| کد خبر: 203964 |

◄ چرا هزینه دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها بالا رفت؟

با اطلاع رسانی این طرح و تاکید بر رایگان بودن آن (قبل از بررسی امکان سنجی اجرا و و ارزیابی پیامدهای آن)، بازار عادی دوگانه‌سوز کردن خودروها ملتهب شد و به‌هم ریخت.

تین نیوز

یک مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه اقتصاد انرژی در نقد طرح۶۵۰۰ میلیارد تومانی دوگانه‌سوز کردن رایگان حدود ۱.۵ میلیون خودروی عمومی (وانت، تاکسی و ون) گفت: در این زمینه چند پرسش مهم مطرح است اول این‌که آیا قبل از تصویب طرح، با دست‌اندرکاران صنعت CNG (تولیدکنندگان تجهیزات و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی) که در فاصله سال ۹۰ تا آبان ۹۸، با تغییر سیاست دولت (خارج شدن توسعه CNG از اولویت برنامه‌های دولت)؛ متضرر و ورشکست شدند، مشورت شده است و اگر شده چند درصد موافق این طرح بودند؟

به گزارش تین نیوز، جواد نوفرستی این مطلب را در کانال تلگرامی خود مطرح کرد و افزود: پرسش دوم این است که آیا همفکری با صاحبنظران و کارشناسان CNG انجام شده و چند درصد موافق انجام این طرح بودند؟

وی افزود: آیا این طرح پیوست کارشناسی دارد؟ همچنین با اطلاع رسانی این طرح و تاکید بر رایگان بودن آن (قبل از بررسی امکان سنجی اجرا و و ارزیابی پیامدهای آن)، بازار عادی دوگانه‌سوز کردن خودروها ملتهب شد و به‌هم ریخت، به‌گونه‌ای که هزینه دوگانه‌سوز کردن خودرو به یکباره و به‌شدت افزایش یافت. چرا این پیامد پیش‌بینی نشد؟ چه کسی پاسخگوست؟

 نوفرستی تاکید کرد: قابلیت اجرای طرح (هم از نظر عرضه و هم از نظر تقاضا) و مهمتر از آن تحقق هدف اصلی طرح (جایگزینی ۱۰ میلیون لیتر بنزین با ۱۰ میلیون متر مکعب CNG در روز) به شدت زیر سؤال است.

وی با بیان این‌که تمام اهداف مورد نظر طرح و حتی فراتر از آن (شامل پیشگیری از زمینه‌های رانت و فساد)، با راهکاری بدون هزینه و صرفاً با تدوین یک بند در قانون، محقق خواهد شد، گفت: دست اندرکاران صنعت CNG و حتی مالکان خودروهای خدماتی عمومی و خصوصی، برای استقبال از توسعه CNG، فقط یک تضمین می‌خواهند که برای دولت هزینه‌ای ندارد.

به گزارش تین نیوز، او خاطرنشان کرد: راهکار بدون هزینه، تصویب بند قانونی برای عدم کاهش فاصله تعرفه فروش CNG با بنزین و حفظ نسبت ۲۵ تا ۳۰ درصد (مانند بسیاری از کشورها)؛ به‌مدت ۱۰ سال است.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه اقتصاد انرژی اظهار کرد: در همایش «CNG فرصت توسعه پایدار» که اول دی ماه ۹۸ در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف با حضور دست اندرکاران و ذی‌نفعان صنعت CNG برگزار شد، در بخش پرسش و پاسخ پنل‌ بررسی همین طرح، بازخورد فوق و پیشنهاد «تصویب بند قانونی فوق به‌جای تخصیص بودجه ۶۵۰۰ میلیارد تومان»، به‌عنوان انتظار دست‌اندرکاران از دولت را طرح کردم که مورد تایید بسیاری از ذینفعان قرار گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.