| کد خبر: 203394 |

پرونده یک سقوط: چه شد که آسمان ایران دیروز سیاه شد؟

سقوط مرگبار هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به اوکراین در حوالی فرودگاه امام خمینی، بار دیگر ایران را در بهت و عزا فرو برد. زیرا از ۱۷۹ مسافر این هواپیما، ۱۴۰ نفر ایرانی و برخی از آنها از دانشجویان نخبه‎ کشور بودند.

تین نیوز

سقوط مرگبار هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به اوکراین در حوالی فرودگاه امام خمینی، بار دیگر ایران را در بهت و عزا فرو برد. زیرا از ۱۷۹ مسافر این هواپیما، ۱۴۰ نفر ایرانی و برخی از آنها از دانشجویان نخبه‎ کشور بودند.

به گزارش تین‌نیوز از دیروز تمام ایران عزادار سقوط هواپیمایی است که از مبدا فرودگاه امام خمینی تهران به سمت شهر کیف در اوکراین، بال گشوده بود. پروازی که در بامداد دیروز بعضی از نخبه گان دانشگاهی را حمل می کرد ولی آنها هرگز از کشور خارج نشدند چون در یک دقیقه، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ با ۱۷۹ مسافر در آسمان دچار نقص فنی شد و به زمین خورد و ایران را به عزا نشاند.

البته عزاداری تنها مربوط به ایران نبود. اخبار گویای آن است که در اوکراین هم خانواده برخی مسافران به شدت بیقرارند و در فراق فرزندان خود گریه می کنند زیرا در این پرواز از ۴ ملیت دیگر هم افرادی حضور داشتند، اوکراین، افغانستان، کانادا، سوئد، افغانستان و البته اکثر آنها ایرانی بودند.

تصاویری که در شبکه های اجتماعی به نقل از شاهدان عینی سقوط منتشر شده تنها مرگ و مرگ را نشان می دهد. سرزمینی سوخته، بدن های تکه تکه شده و آتشی که آخرین بقایای هواپیما را می سوزاند. در این میان، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت دو نفر از مسافران، سوار این هواپیما نشده اند و زنده ماندند. از جمله نجات یکی از مسافران پرواز مرگ، حکایت دیگری دارد که به شدت مورد توجه رسانه ها و مردم قرار گرفت. او یکی از شهروندان استان گلستان بود برای رسیدن به پرواز تهران- کی یف با سرعت زیاد در حال حرکت بود که ماموران پلیس راهور او را متوقف کردند و پس از بررسی، متوجه خلافی بالای این ماشین شدند و بلافاصله ماشین توقیف شد و باعث نجات جان این مسافر شد.

 ولی دیگر مسافران این پرواز اینقدر هم خوش شانس نبودند. آنطور که رئیس سازمان اورژانس کشور می گوید تمام سرنشینان این هواپیما اعم از کادر پروازی و مسافران، جان باخته اند. تصاویری که خبرگزاری ها منتشر کرده اند هم نشان می دهد امکان نجات هیچ یک از سرنشینان این هواپیما وجود نداشته است چون همه چیز تکه تکه شده است.

این پرواز، حامل تعدادی از دانشجویان نخبه کشور بود که برای تحصیل و کار به خارج از کشور می رفتند و حتی از فرزندان مسئولان هم در بین آنها وجود داشت که اجل مهلت شان نداد و از دنیا رفتند. از جمله جان باختن دو تن از فرزندان دکتر اسدی لاری - مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تایید شد.

اسامی برخی جان باختگان نخبه دانشجو در هواپیمایی اوکرایی به شرح زیر است؛ ۱.  آرش پورضرابی ۲.  محمد صالحه ۳.  پونه گرجی ۴.  مهدی اسحقیان درچه ۵.  ایمان آقابالی ۶.  امیر اشرفی حبیب آبادی ۷.  حمیدرضا ستاره کوکب ۸.  الناز نبیی ۹.  زهرا حسنی سعدی ۱۰.  میلاد قاسمی آریایی ۱۱.  محمد امین بیروتی

نکته اینجاست که شدت برخورد هواپیما با زمین در حوالی شهریار واقع در استان تهران به حدی بالا بود که تمام اجساد متلاشی شده است و برای یافتن هویت جان باختگان نیاز به آزمایش های ژنتیک زیادی است. از این رو پزشکی قانونی به خانواده قربانیان حادثه اعلام کرد هر چه سریعتر به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کنند تا از آنها نمونه گیری شود.

