| کد خبر: 203624 |

◄ چرا اتوبوس مسافربری در خطیرکوه ورسک به دره سقوط کرد؟

اگر یک اتوبوس با وزن ۱۳ تن با سرعت ۷۰ کیلومتر و با زاویه ۲۰ درجه با مانع (حفاظ کناری) برخورد نماید حداقل ۲۸۲ کیلو ژول انرژی تولید می‌کند و حفاظ با رده عملکردی H2 برای جلوگیری از آن نیاز است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل در تحلیل حادثه سقوط اتوبوس مسافربری در دره که 19 دی ماه در خطیرکوه ورسک رخ داد، گفت: بر اساس آن‌چه در فیلم‌های سانحه دیده می‌شود، گاردریل ۲ موج در حاشیه راه، استفاده شده است.

به گزارش تین نیوز، محمد مهدی کبیری این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی بیان کرد و افزود: در بهترین حالت که همه ضوابط نصب رعایت شده باشد، وفق استاندارد EN1317 که ترجمه آن ملاک عمل اداره کل ایمنی راه است، رده عملکردی گاردریل 2 موج N2 است و این رده عملکردی برای جلوگیری از برخورد اتوبوس کفایت لازم را ندارد.

این کارشناس سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک و متخصص تجهیزات ایمنی با تاکید بر این‌که رده عملکردی N2 صرفا برای خودروهای سواری و وانت با وزن حداکثر ۱۵۰۰ کیلوگرم است، افزود: اگر یک اتوبوس با وزن ۱۳ تن با سرعت ۷۰ کیلومتر و با زاویه ۲۰ درجه با مانع (حفاظ کناری) برخورد نماید حداقل ۲۸۲ کیلو ژول انرژی تولید می‌کند و حفاظ با رده عملکردی H2 برای جلوگیری از آن نیاز است.

او اظهار کرد: برای مقاومت لازم برای برخورد اتوبوس باید از گاردریل با حداقل رده عملکردی H2 استفاده شود و بر این اساس می‌توان گفت به نوعی حادثه قم در حادثه اخیر تکرار و گاردریل نصب شده استقامت لازم برای جلوگیری از پرت شدن را نداشته است.

بیشتر بخوانید: تحلیل حادثه‌ای که در غوغای سقوط هواپیمای اوکراینی دیده نشد

به دنبال این اظهار نظر، رضا مرادی کارشناس حمل و نقل در پاسخ به دیدگاه ذکر شده، گفت: وقتی در کل راه‌های اصلی و برای جداسازی راه‌های چهارخطه کشور از یک نوع گاردریل 417 سانتی متری و پایه‌های تیرآهن نمره 14 استفاده می‌شود دیگر مفاهیم تفکیکی، H ، N ، T برای تحمل ضربه‌ها بر اساس اوزان و سرعت خودروها چه تاثیری دارد؟

به گزارش تین نیوز، وی ادامه داد: در تحمل میزان انرژی دریافتی مشخصات H ، N ، T، هیچ مشخصه‌ اجرایی از  نحوه چند لایه به‌کارگیری گاردها همراه با تیرآهن شماره بالاتر یا دوبل اعلام نشده است از طرفی فقط سرعت و وزن و زاویه در تعیین نوع گاردریل‌ها موثر نبوده بلکه مشخصات تکیه‌گاهی پایه‌ها، تعداد پیچ‌های عدسی و اتصالی به تیرآهن‌ها و هم چنین عمق پرتگاه‌ها نیز می‌تواند در تعیین مشخصات گاردریل و نحوه تاثیر آن موثر باشند.

در ادامه این گفت و گو، کبیری در پاسخ به این دیدگاه بیان کرد:  اروپا با استفاده از استاندارد EN1317 در حفاظ ایمنی توانسته است ایمنی بیشتری را برای جاده‌های خود تامین کند. اما موارد حائز اهمیتی شامل استفاده از رده مناسب حفاظ متناسب با نوع معبر و سرعت تردد و ترکیب خودروها، نصب صحیح و کامل، اخذ فیدبک از نتایج و اصلاح روش‌ها باید مراعات شود.

مرادی اما اظهار کرد: درست است که استانداردهای مکفی در این زمینه وجود دارند اما تولید و اجرای این استانداردها به‌ویژه نظارت بر اجرای دقیق آنها نیز بسیار مهم است. متاسفانه در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود، گاردریل‌های نصب شده در جاده‌ها از میزان کافی روکش روی(گالوانیزه) برخوردار نیستند و یا روکش گالوانیزه ضخامت میکرونی استاندارد لازم را ندارد و بعد از مدت کوتاهی زنگ‌زدگی در این حفاظ‌ها کاملاً مشهود است.

به گزارش تین نیوز، او افزود: همچنین خودم در چندین مورد نحوه اتصالات و تعداد پیچ‌های استاندارد محل اتصال گاردریل با پایه‌ها را بازرسی و مشاهده کردم تمامی پیچ‌های محل اتصال بسته نشده و بیشتر از 50 درصد پیچ‌ها در محل اتصال خالی باقیمانده بود.

این کارشناس گفت: در قاب‌های خمشی ساختمان‌های فلزی در زلزله‌های رخداده در کشور و دنیا، یکی از نقاط آسیب‌پذیر و حساس، همین محل اتصالات تیر و ستون و یا اتصالات مهاربندها بوده است که در ثانیه‌های اولیه لرزش و تکانه‌های زلزله باعث جداسازی قاب‌ها شده پس محل اتصال گاردریل‌ها با پایه‌های تکیه‌گاهی از همین منظر بسیار حساس و قابل کنترل و بازرسی است سازمان راهداری و شهرداری‌های کشور باید بدان اهتمام لازم را داشته باشند.

در ادامه کبیری افزود: باید تک تک مراحل در نهایت دقت انجام شود تا سیستم حفاظ ایمنی کارکرد درست داشته باشد اما علت واقعی نبستن ۵۰ درصد پیچ و مهره‌ها این است که مکان سوراخ‌های 2 سر سپری دارای شکل خاصی است، بندی که پس از انحنا به راحتی روی هم قرار می‌گیرد اما این نکته فنی معمولاً در قالب تولید رعایت نمی‌شود همچنین با گذشت زمان، سیستم رول فلمینگ از تنظیم خارج شده و باعث پیچیدگی سپری تولید شده می‌شود. اینها موجب می‌شود 2 سر سپری به راحتی بر روی هم قرار نگرفته و کارگر نصاب مجبور است به سختی چهار یا پنج پیچ را ببندد و همین موضوع نقطه ضعف می‌شود.

او خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موارد قابل توجه نیز، بازسازی سپری‌های آسیب دیده و استفاده مجدد از آنهاست که در ظاهر همه چیز خوب است اما فلز سپری آسیب دیده و مجدداً صاف و شکل داده شده، از مرز خستگی گذشته و دیگر توانایی استقامت در مقابل برخورد را ندارد.

کبیری گفت: نکته دیگر هم این است که آیا پایه گاردریل به اندازه لازم در زمین کوبیده شده یا به علت عدم توانمندی گاردریل کوب، حدود ۲۰ سانت در زمین کوبیده شده و قسمت اضافه آن با هوابرش قطع شده و به ظاهر همه چیز درست است.

حجم ویدیو: 6.41M | مدت زمان ویدیو: 00:01:06 دانلود ویدیو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.