| کد خبر: 202876 |

پرویزخان یک مرز راهبردی در کشور است

فرماندار قصرشیرین گفت: مرز رسمی پرویزخان با اختصاص ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق نقشی مهم در رونق اقتصاد ملی دارد که این کارکرد اهمیت راهبردی آن را در کشور نشان می‌دهد.

تین نیوز

فرماندار قصرشیرین گفت: مرز رسمی پرویزخان با اختصاص ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق نقشی مهم در رونق اقتصاد ملی دارد که این کارکرد اهمیت راهبردی آن را در کشور نشان می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، مرادعلی تاتار روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات و مسایل مرز رسمی پرویزخان در محل پایانه صادراتی این مرز بین المللی، افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۲ میلیارد و ۴۷۴ میلیون و ۲۷۵ هزار دلار کالا به ارزش وزنی ۲ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۴۰۳ هزار کیلوگرم از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر شده است.

وی  اظهار داشت: سیمان خاکستری، کیک و بیسکویت، کولر آبی، هندوانه، لبنیات، لوازم ساختمانی و میوه و تره بار از جمله کالاهایی هستند که از طریق مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر شده است. صادراتی به عراق نام برد.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: طرح جامع توسعه مرز رسمی پرویزخان با ۷۰ میلیارد تومان در اسفندماه پارسال شروع شده که طی ۲ مرحله انجام می شود و عملیات اجرایی مرحله اول آن با بیش از ۳۵ میلیارد تومان ۱۰ ماهی می شود که شروع شده است.

تاتار اظهارداشت: در طرح جامع توسعه مرز رسمی پرویزخان قرار است ظرف ۲ تا سه سال، ساختمان گمرک، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت، محوطه‌سازی، راه ورودی و خروجی، فیبرنوری، فاضلاب، آب و برق و امکانات رفاهی نیز جانمایی و پیش بینی شده است.

وی با اشاره به ضعف پیمانکار اجرای طرح جامع توسعه گفت: با وجود ۱۰ ماه از روند اجرای این طرح، کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرماندار قصرشیرین گفت: سهل انگاری و کوتاهی در زمینه اجرای طرح جامع توسعه پرویزخان پذیرفتنی نیست از این رو ظرف یک ماه باید کارها به طور سریع انجام گیرد.

تاتار ادامه داد: در راستای افزایش صادرات و طی جلسه ای با طرف عراقی که در کلار برگزار شد، هم اکنون روزهای جمعه نیز صادرات انجام می‌شود و در مواردی نیز برخی کالاها که نیاز به تخلیه ندارد به صورت حمل یکسره به عراق منتقل می‌شود.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این مرز رسمی است.

پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.

روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.

همچنین روزانه به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسوولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.