| کد خبر: 202969 |

چالش جدید تأمین سوخت کم‌سولفور برای کشتی‌ها

نیاز واقعی کشتی‌ها برای سوخت کم‌سولفور یک‌و‌نیم میلیون تن است، اما وزارت نفت فقط ۴۵ هزار تن از این نوع سوخت تولید کرده است.

تین نیوز

نیاز واقعی کشتی‌ها برای سوخت کم‌سولفور یک‌و‌نیم میلیون تن است، اما وزارت نفت فقط ۴۵ هزار تن از این نوع سوخت تولید کرده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، سوخت کم‌سولفور در راستای کاهش آلودگی دریا‌ها توسط ناوگان دریایی جهان در نظر گرفته شده، اما در ایران به‌دلیل آنکه وزارت نفت در سال‌های گذشته تولید آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار نداده است، هم‌اکنون حوزه کشتی‌رانی کشور برای تأمین این نوع سوخت با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شده است.

از دو سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی از وزارت نفت درخواست کرده که حداقل نیاز کشتی‌های ایرانی را که شامل شناور‌های اقیانوس‌پیما می‌شود، به مقدار ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن تأمین کند. البته به گفته رئیس سازمان کشتی‌رانی کشور وزارت نفت برای تأمین سوخت در داخل به‌ویژه برای کشتی‌ها وعده‌های مختلفی داده تا بتوانیم از چالش بزرگ سوخت کم‌سولفور عبور کنیم، همچنین سازمان جهانی دریانوردی برای کشتی‌هایی که نتوانند از این سوخت استفاده کنند، راهکار‌هایی از جمله استفاده از گازوئیل را مطرح کرده، اما با توجه به آنکه نیاز سالانه سوخت کشتی‌ها حدود یک‌ونیم میلیون لیتر است؛ بنابراین باید بیش از سه پالایشگاه اقدام به تولید سوخت کم‌سولفور کنند.

در همین رابطه جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه استفاده از سوخت کم‌سولفور برای تمام کشتی‌ها الزامی شده است، گفت: بسیاری از بخش‌های مختلف پالایشگاهی کشور درحال‌حاضر تولید سوخت کم‌سولفور را در دستور کار خود قرار داده‌اند و هدف سازمان بنادر و دریانوردی هم استفاده از سوخت تولید داخل کشور بوده است. اسلامی اظهار کرد: نیاز واقعی کشتی‌ها درحال‌حاضر یک‌ونیم میلیون تن در سال است، اما تولیداتی که توسط پالایشگاه‌ها انجام شده، حدود 45 هزار تن است که بسیار کمتر از نیاز واقعی ماست، بااین‌حال پالایشگاه‌ها قول دادند که بتوانند نیاز واقعی این بخش را هر چه‌سریع‌تر تولید کنند. همچنین حمید قاسمی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران هم در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری گفته: پالایشگاه‌های ایران هم‌زمان با پالایشگاه‌های دنیا در حال به‌روزرسانی تجهیزات و تولیدات خود در این بخش است. بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید سوخت مصرفی در پالایشگاه‌های ایران دارای استاندارد یورو ۴ است، در نتیجه این پالایشگاه‌ها مشکلی برای تولید سوخت ندارند. تازه‌ترین تولیدات در ستاره خلیج فارس می‌تواند این نوید را به صنعت انرژی کشور بدهد که سوخت کم‌سولفور با درصد زیر 5 PPM را تولید کند.

مسعود پل‌مه، دبیر انجمن کشتی‌رانی کشور هم با بیان اینکه پالایشگاه شازند طبق اطلاعات به‌دست‌آمده اقدام به تولید سوخت کم‌‌سولفور برای کشتی‌ها و شناور‌ها کرده، گفت: از ماه‌های گذشته تناژ قابل توجهی سوخت کم‌سولفور را ذخیره کرد‌ه‌ایم، اما با مصرف واقعی ما بسیار فاصله دارد. طبق اعلام پالایشگاه شازند هزینه انتقال سوخت از شازند تا پالایشگاه بر عهده مالکان کشتی است که این اقدام به‌نوعی هزینه تحمیلی و مضاعف را بر صاحبان کشتی‌ها وارد می‌کند. او با اشاره به اینکه هر شناور برای تردد حدود ‌ هزار تن سوخت نیاز دارد افزود: درحال‌حاضر ۱۵۰ فروند شناور اقیانوس‌پیما در کشور وجود دارد که سوخت مورد نیاز آنها با سوخت تولید‌شده در پالایشگاه شازند بسیار متفاوت است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.