| کد خبر: 203561 |

عوارض ساختمانی پایتخت با توجه به مرغوبیت مکانی دریافت می‌شود

با تصویب طرح «الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک شهر تهران» در شورای شهر تهران، عوارض ساختمانی با توجه به مرغوبیت مکانی املاک دریافت می‌شود.

تین نیوز

با تصویب طرح «الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک شهر تهران» در شورای شهر تهران، عوارض ساختمانی با توجه به مرغوبیت مکانی املاک دریافت می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه خود طرح «الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی مبتنی بر مرغوبیت مکانی املاک شهر تهران» را در دستور کار قرار داده و پس از بررسی و رای ۱۷ عضو حاضر، این طرح را تصویب کردند.

«مرتضی الویری» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح، توضیح داد که شهرداری مکلف است در راستای شفاف سازی چگونگی محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی و دریافت عادلانه عوارض از املاک شهری، متناسب با ارزش واقعی املاک بر اساس شاخص ها و پارامتر های موثر بر قیمت ملک و بر اساس موقعیت مکانی در شهر تهران عمل کند.

الویری افزود:‌ نحوه محاسبه و دریافت عوارض ساختمانی باید مبتنی بر تعیین ارزش املاک در شهر شهر تهران با تاکید بر موقعیت مکانی به همراه دفترچه قیمت املاک (دفترچه ملاک عمل شهرداری تهران) تعیین شود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین شهرداری باید برای محاسبه عوارض ساخت و ساز در تمامی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در مقیاس قطعه (پارسل) به تفکیک و با لحاظ کاربری ها و کاربردهای مرتبط با همکاری و مشارکت ذینفعان موضوع حداکثر ظرف دو هفته از زمان ابلاغ این مصوبه تهیه و جهت تصویب به شورا ارائه کند.

الویری با بیان اینکه مرغوبیت مکانی ملک می تواند در قیمت املاک موثر باشد لذا بایستی حق شهرداری در این زمینه پرداخت شود، یادآور شد: تا کنون این موضوع مورد توجه قرار نگرفته و با تصویب این طرح هم عدالت برقرار می شود و هم درآمد سالم و پایدار برای شهرداری به وجود می آید.

«عبدالرضا گلپایگانی» معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز درباره این طرح در صحن شورای شهر گفت: در مصوبه عوارض سال ۹۸ شهرداری مکلف شده طرحی را با همین مفاهیم برای امسال آماده کند و این اقدام  برای یکی از مناطق آماده شده و در حال تکمیل است.

معاون شهردار ابراز امیدواری کرد که تا قبل از ۱۵ بهمن لایحه مذکور به شورا تقدیم شود.

«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در جمع خبرنگاران با اشاره به تصویب این طرح؛ این موضوع را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: از طریق این طرح می توان درآمد پایدار شهری را افزایش داد.

هاشمی اظهار داشت: در حال حاضر عوارض بر اساس نرخ مصوب وزارت اقتصاد تعیین می‌شود و اگر طرح الزام نحوه محاسبه عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی توسط شهرداری انجام شود، شرایط متفاوت خواهد شد.

بر اساس قانون؛ مصوبات شورای اسلامی شهر تهران پس از تایید فرمانداری تهران، برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.