| کد خبر: 202968 |

چند نکته درباره قیمت بنزین در سال آینده

پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، برخی نمایندگان مجلس طرح‌هایی برای اصلاح قیمت بنزین مطرح کردند که بحث‌ها درباره آن ادامه داشته و گمانه‌زنی برای احتمال تغییر قیمت بنزین و تک‌نرخی‌شدن آن برای سال آینده ادامه دارد.‌

تین نیوز

پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، برخی نمایندگان مجلس طرح‌هایی برای اصلاح قیمت بنزین مطرح کردند که بحث‌ها درباره آن ادامه داشته و گمانه‌زنی برای احتمال تغییر قیمت بنزین و تک‌نرخی‌شدن آن برای سال آینده ادامه دارد.‌

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، براساس برآوردی که از سوی وزارت نفتی‌ها انجام شده، پس از اعمال کامل طرح سهمیه‌بندی بنزین، سال آینده اگر مصرف بنزین حدود روزانه ۹۳ تا ۹۴ میلیون لیتر باشد، ۶۷ درصد، یعنی دوسوم بنزین عرضه‌شده، سهمیه‌بندی می‌شود و یک‌سوم آن آزاد و با قیمت سه هزار تومان خواهد بود.

طبق لایحه بودجه درآمدهای ناشی از فروش نفت و فراورده‌های نفتی در سال آینده حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در مقایسه با رقم مصوب سال جاری ۱۰۵ هزار میلیارد تومان کاهش دارد. یعنی دولت پیش‌بینی کرده که در بودجه سال آینده ۹۸هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که از درآمدهای نفتی و سایر تشکیل می‌شود، کسب درآمد کند.

البته در سال جاری با توجه به کاهشی که در درآمدهای نفتی ایجاد شد، دولت نسبت به اصلاح بودجه و حذف بخشی از درآمدهای نفتی که محقق نمی‌شد، اقدام کرد، اما در حال حاضر رقم مشخصی از منابع محقق‌شده درآمدهای نفتی وجود ندارد که نسبت به لایحه سال آینده مورد قیاس قرار بگیرد.بر همین اساس بحث‌های بسیاری درباره تکلیف قیمت بنزین در سال آینده شنیده می‌شود؛ تا جایی که چندی‌قبل به نقل از یک نماینده مجلس در برخی رسانه‌ها مطالبی درباره طرح‌های پیشنهادی درباره قیمت بنزین مطرح شد و این سؤال را در اذهان عمومی ایجاد کرد که آیا بنزین هزارو 700 تا دو هزار تومانی در راه است؟

ماجرا از این قرار بود که مجلس در سال ۱۳۹۸ به خاطر تصمیم سران سه قوه در مورد بنزین نتوانست ورود کند اما در سال ۱۳۹۹ با چند شرط می‌تواند به موضوع بنزین ورود داشته باشد. به گفته غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی - نماینده مجلس- اصل ۷۵ قانون اساسی می‌گوید ما حق نداریم یک ریال درآمد دولت را کم کنیم و یک ریال هم نمی‌توانیم هزینه آن را افزایش دهیم. در واقع درآمد را می‌توانیم افزایش دهیم و هزینه را نیز می‌توانیم کاهش دهیم ولی عکس آن نمی‌توانیم عمل کنیم.در نتیجه ظاهرا قرار بر این شد که پیشنهادی در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس شورای اسلامی درباره بنزین تک‌نرخی مطرح شود. یعنی نرخی که با آن، هم اصل ۷۵ رعایت شود هم مردم رضایت داشته باشند و هم درآمد دولت تأمین و در عین حال جلوی رانت و فساد هم گرفته شود.بر این اساس، دولت مدعی است از حیث افزایش قیمت بنزین ۳۱ هزار میلیارد درآمد خواهد داشت. اگر فرمولی در مجلس تهیه شود که ۳۱ هزار میلیارد تومان به اضافه یک ریال بیشتر و درآمد دولت تأمین شود، دولت نمی‌تواند اعتراض داشته باشد. یعنی مجلسی‌ها این عدد (چیزی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد) را با فرمولی که طراحی کرده‌اند، به دولت پرداخت خواهند کرد.

‌بنزین تک‌نرخی ۱۸۰۰تومانی تکذیب شد

با این وجود در پی مطرح‌شدن چنین اظهاراتی درباره تک‌نرخی‌شدن بنزین و اینکه گفته شد ممکن است از روز دوشنبه هفته جاری بنزین با قیمت هزارو 800 تومان عرضه شود، وزارت نفت صراحتا اعلام کرد که این خبر صحت ندارد. با این حال طرح گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تغییر نرخ بنزین در بودجه سال آینده، همچنان ادامه داشته و حتی اعلام می‌شود نمایندگان طرح‌های مختلفی برای تغییر نرخ بنزین یا تک‌نرخی‌کردن آن دارند اما همگی بر تک‌نرخی‌شدن بنزین تأکید دارند. عده‌ای می‌گویند چون تعیین قیمت بنزین تصمیم سران قوا بوده نمی‌‌توان در قیمت و مقدار سهمیه تجدید نظر کرد و برخی پیشنهاد می‌کنند که ماهانه ۵۰ لیتر مازاد به عنوان هدیه به مردم داده شود نه اینکه در بودجه آمده و در جاهای مختلف توزیع شود.

قیمت بنزین بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان تعیین شود

اکنون این موضوع مطرح است که در صورت امکان، قیمت بنزین برای سال آینده با کارشناسی و با نگاه به وضعیت معیشتی مردم و تورم، تک‌نرخی و بین قیمت هزارو 500 تا دو هزار تومان تعیین شود. اساس این اعداد هم از اینجا مطرح شده که نمایندگان مجلس به دنبال این هستند که این وضع را به عدالت نزدیک‌تر کنند. در نتیجه در جریان بررسی بودجه سال آینده نیز نظرات و پیشنهادات نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس مطرح خواهد شد تا مشخص شود چطور می‌توان وضعیت بنزین را به نحو بهتری مدیریت کرد؛ اما اینکه مصوبه جدیدی در این باره وجود داشته باشد یا نه، هنوز نمی‌توان در این باره به صورت قطعی اظهار نظر کرد.

ارائه پیشنهاد بنزین ۱۵۰۰تومانی در سال آینده

گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت بنزین تا جایی پیش رفته که طبق اعلام سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد و طرح دوفوریتی در تاریخ چهارم آذرماه، برای تک‌نرخی‌کردن بنزین و تعیین قیمت هزارو 500 تومان برای هر لیتر بنزین به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده است زیرا بسیاری از کارشناسان دونرخی‌بودن بنزین را موجب فساد و رانت می‌دانند. این طرح در نوبت بررسی قرار گرفته و با وجود اینکه ۶۰ امضا برای در اولویت قرارگرفتن آن هم جمع شد اما به آن توجهی نشده و با آغاز بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق، همان طرح دوفوریتی در قالب پیشنهادی به نمایندگی از امضاکنندگان طرح دوفوریتی به کمیسیون تلفیق ارائه شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.