| کد خبر: 203196 |

◄ سرقت و مراحل شکایت کیفری

تین نیوز

یکی از جرائمی که از ابتدای خلقت بشر تا کنون گریبان‌گیر جوامع بوده و امنیت جامعه را به شدت تحت تاثیرات منفی و نابهنجار خود قرار داده، جرم سرقت است.

جرم سرقت به هر دلیلی اعم از شرایط نامطلوب خانوادگی و یا بحران اقتصادی رخ داده باشد، توجیه قانونی نداشته و مجازات سارق مسجل خواهد بود. در این مقاله علاوه بر تعریف سرقت، مراحل شکایت کیفری آن را  زیر نظر وکیل سرقت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سرقت چیست؟

سرقت را می‌توان با توجه به ماده 267 قانون مجازات اسلامی و همچنین با عنایت از تعاریف حقوقدانان و توجه به ارکان جرم کیفری، به صورت ذیل تعریف نمود:

  • سرقت عبارت است از ربودن مال (منقول) دیگری به صورت مخفیانه و با علم بر مجرمانه بودن عمل ارتکابی.

این تعریف شامل سه رکن قانونی (ماده 267)، رکن مادی (مال سرقت شده) و رکن معنوی (علم بر عمل ارتکابی) بوده و می‌تواند یک تعریف جامع حقوقی از سرقت باشد.

 برای این‌که فعل ربودن در ماده 267 قانون مجازات اسلامی مشمول جرائم کیفری گردد باید عناصر فوق در عمل ارتکابی قابلیت استناد قانونی داشته باشند.

Contractual-obligation

مراحل شکایت کیفری

اکنون که در حال مطالعه این مطلب هستید به احتمال زیاد قربانی یک سرقت شده‌اید. شما با طی مراحل ذیل می‌توانید شکایت کیفری خود را از طریق وکیل پابه یک دادگستری از جرم سرقت بر طبق مراحلی که بیان خواهیم نمود مطرح نموده و به دنبال احقاق حق خود باشید.

  1. تشخیص مرجع صالح: اولین گامی که برای طرح شکایت خود از جرم سرقت برمی‌دارید باید تشخیص و تعیین مرجع صالح رسیدگی به جرم کیفری سرقت باشد. در جرم سرقت باید به مرجع قضایی محل وقوع جرم مراجعه کنید. این امر یک قاعده کلی در خصوص آیین دادرسی رسیدگی به جرائم کیفری است.
  2. تنظیم شکواییه و تحقیقات مقدماتی: دادسرا مرجع اولیه رسیدگی به طرح شکایت کیفری است و شما باید شکواییه خود را با طرح کامل موضوع جرم و اسامی شاکی و متشاکی عنه (در صورت شناخت سارق) مطرح نمایید و به دادسرا تحویل دهید. دادسرا با کمک ضابطین دادگستری مراحل مقدماتی تکمیل پرونده را بر عهده دارند.
  3. ادله اثبات دعوی: منظور از ادله اثبات دعوی، هر چیزی است که به جرم سرقت مربوطه ربط داشته و می‌تواند در به نتیجه رسیدن پرونده مورد استناد واقع گردد. ادله می‌تواند شامل حضور و اقرار متهم، شهادت شاهدین عینی، تصاویر ثبت شده در دوربین‌های مدار بسته و یا حتی یک تار مو و یا یک قطره خون و یا تنها یک اثر انگشت باشد. ادله اثبات دعوی در دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و اسناد قانونی تکیمل پرونده هستند.
  4. ارسال پرونده به دادگاه کیفری شعبه 2: در این قسمت یک فرد به عنوان نماینده رسیدگی به پرونده از دادسرا به همراه پرونده، برای دفاع از قربانی سرقت در دادگاه حاضر می‌شود و به سوالات قاضی دادگاه کیفری پاسخ می‌دهد. در این مرحله متهم و یا متهمان نیز در دادگاه حاضر شده و اظهارات خود را در محضر قاضی دادگاه بیان می‌دارند. دادگاه در این مرحله حکم کیفری و یا برائت متهمین را صادر می‌کند.
  5. تجدیدنظر خواهی: ظرف 20 روز از تاریخ صدور رای، هر کدام از شاکی و یا متشاکی عنه که به حکم صادره اعتراض داشته باشد می‌تواند اعتراض خود را در دادخواست جدیدی به دادگاه تجدیدنظر استان تحویل نماید. پس از گذشت 20 روز و عدم اعتراض، حکم دادگاه قابلیت اجرایی خواهد یافت. این امر بدان معناست که نمی‌توان پرونده‌ای را با همان مضمون و محتوی در دادگاه کیفری مطرح نمود.
  6. اجرای حکم: منظور از اجرای حکم، مجازات مجرم و یا همان سارق است. مجرم علاوه بر تحمل مجازات مقرر شده توسط قاضی و بر طبق قانون، باید مال سرقت شده را به مالک آن تحویل دهد و در صورت تلف شدن مال، باید مثل و یا قیمت آن را برای مالک اصلی مال تهیه نماید.

واحد اجرای حکم در دادگاه مربوطه مستقر بوده و حکم دادگاه را با ترتیب خاصی انجام می‌دهد. به عنوان مثال اگر مجرمی در جرم سرقت به تحمل مجازات حبس و شلاق محکوم شده باشد، واحد اجرائیات ابتدا حکم شلاق را اجرا نموده و سپس مبادرت به زندانی نمودن متهم می‌کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیری 0 0

    از مطلبی که نوشته بودین خوشم اومد امیدوارم این اینترنت رو از ما نگیرن. من خودم به شخصه همه کارام رو اینترنتی انجام میدم. اینجا هر چیزی که میخوایم پیدا میشه و کسایی مثل شما با ارائه مطلبای بدردبخور دارن بهمون کمک میکنن که کارمون سریع تر راه بیفته. حتی دیدم واسه لوله بازکنی برچسب دیگه نیازی نمیشه و با دوتا کلیک ساده میشه چاه بازکن پیدا کرد! دم همگی شما صاحبای سایت های مختلف گرم که اینطوری کارمون رو راحت کردین.