| کد خبر: 202843 |

اختلاف نظر درباره کاربری پایانه جدید شرق

اعضای کمیسیون حمل و نقل عمران شورای شهر با حضور 4 نفر از معاونین شهردار تهران در جلسه ای،موضوع تغییر کاربری پایانه جدید شرق را بررسی کردند؛ اما با توجه به ارائه پیشنهادات جدید مقرر شد تا بازنگری‌هایی در طرح این پایانه ایجاد شود و نهایتا در هفته ابتدایی بهمن ماه، در مورد کاربری این پایانه تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.

تین نیوز

اعضای کمیسیون حمل و نقل عمران شورای شهر با حضور 4 نفر از معاونین شهردار تهران در جلسه ای،موضوع تغییر کاربری پایانه جدید شرق را بررسی کردند؛ اما با توجه به ارائه پیشنهادات جدید مقرر شد تا بازنگری‌هایی در طرح این پایانه ایجاد شود و نهایتا در هفته ابتدایی بهمن ماه، در مورد کاربری این پایانه تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، عصر روز گذشته جلسه اعضای شورای شهر تهران با مسئولان شهرداری پیرامون تعیین تکلیف پایانه شرق و بررسی پیشنهاد شهرداری مبنی بر تغییر کاربری این پایان به یک فضای تفریحی برگزار شد و در ابتدای این جلسه مهندس صبوری معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران  در تشریح ویژگی‌های ترمینال شرق فعلی با بیان اینکه این ترمینال در مساحتی حدود 4 هکتار از سال 60 فعال است، گفت : تقریبا در شلوغ‌ترین زمان تردد، این پایانه نسبت به سامان دهی حدود 15 هزار نفر اقدام می‌کند و در کل 179 اتوبوس فعال هستند.

وی با بیان اینکه در سال 93 در ترمینال شرق، 18 هزار و 655 مسافر در روز جابجا می‌شدند امادر سال 97 این تعداد به حدود 12 هزار نفر رسید، گفت: به طور کل پایانه شرق تنها به دو میلیون و 460 مسافر خدمت رسانی می‌کند و در کل سرویس پایانه روزانه 179 اتوبوس است و باید اعلام کنیم که در طی سالهای اخیر پایانه شرق با کاهش 37 درصدی حجم مسافر روبرو بوده است.

صبوری با بیان اینکه پایانه شرق در منتها الیه خیابان دماوند قرار دارد و تنها به دو استان مازندران و گلستان مسافر اعزام می‌کند گفت: زمین این ترمینال متعلق به شهرداری نیست و ما 40 سال است که در این زمین که متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است، مهمان هستیم.

وی با بیان اینکه از سال 96 پروسه احداث پایانه جدید شرق متوقف شده است، گفت: ترمینال جدید در بالاترین نقطه توپوگرافی سرخه حصار است و یکی از اشکالات پایانه جدید این است که مردم باید هزینه اضافه پرداخت کنند. تا به این پایانه برسند. چرا که نه مترو و نه سیستم اتوبوس رسانی برای رسیدن به این پایانه داریم.

صبوری  با بیان اینکه پایانه جدید در کنار یک بیمارستان قلب و شهرک مسکونی زیتون قرار دارد و هیچ گونه بافت خدماتی و اتصالاتی به شهر ندارد، گفت: یکی از مشکلات راه اندازی پایانه جدید این است که دروازه ورودی و اصلی شهر تهران را مخدوش می‌کند و بلایی که بر سر میدان آزادی به دلیل وجود اتوبوس‌های  مسافربری متعدد آوردیم در اینجا نیز رخ می‌دهد.

وی  در مورد فضاهای پیش بینی شده برای این ترمینال گفت: ساختمان اصلی ترمینال 25 هزار متر است که 70 درصد آن ساخته شده، پارکینگ 34 هزار متر است که حدود 75 درصد عملیات عمرانی آن تکمیل شده و این در حالی است که محوطه سازی 90 درصد و کانال سرخه حصار نیز صد در صد پیشرفت کرده. اما در مورد احداث تصفیه خانه و انشعابات تاسیساتی تنها 40 درصد رشد فیزیکی داشته‌ایم و در مورد احداث ایستگاه آتش نشانی ، اورژانس و غیره نیز هنوز عملیاتی انجام نگرفته است.

