عزیزی،شما شروع کننده فوق العاده ای هستید،ولی ادامه دهنده ای ضعیف و تمام کننده ای بسیار ضعیف ، می باشید. بر این قاعده، استدعا داریم، اندکی کنار بکشید و راه و فضا را برای دیگرانی که می خواهند و می توانند ، باز کنید. بپذیرد که دوره پا به توپ بودن و مربی گری شما گذشته است . شاید در نگاهی منصفانه در دوره سیاستگذاری قرار داشته باشید، لذا صرفا سیاستگذاری کنید .