| کد خبر: 203369 |

هر آنچه باید درباره «ایرلاین بین‌المللی اوکراین» بدانید

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار گزارش اولیه سانحه پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین اینترنشنال خبر داد و گفت: تیم بررسی سانحه کشور اوکراین در حال حاضر عازم ایران هستند.

تین نیوز

ایرلاین بین‌المللی اوکراین، تا پیش از امروز (چهارشنبه) هیچ حادثه هوایی نداشت و در گروه ۴۳ ایرلاین امن جهان قرار می‌گرفت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس اطلاعات پایگاه «پلین‌ کراش اینفو» که اطلاعات مربوط به سانحه‌های هوایی در سراسر جهان را نشان می‌دهد، تا پیش از امروز ۴۳ ایرلاین در جهان هیچ سانحه هوایی نداشتند که ایرلاین بین‌المللی اکراین نیز یکی از آن‌ها بود. آنچه امروز در ایران اتفاق افتاد، اولین حادثه این ایرلاین در طول مدت فعالیت آن است.

بررسی منابع متعدد خارجی در صنعت هوانوردی، نشان می‌دهد ایرلاین بین‌المللی اوکراین، امن است. ناوگان این ایرلاین، ۱۹ هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ دارد که صبح امروز سقوط یکی از آن‌ها باعث فوت ۱۷۶سرنشین آن از جمله ۱۴۴ایرانی شد. البته این مدل از هواپیماهای این شرکت، از سال ۲۰۱۷ تا کنون ۳ بار در هنگام پرواز دچار مشکل فنی شده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی «ایرلاین ریتینگ» که به رتبه‌بندی خطوط هوایی جهان می‌پردازد، ایرلاین بین‌المللی اکراین از نظر ایمنی نمره ۶ از ۷ را دارد اما از نظر محصول و امکانات، نمره آن ۳ از ۷ است.

در پایگاه اینترنتی «تریپ‌ادوایزر» نیز که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند، نمره این ایرلاین از نظر مسافران ۲.۵ از ۱۰ است.

جزئیات فعالیت ایرلاین بین‌المللی اوکراین

ایرلاین بین‌المللی اوکراین که به اختصار UIA شناخته می‌شود، بزرگترین خط هوایی اوکراین است و دفتر مرکزی آن در کی‌یف قرار دارد. این ایرلاین، پروازهای متعدد داخلی و خارجی در اروپا، خاورمیانه، آسیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا انجام می‌دهد.

این خط هوایی در اکتبر سال ۱۹۹۲ راه‌اندازی شد. این اولین ایرلاین بعد از فروپاشی شوروی بود که از هواپیماهای جدید بوئینگ استفاده کرد. در سال ۱۹۹۶، ایرلاین اتریش و سوئیس‌ایر سهام‌دار این شرکت شدند و ۹ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذار کردند. در سال ۲۰۰۰ نیز یکی از بانک‌ اروپایی توسعه و بازسازی سهام‌دار آن شد و ۵.۴ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد.

از سال ۲۰۱۳ به بعد این ایرلاین برنامه‌های توسعه اجرا کرد و ظرفیت خود را ۶۰ درصد افزایش داد و به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر رساند. در ماه مارس ۲۰۱۸ نیز اعلام شد که این ایرلاین برای نوسازی ناوگان خود، چند بوئینگ ۷۳۷ جدید و هواپیمای امبرار ۱۹۵ را جایگزین مدل‌های کلاسیک بوئینگ ۷۳۷ خواهد کرد.

ناوگان این ایرلاین در کل ۳۷ هواپیما دارد؛ ۱۹ مورد آن بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ هستند که یکی از آن‌ها در سانحه ایران ازبین رفت. ۴ مورد بوئینگ ۹۰۰-۷۳۷، ۲ مورد بوئینگ ۳۰۰-۷۶۷، ۵ امبرار ۱۹۰ و ۲ امبرار ۱۹۵ نیز دیگر هواپیماهای این ایرلاین را تشکیل می‌دهند.

مشکلات فنی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ایرلاین اوکراینی

پایگاه اینترنتی «ایراینساید» اطلاعات مربوط به مشکلات و سوانح هواپیماها را به طور دقیق ثبت می‌کند. بررسی گزارش‌های این پایگاه نشان می‌دهد که هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ که امروز سانحه دید، سه بار پیش از این با مشکل مواجه شده بود.

یک‌بار در ۱۸ مه سال ۲۰۱۷ به دلیل تعمیرات سطح باند فرودگاه، هنگام نشستن روی باند فرودگاه «زاپروژی» در اوکراین برخی از تجهیزات و سطح بدنه‌اش آسیب دید.

بار دیگر در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۱۸، این هواپیما هنگام پرواز از «کی‌یف» در اوکراین به مقصد «تفلیس» در گرجستان با مشکل مواجه شد. این هواپیما با ۱۳۲ مسافر و ۶ خدمه به تفلیس نزدیک شده و به ارتفاع ۴ هزار پایی رسیده بود اما به دلیل مشکل در فلپ هواپیما به ارتفاع ۷ هزار پایی بازگشت. فلپ، قطعه‌ای در بال هواپیما برای افزایش توان بال در هنگام برخاستن و فرود است. این هواپیما حدود ۳۰ دقیقه برای آماده‌سازی برای فرود با سرعتی بالاتر از اندازه معمول روی هوای نگه داشته شد. سرانجام این پرواز با امنیت در فرودگاه تفلیس نشست.

در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸ نیز این هواپیما هنگام برخاستن از فرودگاه شارل‌دوگل فرانسه به مقصد اوکراین خطر برخورد با هواپیمای ایرباسی را داشت که از سوی دیگر باند بلند شده بود. این مشکل نیز با هماهنگی برج مراقبت حل شد و منجر به سانحه نشد.

در آخرین مورد پیش از سقوط امروز، ۸ ژانویه ۲۰۲۰ هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ در سوم نوامبر ۲۰۱۹ هنگام برخاستن از باند فرودگاه در اوکراین به دلیل باران شدید روی باند دچار مشکل شد و بدون آسیبی به ۱۵۷ نفر سرنشین متوقف شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.