 سازمان پزشکی قانونی کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: خانواده های قربانیان سقوط هواپیما برای اخذ نمونه DNA جهت تعیین هویت پیکرهای عزیزانشان به ادارات کل پزشکی قانونی استان محل سکونت خود مراجعه کنند.

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در پی سقوط هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین، تیمی از همکاران کارشناس پزشکی قانونی به محل سقوط اعزام شدند و تیم های تشخیص هویت استان تهران نیز به حالت آماده باش درآمدند. با توجه به شرایط پیکرها و نیاز بخش عمده ای از اجساد به انجام آزمایشات تشخیص ژنتیک، تمهیدات لازم پیش بینی شد.

ساعاتی پس از سقوط این سانحه، رهبر انقلاب هم در سخنان مهم دیروز خود با بیان تسلیت به خانواده های داغدار سقوط هواپیما و تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی از خداوند برای روح درگذشته گان طلب مغفرت کرد. همچنین هیات دولت روز فردای سقوط (امروز پنجشنبه) را روز عزای عمومی اعلام کرد تا مراتب همدردی خود را با خانواده های داغدار و بازماندگان اعلام کند.

علت سانحه چه بود؟

هر چند تصویر دریافتی از مردم از لحظه سقوط هواپیما در تاریک روشن بامداد چیز زیادی نشان نمی دهد ولی با پیدا شدن هر دو جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ که متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال بود، اما گفته شد علت دقیق سانحه به زودی مشخص خواهد شد.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در این باره اظهار داشت: دومین جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ نیز توسط تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری پیدا شد. وی با اشاره به جستجوی قطعات هواپیما در محل سایت سانحه گفت: جعبه سیاه اول نیز بیش از این یافته شده بود و با تکمیل داده‌ها بررسی‌های دقیق‌ ‌تر تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری آغاز خواهد شد.

نکته اینجاست که کارشناسان ایرانی برای یافتن سرنخ حادثه به شرکت آمریکایی بوئینگ اعتماد ندارند و از این رو رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده است جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده به آمریکا تحویل داده نمی شود. علی عابدزاده در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید سردار سلیمانی در مسجدقدس فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران درباره سانحه امروز سقوط هواپیمای اوکراینی دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی گفت: بر اساس قوانین ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) رسیدگی به سوانح هوایی در کشور مورد سانحه و توسط سازمان هواپیمایی همان کشور انجام می‌شود که این سانحه نیز توسط سازمان هواپیمایی کشوری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت اما اوکراینی‌ها نیز می‌توانند در هنگام بررسی سانحه حضور داشته باشند.

او همچنین امروز در بیان جزییات این حادثه گفت:  هیچ پیام رادیویی توسط خلبان در خصوص شرایط غیر معمول دریافت نشده است. مطابق گزارش‌های شاهدان عینی ( افرادی روی زمین و خدمه پرواز عبوری در ارتفاع بالا که رویداد را مشاهده و گزارش کرده اند) آتش سوزی در هواپیما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده می‌شود و پس از برخورد هواپیما با زمین، انفجار ناشی از برخورد به وقوع می‌پیوندد و مسیر برخورد هواپیما نشان دهنده این است که هواپیما که ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده، پس از بروز مشکل به سمت راست گردش کرده و در زمان سقوط دارای خط سیری در مسیر بازگشت به فرودگاه بوده است.

عابدزاده در تشریح شرایط پرواز این هواپیما گفت: هواپیما ابتدا تا ارتفاع ۸۰۰۰ پا صعود می‌کند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپیما از صفحه رادار حذف و هواپیما با از دست دادن ارتفاع با زمین برخورد کرده و متلاشی می‌شود.

خبرآنلاین

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.