| کد خبر: 202907 |

زمین‌های ممنوعه هم پروانه می‌گیرند

دو گروه از زمین‌های ممنوعه برای ساخت و ساز که پیش از این برای مالکان آنها پروانه ساختمانی صادر نمی‌شد، از این پس به‌صورت مشروط قادر به دریافت مجوز ساخت هستند.

تین نیوز

دو گروه از زمین‌های ممنوعه برای ساخت و ساز که پیش از این برای مالکان آنها پروانه ساختمانی صادر نمی‌شد، از این پس به‌صورت مشروط قادر به دریافت مجوز ساخت هستند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با ابلاغ شیوه‌نامه جدید صدور پروانه ساختمانی املاک واقع در کاربری‌های خدماتی و پهنه‌های سبز شهری امکان ساخت و ساز برای مالکان دو گروه از زمین‌های ممنوعه شامل زمین‌های با کاربری تثبیت شده خدماتی و اراضی واقع در پهنه‌های سبز شهری(پهنهG ) را با شرایط مشروط فراهم کرد. این دو نوع از اراضی شهری پیش از این مطابق با ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران اراضی ممنوعه ساخت وساز شناخته می‌شدند که امکان صدور پروانه ساختمانی برای مالکان آنها وجود نداشت.

این درحالی است که پیش از این به دنبال وجود یک الزام برای شهرداری از بابت ماموریت قانونی این نهاد شهری برای صدور پروانه ساختمانی مورد تقاضا از سوی مالکان اراضی،مالکان متقاضی ساخت وساز در این اراضی با مراجعه به دیوان عدالت اداری و دریافت رای از این دیوان اقدام به اخذ پروانه و شروع عملیات ساختمانی می‌کردند.در واقع به دنبال احقاق حقوق مالکانه مالکان این اراضی از سوی دیوان عدالت اداری و صدور حکم ارائه پروانه ساختمانی و انجام عملیات ساختمانی،عملا رای به ابطال بخشی از ضوابط طرح تفصیلی در قالب حکم این دیوان صادر می‌شد.

شهرداری تهران اما با صدور ابلاغیه جدید،ضمن رفع ممنوعیت صدور پروانه ساخت برای این دو گروه از اراضی ممنوعه ساختمانی، ساخت‌ وساز در این اراضی را به‌صورت مشروط مجاز اعلام کرده است.این اقدام در واقع به نوعی ابتکار عمل شهرداری تهران در اجرای ضوابط طرح تفصیلی محسوب می‌شود. با ابلاغیه جدید علاوه بر رفع ممنوعیت ساخت وساز در این دو گروه از اراضی ممنوعه،به گونه‌ای عمل خواهد شد که علاوه بر مانع‌برداری از مسیر ساخت وساز در این اراضی برای مالکان،در عین حال مجوز صادر شده برای ساخت وسازبه لحاظ ارزش اقتصادی در عمل برای مالکان به صرفه نخواهد بود.

در واقع ضوابط جدید به گونه‌ای است که با رفع ممنوعیت از ساخت وساز بر روی دو گروه از اراضی ممنوعه، عملا دیگر رای به ابطال بخش‌هایی از طرح تفصیلی مرتبط با این موضوع صادر نخواهد شد اما از سوی دیگر به دلیل عدم توجیه اقتصادی ساخت وساز بر روی این اراضی برای مالکان، عمده این زمین‌ها مورد ساخت وساز واقع نخواهند شد و کاربری تثبیت شده خدماتی یا سبز آنها حفظ می‌شود. براساس این ابلاغیه،از این پس در صورت مراجعه مالکان زمین‌ها و املاک واقع در طرح‌های خدماتی، همزمان با جمع‌بندی و تکمیل مدارک و مستندات هر یک از پرونده‌ها و در نظر گرفتن زیرپهنه قرار‌گیری ملک، پروانه ساختمانی صادر می‌شود.به این معنا که با در نظر گرفتن سایر ضوابط و مقررات،پروانه ساختمانی با حفظ کاربری مصوب و تثبیت شده خدماتی و با رعایت کلیه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری صادر می‌شود.

براساس آنچه از محتوای این ابلاغیه برداشت می‌شود در صورتی که زمین‌ها و املاک با کاربری تثبیت شده خدماتی و فضای سبز، در پهنه‌های R(مسکونی)، S(کار و فعالیت) و M (مختلط) قرار داشته باشند، پروانه ساختمانی صادر شده براساس ضوابط و مقررات زیر پهنه طرح تفصیلی مصوب مربوط به پهنه‌ای که زمین در آن واقع شده است صادر می‌شود.منتها پروانه ساختمانی برای این اراضی تا سقف حداکثر 120 درصد تراکم پایه و حداکثر در سه طبقه صادر خواهد شد.

همچنین در صورتی که این اراضی در پهنه‌های فضای سبز واقع شده باشند اما در وضعیت موجود محل طرح مصوب فضای سبز در مهلت قانونی در زمین‌ها واملاک به اجرا درنیامده باشد، پروانه ساختمانی تنها با رعایت ضوابط و مقررات پهنه مجاور و ساخت وسازهای به انجام رسیده در راستای گذر صادر می‌شود. در این‌گونه موارد نیز سازنده تنها مجاز به ساخت با حداکثر تراکم سه طبقه خواهد بود.

به این ترتیب از آنجا که عمده سود حاصل از ساخت وساز در شهر تهران از محل دریافت اضافه تراکم ساختمانی یا مرتفع‌سازی حاصل می‌شود با ابلاغیه جدید نه‌تنها مسیر دریافت حکم مغایر با ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران مسدود شده است بلکه به جهت کاهش قابل‌توجه عایدی ناشی از ساخت‌وساز در اراضی ممنوعه، امکان حفظ این اراضی در وضعیت قبلی و حفظ کاربری تثبیت شده آنها افزایش می‌یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    دوستان و مالکان محترم جمعه 31 اردیبهشت 1400 جسله هست ساعت ده (( جلو خاک ریز تلو بالا )) از دوستانی هم سند تک برگی دارن و خسته شدن و قصد فروش زمین را زیر 350 م را دارن هم تشریف بیارند چند تا خریدار خوب با انصاف پایه معامله در این ساعت ها در محل هستند .

  • ناشناس 1 0

    عجب خریداران با انصافی

  • مشایخی 0 0

    قیمت این زمین ها در حال حاضر متری 5م است که با قولی که شهرداری داده به بالاتر از این خواهد رفت