| کد خبر: 203020 |

◄ سالگرد «سانچی»؛ آیا این حادثه به بحران سیاسی تبدیل می‌شود؟

حادثه سانچی ابهاماتی برای بازماندگان کارکنانش دارد که اگر به درستی مدیریت نشود، به بحران سیاسی منجر می‌شود.

تین نیوز

درحالی‌که یک دفتر حقوقی در خارج از کشور در وبسایت خود، از شکایت خانواده‌های ملوانان کشتی سانچی از شرکت ملی نفتکش ایران، خبرداده است، کارشناسان بی‌طرف داخلی معتقدند: برخی به خصوص خارج نشینان در حال سواستفاده از عدم اشراف خانوده‌های کارکنان کشتی سانچی به موضوعات حقوقی این حادثه، هستند.

به گزارش تین نیوز، این کارشناسان تاکید می‌کنند حادثه سانچی ابهاماتی برای بازماندگان کارکنانش دارد که اگر به درستی مدیریت نشود، به بحران سیاسی منجر می‌شود.

دفتر حقوقی هریسچی و همکاران و همچنین علی هریسچی وکیل پرونده خانواده ملوانان مفقود شده سانچی، 19 آذر ماه امسال در مطلبی در وبسایت خود از شکایت خانواده‌های ملوانان مفقود شده کشتی سانچی از شرکت ملی نفتکش ایران و 2 مقام مسئول ایرانی خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

دفتر حقوقی هریسچی اعلام کرده به نمایندگی از خانواده‌های ده تن از خدمه این کشتی با طرح شکایتی در دادگاه فدرال حوزه واشنگتن در ایالات متحده آمریکا علیه شرکت ملی نفتکش ایران، علی ربیعی وزیر سابق کار و رئیس کمیته رسیدگی به سانحه سانچی و سخنگوی فعلی دولت ایران، علاالدین بروجردی رئیس سابق کمیسون امنیت ملی و روابط خارجی، رئیس اتاق دوستی ایران و چین و نماینده رسیدگی به سانحه سانچی از سوی مجلس، نسبت به استیفای حقوق این افراد اقدام کرده است.

بر اساس این گزارش در این شکایت، شاکیان مدعی هستند «متهمان به طور عمد و با تبانی به مردم ایران و خانواده‌های این افراد از بابت مرگ خدمه دروغ گفته‌اند و از زمان حادثه تاکنون بجای تلاش برای بازگشت خدمه به ایران، تنها خانواده‌ها را در فشار گذاشته‌اند تا کسی به دنبال واقعیت نرود و راز این تصادف را بر ملا نکند. اما در این مدت، پیگیری گروهی از خانوده‌ها باعث شده است که با دلایلی مستدل کلیه روایت رسمی از فوت خدمه که اعلام می‌کند در چند دقیقه اول تصادف همه خدمه فوت کرده‌اند را مردود می‌شمارد.»

بیشتر بخوانید:

خانواده‌های خدمه مدعی‌اند که «ادعای رسمی علی ربیعی، دولت و شرکت ملی نفتکش به عنوان صاحب کشتی دال بر مرگ خدمه در دقایق اولیه کذب بوده» و می‌گویند «خدمه در تصادف فوت نکرده و در نقطه ای نامعلوم و در شرایطی نامشخص به سر می‌برند.»

شاکیان مدعی شده‌اند که «متهمین در طول این مدت تنها سعی کرده‌اند با پنهان کاری بر روی پرونده سانچی سرپوش گذاشته و واقعیت را کتمان کنند. همچنین متهمان امکان دسترسی خانواده‌ها را به نزدیکانشان، خدمه کشتی، سلب کرده و  تاکنون امکان بازگشت آنها را فراهم نکرده‌اند.»

این اقدام درحالی صورت گرفته که کارشناسان بی‌طرف و مستقل این حوزه معتقدند بهترین روش برای رفع ابهامات حادثه سانچی برای خانواده‌ کارکنان و نیز مردم و کارشناسان، این است که تیمی مستقل و خبره (و نه مسئولان سازمان بنادر یا نفتکش) با مدیران وقت شرکت ملی نفتکش، مالک کشتی چینی، مسئولان پرچم پاناما و هنگ کنگ و نیز شرکت‌های بیمه‌گر 2 کشتی به گفت‌وگو نشسته و وارد جزئیات شده و گزارش این حادثه را به دقت خوانده و نتیجه‌گیری کنند.

ضمن این‌که به اعتقاد کارشناسان، تحقیقات در مورد حادثه سانچی باید طبق استاندارد بین‌المللی و مطابق  کد پیوست از آیمو باشد: IMO Code of the International Standards and Recommended Practice for a Safety Investigation into a Marine Casualty or Marine Incident (Casualty Investigation Code) (IMO Resolution MSC.255(84))

همچنین لازم است بررسی شود عکس‌العمل خدمه هر 2 کشتی طبق مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا بوده یا خیر؟ و البته بازماندگان می‌توانند تیمی متخصص و مستقل را برای راستی‌آزمایی گزارش تهیه شده توسط اداره دریایی چین انتخاب و خودشان از ورود به موضوع پرهیز نمایند چرا که به‌طور قطع  راستی‌آزمایی گزارش مذکور از حقوق اولیه آنان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.