| کد خبر: 204201 |

۱۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار زلزله در کشور فعال است

کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: اکنون یکهزار و ۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار زلزله در سطخ کشور فعال است.

تین نیوز

کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: اکنون یکهزار و ۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار زلزله در سطخ کشور فعال است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، محمد رضا ابراهیم پور روز سه شنبه در مراسم بهره‌برداری از دستگاه شتاب‌نگاری زلزله در بخش شنبه وطسوج شهرستان دشتی استان بوشهر افزود: علاوه براین هم اکنون ۲۶۰ دستگاه شتاب‌نگار زلزله نیز درنقاط مختلف کشور در دست نصب است که با راه‌اندازی آنها  شمار دستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله فعال در کشور به یکهزار و ۳۶۰ دستگاه خواهد رسید.

وی بیان کرد: تاکنون ۳۵ ایستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان بوشهر  نصب شده‌است که از این شمار سه  ایستگاه در شهرهای خورموج ، کاکی و شنبه شهرستانی دشتی فعال است.

وی تاکیدکرد: کشور ایران در غرب آسیا دارای بزرگترین شبکه شتاب‌نگاری ثبت زمین لرزه است و در این میان تنها کشور ترکیه با بیش از ۵۰۰ ایستگاه شتاب‌ نگاری در این عرصه فعال است.

ابراهیم پور افزود: سیستم شبکه برخط شتاب‌نگاری زلزله کشور اکنون در بیشتر استان‌ها راه‌اندازی شده‌است که امیدواریم این سیستم  در سایر استان‌های کشور نصب و راه‌اندازی شود.

کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: شبکه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌ها است و بدون یک شبکه متراکم، امکان مطالعه زمین‌ لرزه‌ها فراهم نمی‌شود.

وی بیان کرد: شعاع عملکرد این دستگاه‌ها تا چند صد کیلومتر است و پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک و دقایقی پس از زلزله نقشه خسارت و نقاط درگیر حادثه را گزارش می‌کند.

کارشناس ارشد شبکه شتاب‌نگاری کشوربا اشاره به اینکه استان بوشهر به سبب وجود گسل‌های فعال به ویژه در بخش مرکزی، از جمله استان‌های لرزه خیز کشور است بیان کرد: گسل‌های فعال این استان بخشی از پهنه لرزه خیز وسیع زاگرس است که در قرن‌های گذشته فعالیت‌های لرزه‌ای از خود نشان داده‌اند.

وی افزود: گرچه زلزله ۲۰ فروردین ۱۳۹۲در استان بوشهردر شهر شنبه رخ داده‌است، اما با توجه بهقرارگیری سامانه ‌ای گسلی استان در یک پهنه مشترک (پهنه زاگرس)، وقوع زلزله‌هایی مشابه زلزله شنبه در شهرها و بخش‌های دیگر استان از جمله برازجان، اهرم، خورموج  محتمل است.

ابراهیم پور درباره نحوه عملکرد این سامانه توضیح داد: امواج رادیویی با سرعتی بیشتر نسبت به امواج زلزله منتقل می‌شود، بنابراین می‌توان قبل از رسیدن امواج زلزله به منطقه هدف، به کمک امواج رادیویی هشدار زلزله را به مناطق دورتر اعلام کرد.

وی افزود: البته زمان هشدار، به الگوریتم مورد استفاده در سامانه هشدار سریع نیز وابسته است، به طور کلی در سامانه‌های هشدار سریع از دو الگوریتم برجا (تک ایستگاهی) و ناحیه‌ای (شبکه لرزه‌ای) استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شعاع عملکرد این دستگاه تا چند صد کیلومتر است گفت: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب با استفاده از نقشه‌های لرزش ( Shake Map ) به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد، طوریکه با تهیه نقشه در هر منطقه‌ای که شتاب بیش‌تر باشد خرابی در آن منطقه نیز بیش‌تر است.

وی بیان کرد: با تامین مالی توسط استان بوشهر راه‌اندازی سامانه پاسخ و هشدار سریع امکان پذیر است تا دستگاه شتاب ‌نگار زلزله چند ثانیه قبل از وقوع آن اطلاعاتی را به اداراتی همچون شرکت گاز و برق ارسال کند تا برای کاهش خسارات زلزله، نسبت به قطعی گاز و برق اقدام کنند.

کارشناس ارشد شبکه ملی شتابنگاری کشورتاکید کرد: سامانه‌های هشدار پیش هنگام و پاسخ سریع را مهمترین ابزار مدیریت بحران توصیف کرد.

 وی یادآور شد: اهمیت این سامانه‌ها به قدری است که امروزه کشورهای لرزه خیز و پیشرفته جهان قدم‌هایی بسیار مهم در طراحی و اجرای آنها در شهرها و مناطق مهم و پرجمعیت برداشته‌اند و در کشور ما نیز ضرورت راهاندازی این سامانه‌ها در شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد، کرمان، شیراز، اصفهان، ارومیه، رشت،  ساری، سنندج ، بوشهر و سایر شهرهای لرزه خیز اجتناب ناپذیر است.

وی  افزود: ماهیت این دستگاه‌ها سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارات ناشی از آن است و سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل

مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله واقع شده در جای جای کشور را فراهم می‌کند.

بخشدارشنبه و طسوج گفت:  راه‌اندازی این دستگاه کنترل شتاب نگار زلزله در شهر شنبه از اقدام‌های بسیارمهم و ضروری برای  شناسایی و تعیین حریم گسل‌ها، ساخت و ساز مناطق پیرامون آن است.

 رضا مقاتلی افزود: کنترل ساخت و سازها با استفاده از آیین نامه طراحی مقاوم سازی ساختمان‌ها دربرابر مخاطراتی چون زلزله، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد دارای گواهینامه مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی را از جمله موارد کاهش خسارت‌های وارده در وقوع زلزله است.

وی اضافه کرد: نصب ایستگاه‌های شتاب نگارتاثیر بسزایی درکاهش خسارت و اعلام بموقع خطرخواهد داشت.

بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی با ۱۰ هزارنفرجمعیت در۱۳۵ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.