| کد خبر: 203260 |

بزرگراه تبریز - سهند؛ طرحی که صدای استاندار را درآورد

بزرگراه ۲۲ کیلومتری تبریز - شهر جدید سهند از جمله طرح‌های راهسازی حیاتی آذربایجان‌شرقی است که پس از ۹ سال و به رغم پیگیری‌های مدیریت ارشد استان هنوز تکمیل نشده است؛ اتفاقی که صدای استاندار را درآورد و او گفت مجبور است اسامی کارشکنان را به مردم اعلام کند.

تین نیوز

بزرگراه ۲۲ کیلومتری تبریز - شهر جدید سهند از جمله طرح‌های راهسازی حیاتی آذربایجان‌شرقی است که پس از ۹ سال و به رغم پیگیری‌های مدیریت ارشد استان هنوز تکمیل نشده است؛ اتفاقی که صدای استاندار را درآورد و او گفت مجبور است اسامی کارشکنان را به مردم اعلام کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، کلنگ ساخت بزرگراه تبریز - سهند در سال ۱۳۸۹ شمسی به زمین زده شد تا ساکنان شهر جدید سهند که بخش عمده ای از آنان را سرریز جمعیت کلان شهر تبریز تشکیل می دهد، بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن به تبریز دسترسی داشته باشند، اما این طرح مهم راه از آن زمان تاکنون هر سال، وعده افتتاح در تابستان سال آینده را تجربه کرده و هنوز به ثمر ننشسته است.

البته از حق نباید گذشت که در سال های وجود منابع مالی سرشار ناشی از نفت ۱۲۰ دلاری، توجه جدی به اجرا و تکمیل این طرح نشد و بزرگراه تبریز - سهند به بهانه هایی مانند وجود معارض در محدوده اراضی اجرای طرح پیشرفت لاک پشتی داشت. 

اما هر چه بود، گذشت و دولت تدبیر و امید پس از آغاز به کار، اتمام بزرگراه ۲۲ کیلومتری تبریز - سهند را در اولویت برنامه های خود قرار داد، اما هفته گذشته پس از اظهارات استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر اینکه به مردم اعلام می کند که چه کسانی در مسیرتکمیل این طرح کارشگنی می کنند، مشخص شد که افرادی در وزارتخانه مسوول در این راه کارشکنی می کنند.

بر اساس قرارداد منعقده، ۴۰ درصد سهم هزینه ساخت بزرگراه تبریز - سهند بر عهده پیمانکار و ۶۰ درصد دیگر بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

البته کارشکنی در طرح های راهسازی آذربایجان شرقی مسبوق به سابقه است و پیش از این قرارداد ۱.۵ میلیون یورویی ساخت آزادراه تبریز - بازرگان با یک شرکت خارجی نیز به دلیل کارشکنی های انجام شده فرااستانی ابتر ماند. 

اسماعیل جبارزاده، استاندار وقت آذربایجان شرقی، در آن زمان - حدود دو سال قبل - در حضور نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، با انتقاد از کارشکنی های فرااستانی به صراحت اعلام کرد کارشناس وزارت راه و شهرسازی به او گفته که اگر پیمانکار خارجی آزادراه تبریز - بازرگان، پول دارد، چرا در کشور خود سرمایه گذاری نمی کند.

اتخاذ چنین مواضعی در برابر سرمایه گذاری خارجی در آن زمان باعث شد قرارداد منعقده بین سرمایه گذار خارجی و وزارت راه برای اتمام آزادراه ۲۷۰ کیلومتری تبریز - بازرگان در مدت ۱.۵ سال، لغو و این طرح راهبردی راهسازی در قطعات کوچک به پیمانکاران داخلی واگذار شود که پس از گذشت چند سال هنوز قطعه اول آن به طول ۳۰ کیلومتر در حدفاصل تبریز - صوفیان تمام نشده است.

