| کد خبر: 203867 |

قطب خدمات کشتیرانی در خلیج‌فارس

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از این منطقه استراتژیک به‌عنوان مهم‌ترین قطب حوزه نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی کشور نام برد.

تین نیوز

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از این منطقه استراتژیک به‌عنوان مهم‌ترین قطب حوزه نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی کشور نام برد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، حمیدرضا مومنی در دومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی در مرکز همایش‌های صدا و سیمای تهران اعلام کرد: قشم با صنعت بانکرینگ سوخت دریایی و هوایی می‌تواند پشتیبان اقتصاد کشور باشد.

وی از قشم به‌عنوان هاب مهم سوخت‌رسانی دریایی و هوایی نام برد و افزود: با صنعت کامل بانکرینگ و تامین مسائل بهداشتی و درمانی کشتی‌ها، کترینگ، جابه‌جایی نفرات، گمرک، بازار، هتل، فرودگاه، بانک، ترانزیت و ترانسپورت می‌توانیم سهم مهم اقتصاد کشور را از ارائه خدمات به کشتی‌های عبوری در آب‌های خلیج‌فارس و هواپیماهایی که از آسمان قشم عبور می‌کنند، به دست آوریم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: متاسفانه در ۴۰ مایلی قشم بندر فجیره با ۶۸ درصد سوختی که از ایران تامین می‌کند توانسته ۸۹ درصد سهم سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری را در خلیج‌فارس از آن خود کند.

به گفته وی، برای کشتی‌های عبوری خلیج‌فارس، سوخت‌گیری در قشم به دلیل نزدیک‌تر بودن نسبت به بندر فجیره (۲۵۰ مایل)، بسیار مقرون‌به‌صرفه است که با یک اجماع ملی باید تلاش کنیم از مسیر صنعت کامل بانکرینگ، به سهم اقتصاد واقعی خودمان برسیم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه، از رایزنی‌ها با وزارت نفت و تخصیص ۲۵ میلیون مترمکعب گاز در روز برای خوراک چهار واحد پتروشیمی و احداث واحدهای جانبی آن به‌عنوان یکی از اقدامات بسیار ارزشمند برای کمک به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این جزیره نام برد.

وی افزود: در حوزه پتروشیمی اقدامات بسیار مهمی انجام شده و به زودی عملیات اجرایی این صنعت با برنامه تولید ۶ میلیون تُن محصولات پتروشیمی در قشم آغاز خواهد شد. ایجاد دو نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید هر کدام ۵۰۰ مگاوات برق و ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در روز هم از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی حمیدرضا مومنی در این همایش بود. به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، با بهره‌برداری ازاین دو طرح مهم تا اواسط سال آینده، قشم از نظر تامین آب مورد نیاز صنایع و آب شرب مردم به خود کفایی می‌رسد. وی ادامه داد: هزار مگاوات برق تولیدی در این دو طرح و ۱۰ مگاوات برقی که با سرمایه‌گذاری یک شرکت ایتالیایی در جزیره به بهره‌برداری رسیده، قشم را به صادرکننده برق کشور تبدیل می‌کند. تغییر سوخت کشتی‌ها به سوخت پاک از LNG از دیگر موضوعات مطرح شده مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در این همایش بود که وی توضیحاتی در زمینه برنامه‌ریزی‌ها برای تولید سوخت پاک و مذاکراتی که با چند کشور خارجی به این منظور انجام شده را برای شرکت‌کنندگان در این همایش ارائه کرد.

وی گفت: براساس تصمیم سازمان بین‌المللی دریانوردی (imo) از تردد کشتی‌ها با سوخت گوگرد بالا جلوگیری می‌شود و با مذاکراتی که با چند کشور خارجی انجام شده در تلاشیم از این فرصت طلایی برای ارتقای اقتصاد قشم بهره‌برداری کنیم. رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در ۵ سال گذشته با بررسی‌های علمی در حوزه نفت، گاز و انرژی به این نتیجه رسیدیم که از میان ۶۶ طرح ارائه شده تنها ۶ طرح قابلیت اجرایی دارد. وی ادامه داد: برای این طرح‌ها، یک هزار و ۵۰ هکتار زمین اختصاص یافت که متاسفانه هیچ اقدامی روی آنها انجام نشد که با فسخ قراردادها توانستیم، طرح‌هایی با سرمایه‌گذاری واقعی را تایید و به اجرا درآوریم. به گفته مومنی، سازمان منطقه آزاد قشم برای فعالان اقتصادی، نقش تسهیلگر را دارد و با ایجاد زیرساخت‌ها، در حال زمینه‌سازی برای جذب و مشارکت سرمایه‌گذاران واقعی در این منطقه است. وی گفت: ۵ طرح مهم پتروشیمی و ۴ طرح پالایشگاهی برای اجرا در سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم و مذاکرات تامین مالی این طرح‌ها با صندوق ذخیره ارزی نیز به انجام رسیده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.