| کد خبر: 203649 |

همکاری بریتانیا با اوکراین و کانادا درباره سقوط هواپیمای اوکراینی

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد لندن با اوتاوا و کی‌یف برای انجام تحقیقات درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران و کمک به بازماندگان حادثه همکاری خواهد کرد.

تین نیوز

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد لندن با اوتاوا و کی‌یف برای انجام تحقیقات درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران و کمک به بازماندگان حادثه همکاری خواهد کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، او گفت: «ما با کانادا و اوکراین و دیگر شرکای بین‌المللی برای انجام تحقیقات کامل و شفاف و کمک به بازماندگان، از جمله در مسئله غرامت همکاری خواهیم کرد».

او در ادامه با اعلام خبر فراخواندن سفیر ایران در لندن، با اشاره به بازداشت سفیر بریتانیا در تهران گفت: «این اقدام، غیرقابل‌قبول و خلاف کنوانسیون وین است و باید بررسی شود». او همچنین گفت: «ما سفیر ایران را فراخواندیم تا مخالفت شدید خود را نسبت به این مسئله ابلاغ کنیم و اطمینان یابیم که چنین اتفاقی دوباره رخ نخواهد داد». به گزارش ایسنا به نقل از نشریه میرور حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، درباره ماجرای بازداشت راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران، دوشنبه به وزارت امور خارجه انگلیس فراخوانده شده است. بنابر این گزارش، وزارت امور خارجه انگلیس مخالفت خود را با بازداشت سفیر خود در تهران که آن را خلاف قوانین بین‌المللی می‌داند، به سفیر ایران ابلاغ خواهد کرد.پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، چهارشنبه در تهران سقوط کرد.

مقامات کانادا و کشورهای دیگر از احتمال اصابت موشک به‌عنوان دلیل سقوط این هواپیما گفتند. سه روز بعد از وقوع حادثه، مقامات ایران اعلام کردند سقوط هواپیما در اثر شلیک پدافند در پی یک «خطای انسانی» رخ داده ‌است. از میان ۱۷۶ مسافر هواپیما که همگی جان باختند، ۸۲ نفر ایرانی، ۶۳ نفر کانادایی، ۱۱ نفر اوکراینی، ۱۰ نفر سوئدی، چهار نفر افغانستانی، سه نفر آلمانی و سه نفر بریتانیایی بودند.حضور سفیر بریتانیا در تجمع شنبه مردم سوگوار تهران مقابل دانشگاه شریف منجر به دستگیری او و البته احضارش در بعدازظهر یکشنبه شد. بعد از اعلام خبر بازداشت راب مک‌ایر، سیدعباس عراقچی، در توییتر نوشت: «وی بازداشت نشده‌ است، اما به‌عنوان یک بیگانه ناشناس در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر شد».

معاون وزیر خارجه افزود: «وقتی پلیس به من اعلام کرد فردی دستگیر شده که ادعا می‌کند سفیر بریتانیاست، من گفتم غیرممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی که با او داشتم، با تعجب او را شناسایی کردم. ۱۵ دقیقه بعد او آزاد شد». طبق اعلام وزارت امور خارجه، مک‌ایر به‌دلیل «رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی» توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و «مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به ایشان و دولت انگلیس ابلاغ شد». به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت خارجه، در این دیدار به مک‌ایر یادآوری شد که «حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به‌عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان باید در این خصوص توضیح دهد». مقامات بریتانیا، فرانسه، اتحادیه اروپا، کانادا و آمریکا به بازداشت مک‌ایر اعتراض کردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.