شهر جدید سهند

شهر جدید سهند و ضرورت اجرای راه دسترسی به آن

سَهَند یکی از شهرهای جدید استان آذربایجان شرقی در ۲۰ کیلومتری جنوب تبریز می باشد که در شهرستان اسکو واقع شده‌است؛ این شهر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی با ۸۲٬۴۹۴ نفر جمعیت، سومین شهر پرجمعیت استان بود؛ هدف از احداث این شهر، اسکان دادن سرریز جمعیت تبریز بود که با استقبال گسترده مردم این کلان‌شهر رو به رو شد.

شهر جدید سهند در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۷ خورشیدی با افتتاح ساختمان شهرداری و انتخاب شهردار، به عنوان پنجاه و هشتمین شهر استان آذربایجان شرقی و سومین شهر شهرستان اسکو شناخته شد؛ وجود دانشگاه صنعتی سهند براهمیت این شهر جدید افزوده است.

پیش بینی می شود با تکمیل و تحویل ۳۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید سهند، جمعیت آن به ۱۸۰هزار نفر افزایش یابد.

مسوولان استانی از همان ماه‌های اولیه مکان‌یابی شهر سهند در ۱۱ سال پیش، ایجاد راه دسترسی کوتاه‌تر بین این شهر و تبریز را در دستور کار خود قرار دادند، اما این مسئله زمانی با جدیت دنبال شد که در جریان سفر سوم هیأت دولت به استان احداث بزرگراه تبریز ـ سهند به تصویب رسید و با توجه به نیاز مبرم به این مسیر بلافاصله پس از اتمام مراحل مطالعاتی کارهای اجرایی آن آغاز شد.

با احداث این بزرگراه، فاصله ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ای مسیر تبریز ـ سهند به حدود ۱۰ دقیقه تقلیل می یابد، ضمن اینکه با انتقال بخشی از تردد به این مسیر از ترافیک مسیر تبریز ـ ‌آذرشهر نیز کاسته خواهد شد.

بزرگراه تبریز ـ سهند با ۲۲ کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول ۷ کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از سال ۸۹ و قطعه دوم آن با ۱۵ کیلومتر طول از سمت تبریز در سال ۹۰ آغاز شده است.

انتقاد استاندار از کارشکنی در تکمیل بزرگراه تبریز - سهند

استاندار آذربایجان شرقی به تأخیرهای پیش آمده در احداث بزرگراه تبریز- سهند اشاره کرد و گفت: تأمین مالی این پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی، با بهانه‌های سطحی معطل مانده و اجرای این پروژه که به صورت مستقیم با زندگی ۱۴۰ هزار نفر ساکن شهر جدید سهند در ارتباط است، بسیار سهل گرفته می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی  از برخی مانع‌تراشی‌ها در اجرای پروژه‌های حوزه راه‌سازی در استان انتقاد کرد و گفت: متأسفانه بخشی از بدنه اجرایی راه و شهرسازی و مدیران استانی هنوز حساسیت و ضرورت این مسأله را درک نکرده‌اند و همراهی خوبی با حرکت توسعه استان در این زمینه ندارند.

 

پورمحمدی به تأخیرهای پیش آمده در احداث بزرگراه تبریز- سهند اشاره کرد و گفت: تأمین مالی این پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی، با بهانه‌های سطحی معطل مانده و اجرای این پروژه که به صورت مستقیم با زندگی ۱۴۰ هزار نفر ساکن شهر جدید سهند در ارتباط است، بسیار سهل گرفته می‌شود.

 

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های راه‌سازی و رفع موانع اجرایی آنها وظیفه ذاتی وزارت راه و شهرسازی است، افزود: موضوع راه، از جهات مختلف چه از نظر نقش آن در توسعه اقتصادی و چه از نظر سلامتی و امنیت مردم دارای اهمیت است و نباید پروژه‌های راه‌سازی به خاطر بروکراسی اداری یا عدم همراهی افرادی که به حساسیت موضوع واقف نیستند بلاتکلیف بماند.

