| کد خبر: 204132 |

تامین تنها ۱۰ درصد پوشش‌های هوایی از تولیدات داخل

علی‌رغم آنکه محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به فرمولاسیون تولید نانو پوشش‌هایی برای صنعت هواپیمایی دست یافتند، ولی تنها ۱۰ درصد از پوشش‌های این صنعت از داخل تامین و مابقی آن از خارج خریداری می‌شود.

تین نیوز

علی‌رغم آنکه محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به فرمولاسیون تولید نانو پوشش‌هایی برای صنعت هواپیمایی دست یافتند، ولی تنها ۱۰ درصد از پوشش‌های این صنعت از داخل تامین و مابقی آن از خارج خریداری می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، نوبخت قره‌داغی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در تور رسانه‌ای ستاد نانو در جمع خبرنگاران فعالیت این شرکت را از سال ۱۳۶۸ در زمینه تولید رنگ و پوشش‌های صنعتی دانست و گفت: زیر بنای سالن‌های تولید و انبار ما بالغ بر ۱۲ هزار مترمربع و متشکل از سالن‌های تولید رنگ مایع، پودری، لاک، پلاستیزول، فسفاته، چربی‌گیر و رزین‌سازی است.

وی آزمایشگاه‌های کنترل کیفی وتحقیقاتی این شرکت را یکی از بزرگترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های رنگ‌سازی در کشور ذکر کرد و یادآور شد: ما با استفاده از ماشین‌آلات صنعتی طیف وسیعی از پوشش‌ها از قبیل پوشش‌های خودرویی (OEM) اعم از پوشش‌های تعمیراتی، پلاستیزول، فسفاته و چربی‌گیر، پوشش‌های کویل، رنگ‌های پودری، رنگ‌های ساختمانی، پوشش‌های ترافیکی، پوشش‌های کف، صنعتی و انواع رزین‌های صنعتی را تولید می‌کنیم.

قره‌داغی، پوشش زیر بدنه خودرو را از دیگر محصولات این شرکت نام برد و یادآور شد: سطح زیرین خودروها در معرض انواع تنش‌های فیزیکی و شیمیایی مانند پاشش آب، شن و سنگریزه است و در صورت عدم حفاظت به سرعت دچار خوردگی شده و از بین می‌رود، ولی عایق زیر بدنه تولید شده خودرو از آنجایی که آمیزه‌ای بر پایه پلیمر پلی وینیل کلراید (PVC) است، می‌تواند جهت محافظت زیر بدنه خودرو در مقابل عوامل محیطی مانند آب، سنگریزه، گل و لای، ضربه و سایش مورد استفاده قرار گیرد.

تولید رنگ‌هایی برای صنعت هوایی

مجری طرح از دستیابی به فرمولاسیون پوشش‌هایی برای صنعت هوایی خبر داد و افزود: محققان شرکت ما توانسته‌اند پس از سال‌ها تحقیق و توسعه به فرمولاسیون تولید رنگ‌ها و پوشش‌های نانویی دست یابند. سیلر درزگیر، عایق زیر بدنه خودرو و رنگ هواپیمایی از جمله محصولات ما هستند که با استفاده از فناوری‌نانو بهبود یافته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از فناوری نانو یکی از اصول تهیه فرمولاسیون پوشش‌های هواپیمایی است، ادامه داد: این رنگ‌ها مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی مختلف، روغن‌های اسکایدرول هواپیما و پنوماتیک هلیکوپتر، سوخت‌های حمل‌ و نقل هوایی و محیط‌هایی که باعث ایجاد خوردگی می‌شوند، دارند.

وی مقاومت بالا به تنش دمایی را از دیگر ویژگی‌های این پوشش عنوان کرد و یادآور شد: از جمله خواص بهبود یافته در این رنگ‌ها مقاومت به "شرگی" است که در اثر افزودن نانوساختارهای سیلیس به ماتریس رنگ ایجاد می‌شود.

قره‌داغی در این باره توضیح داد: از آنجایی که هواپیما برای مدت نسبتا طولانی در زیر آفتاب قرار می‌گیرد، دمای بدنه آن به شدت بالا می‌رود و در زمانی که پرواز می‌کند، در دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد و در صورتی که پوشش بدنه هواپیما مناسب نباشد، رنگ‌های آن بر اثر انبساط و انقباض از بدنه جدا می‌شود؛ به گونه‌ای که تا زمان رسیدن به فرودگاه حتی اثری از آرم خط هوایی باقی نخواهد ماند.

این محقق حوزه پوشش‌های صنعتی اضافه کرد: با استفاده از فناوری نانو این چالش رفع شده است و از شرگی رنگ از روی بدنه هواپیما جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه با ایجاد زیر ساخت‌هایی سالانه بیش از ۲۰ تن از این محصول تولید می‌شود، از فروش نزدیک به ۲۹ میلیارد تومان از این محصول خبر داد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: تاکنون شرکت‌های ایران ایر، ماهان، هواپیمایی قشم و هواپیمایی کاسپین از محصولات ما خریداری کردند.

وی با بیان اینکه این محصول موفق به دریافت تائیدیه سازمان هواپیمایی کشوری مطابق با استانداردهای بین‌المللی، گواهینامه نانومقیاس و گواهی ISO ۹۰۰۱ شده است، اظهار کرد: محصولات مشابه خارجی مربوط به کمپانی "آکزونوبل" است که قیمتی چهار برابر محصول ما دارد و تنها تفاوت محصول شرکت ما با نمونه‌های خارجی پایه حلالی آن است. نمونه‌های خارجی پایه آبی بوده، ولی هر دو محصول توانایی گذراندن استانداردهای معتبر بین‌المللی از لحاظ عملکردی را دارد.

چالش‌های دانش‌بنیان در صنعت

قره‌داغی، میزان تولید کل واحد پلاستیزول این شرکت در سال گذشته را بیش از ۱۸۹۰ تن درزگیر و عایق زیر بدنه دانست که میزان فروش این محصولات در همین سال بالغ‌بر ۲۷ میلیارد تومان بوده است.

وی در عین حال از بی‌توجهی صنایع به محصولات با کیفیت داخلی سخن گفت و یادآور شد: برخی از شرکت‌های هوایی مانند ایران ایر هر چند که در مقیاس‌های کم و پایین از ما خریداری می‌کند، ولی هرگز تمایلی به ارتباط گرفتن با شرکت‌هایی مانند ما نیست و کلیه نیازهای خود را از خارج وارد می‌کند.

به گفته این محقق، در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از رنگ‌های هوایی کشور از این شرکت دانش‌بنیان خریداری می‌شود. 

مجری طرح به اقدامات این شرکت برای صادرات اشاره کرد و گفت: رزین‌های تولیدی ما به کشور تاجیکستان صادر می‌شد، ولی به دلیل مشکلات در زمینه نقل و انتقال پول، صادرات به این کشور متوقف شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.