| کد خبر: 203048 |

ترکیه چگونه خودروساز شد؟

جمعه هفته گذشته خبر رونمایی از خودروی ملی ترکیه توسط رئیس‌جمهور این کشور رجب طیب اردوغان اعلام شد.

تین نیوز

جمعه هفته گذشته خبر رونمایی از خودروی ملی ترکیه توسط رئیس‌جمهور این کشور رجب طیب اردوغان اعلام شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، نام انتخابی برای این خودرو دوریم است. «دِوریم» در زبان ترکی استانبولی به معنای «انقلاب» است. با توجه به اینکه ترکیه خود به تنهایی عقبه‌ای در زمینه خودروسازی ندارد این سوال مطرح است که دولت این کشور چه مسیری را طی کرد که خروجی آن خودروی الکتریکی «دوریم» شده است.

بررسی اقدامات ترکیه در این زمینه ما را به اوایل قرن ۲۱ و سال ۲۰۰۰ می‌رساند. دولت ترکیه در این سال مقدمات حضور سرمایه‌گذاران را در این کشور فراهم کرد. شرکت‌های فعال در زنجیره خودروسازی بین‌المللی نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک ترکیه، پذیرای فرصتی شدند که دولت این کشور برای حضور آنها فراهم کرده بود. نتیجه این حضور صادرات ۳۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری قطعه و خودرو در سال ۲۰۱۸ است. این میزان صادرات، صنعت خودرو را تبدیل به بزرگ‌ترین صنعت صادراتی این کشور کرده است. ترکیه در حال حاضر به هشت کشور اروپایی و همچنین آمریکا صادرات بیش از یک میلیارد دلاری دارد.

آنچه مشخص است ایجاد تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران زنجیره خودروسازی در ۲۰ سال گذشته سبب شده تا ۸ برند بین‌المللی خودروساز خطوط مونتاژ خود را در این کشور احداث کنند. از هر ۱۰۰ دستگاه خودروی تولیدی در ترکیه، ۸۳ دستگاه  صادر می‌شود. رنو با تولید سالانه ۳۷۵ هزار دستگاه و همچنین ۷۵۰ هزار موتور سهم بسزایی در ایجاد اشتغال در این کشور دارد. به‌طوری‌که هم‌اکنون ۶ هزار و ۳۰۰ نفر در شرکت رنو که در بورسا فعالیت دارد مشغول به کار هستند. فیات نیز توانسته تا با استخدام ۹ هزار نیروی کار سالانه ۴۵۰ هزار دستگاه از محصولات خود را در خاک ترکیه تولید کند. همچنین این کشور میزبان تنها مرکز تحقیقاتی فیات در خارج از خاک ایتالیا است.

برندهای آلمانی «مرسدس بنز» و «مان» (MAN) نیز در این کشور به تولید خودروهای سنگین می‌پردازند. مرسدس بنز برای این منظور سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی انجام داده است، و از رهگذر این سرمایه‌گذاری ۶ هزار نفر در خطوط مونتاژ این برند آلمانی مشغول به‌کار شدند. این شرکت از سال ۱۹۷۰ ترکیه را پایگاه صادراتی خود قرار داده است. مان آلمان نیز بزرگ‌ترین واحد اتوبوس‌سازی خود در خارج از آلمان را در ترکیه بنا کرده است. ۲ هزار نفر در این کارخانه مشغول به‌کار هستند و سالانه ۲ هزار دستگاه اتوبوس تولید می‌کنند.اما تویوتا با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری سالانه ۲۸۰ هزار دستگاه از محصولات خود را به کمک ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی کار در خطوط تولید نهایی می‌کند.

دیگر برند ژاپنی حاضر در ترکیه «هوندا» است. مدیران هوندا با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری سالانه ۵۰ هزار دستگاه «سیویک» را با همراهی هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کار تولید می‌کنند. بزرگ‌ترین خودروساز کره یعنی «هیوندایی» نیز برای صادرات محصولاتش به اروپا، کارخانه خود را در ترکیه بنا کرده است. این کارخانه توانایی تولید ۲۴۵ هزار دستگاه خودرو را در سال دارد. هیوندایی برای سایت تولیدی خود در ترکیه ۳ هزار نفر را استخدام کرده است. فورد نیز به‌عنوان تنها برند آمریکایی، کارخانه‌ای در ترکیه دارد. خطوط تولید این برند در ترکیه سالانه می‌تواند ۴۱۵ هزار دستگاه تولید کند. این خودروساز آمریکایی بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی را در خاک این کشور به نام خود ثبت کرده است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.