 

وی تأکید کرد: بنده به عنوان نماینده دولت باید به مردم استان گزارش دهم و اگر بزرگراه تبریز- سهند در موعد مقرر به اتمام نرسد به مردم اعلام خواهم کرد که چه کسانی در برابر این مسأله مقاومت می‌کنند.

 

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بزرگراه تبریز- سهند، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ابراز امیدواری کرد این مسیر تا بهار سال آینده زیر بار ترافیک برود.

وی گفت: اتمام این پروژه یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم منطقه و از اولویت‌های مدیریت ارشد استان است.

2 دهنه پل بزرگراه تبریز - سهند

معاون وزیر راه: بزرگراه تبریز -سهند در زمان مقرر پایان یابد

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با تقدیر از اهتمام مدیریت ارشد آذربایجان‌شرقی برای تکمیل بزرگراه تبریز - سهند تاکید کرد: علیات اجرایی این قرارداد مشارکتی از سال گذشته به صورت جدی آغاز شده و خواهان تکمیل این طرح در زمان‌بندی وعده داده شده هستیم.

حبیب‌الله طاهرخانی در بازدید از طرح  ساخت بزرگراه تبریز - سهند افزود: این پروژه با توجه به موقعیت ویژه تبریز و جمعیت ساکن در شهر جدید سهند از اهمیت خاصی برای وزارت راه و شهرسازی برخوردار است.

وی با قدردانی از تلاش‌ شبانه‌روزی پیمانکار این پروژه، افزود: متناسب با ضوابط و قوانین از اجرای این پروژه حمایت و به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

هزینه کرد 100 میلیارد تومانی بری بزرگراه تبریز - سهند 

مجری بزرگراه تبریز - سهند نیز با اشاره به کار های انجام شده برای اجرای این طرح گفت: آبرو هایی برای هدایت آب های سطحی درنظر گرفته شده که احداث آنها تا چهارماه آینده به اتمام خواهد رسید.

اسماعیل برزگر افزود: براساس توافقات صورت گرفته امید است تا آخر شهریور و اوایل مهر خاک ریزی پروژه را تمام کرده و تا پایان فصل کاری پروژه را برای زیر بار ترافیک رفتن آماده کنیم.

برزگر درمورد حجم سرمایه گذاری این پروژه نیز گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بر اساس ۶۰ درصد قرارداد جدید سرمایه گذاری در این طرح انجام شده است.

وی افزود: تاکنون همچنین ۸۵۰ هزار متر مکعب حجم خاکبرداری در پروژه باقی مانده و حدود ۳ میلیون احجام خاک ریزی صورت گرفته ، ضمن اینکه ۶ میلیون متر مکعب  نیز احجام خاک برداری انجام داده ایم.

مجری پروژه آزاد راه تبریز-سهند افزود: در زمینه پیشرفت پل ها نیز تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌ایم و ستون ها و سرستون ها را تمام کرده‌ایم.

وی درمورد خاک ریزی بیش از اندازه در این بزرگراه نیز گفت: تمام عملیات انجام شده در این پروژه تحت نظر آزمایشگاه انجام می‌شود و براساس استاندارد های تعرف شده پیش می‌رود.

برزگر درمورد نحوه بازگشت سرمایه و اخذ عوارض نیز گفت: بر اساس میزان سرمایه گذاری و مدت زمان قرار داد بر اساس میزان ترافیک و بعد از اتمام پروژه تصمیم گیری خواهد شد .

وی گفت: زیر بار رفتن پروژه به منزله تکمیل آزاد راه نیست و تکمیل پروژه نیازمند تعبیه امکانات روشنایی و علائم راهنمایی و سایر پیش نیاز ها است.

پیمانکار پروژه بزرگراه تبریز- سهند نیز از حمایت‌های استاندار و معاون عمرانی وی در توجه به پیشبرد اجرای این پروژه نیز قدردانی کرد و گفت: بر اساس قولی که به مردم و مسئولان داده‌ام این پروژه را در زمانی که وعده داده‌ایم به پایان می‌رسانیم.

وی گفت: انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی به عنوان شریک پروژه، به تعهدات خود عمل کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.