صرف 44میلیارد تومان برای هر اتوبوس در پایانه جدید شرق

صبوری با بیان اینکه دسترسی مردم به ترمینال جدید شرق در حاله‌ای از ابهام قرار دارد گفت: این ترمینال 8 کیلومتر با سیستم بی‌آرتی فاصله دارد و برای اتصال این پایانه به مترو نیز باید 4.4 کیلومتر مترو احداث شود و مجموعا باید بگویم که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه 7 هزار و 500 میلیارد تومان است که اگر این رقم را به 170 اتوبوس فعال درترمینال تقسیم کنیم می‌بینیم که شهرداری تهران می‌خواهد برای هر اتوبوس حدود 44 میلیارد تومان هزینه کند و آیا در شرایط فعلی مالی شهرداری این کار درستی است؟

 

صبوری افزود: پارک سرخه حصار با 660 هکتار مساحت، به مدت 30 سال در اختیار شهرداری تهران گذاشته شده است و می‌توانیم با یک ساماندهی درست و با استفاده از ظرفیت محل ترمینال شرق جدید، این مجموعه را به یک مجتمع فرهنگی و فراغتی بزرگ در شرق تهران تبدیل کنیم و به عنوان یک مرکز توریستی فعال باشد.

ساخت پایانه های بزرگ 50سال پیش منسوخ شده 

به گزارش ایسنا، در ادامه یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در دفاع از پیشنهاد شهرداری مبنی بر تغییر کاربری پایانه گفت: یک واقعیت در جامعه این است که تقاضا برای حمل و نقل عمومی جاده‌ای به شدت کاهش یافته است. به گونه‌ای که در گذشته حدود 60 درصد سفرها با اتوبوس و قطار انجام می‌گرفت؛ اما در ده سال اخیر این عدد به زیر 20 درصد رسیده است و مردم به جای آن که با قطار و اتوبوس سفر کنند ترجیح می‌دهند که با خودروی شخصی سفر کنند و این مساله سبب شده که راننده‌ها به دنبال مسافر بگردند.

وی با بیان اینکه این روش ساخت ترمینال‌های بزرگ در دنیا منسوخ شده است، تصریح کرد: یعنی به جای این که همه مسافرهای مثلا شهر اصفهان، را به جنوب تهران بکشانیم می‌توانیم با یک روش آنلاین مسافر و اتوبوس را به هم برسانیم، نه این که شروع به ساخت ترمینال‌های بزرگ کنیم.

حجت با بیان این که ترمینال جدید شرق عیوب زیادی دارد؛ اما یکی از حسن‌های آن این است که بسیار مدرن ساخته شده به گونه‌ای که شیوه‌اش شبیه بخش‌های ترانزیت فرودگاهی است و تنها کسی که بلیط دارد می‌تواند وارد پایانه شود؛ در تشریح عیوب پایانه جدید شرق گفت: اگر بخواهیم ترمینال را به محل جدید منتقل کنیم مطمئن باشید که تاکسی‌های بین شهری به محل جدید نمی‌آیند؛ چرا که دسترسی آنها به مسافر کاهش می‌یابد و به احتمال زیاد تاکسی‌ها و مسافربرهای بین شهری در کنار خیابان می‌مانند.

وی با بیان اینکه احتمال دارد اتوبوس‌ها بیش از گذشته مسافرانشان را از دست بدهند، گفت: طبق قانون ساخت این ترمینال‌ها بر عهده شهرداری است؛ اما تامین اعتبار آن بر عهده دولت است و منطقی نیست که از اعتبار شهر برای وزارت راه، ترمینال بسازیم. مضاف بر این که وزارت راه در اداره این ترمینال‌ها وکار اجرایی با شهرداری همراه نیست.

در ادامه محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه در قانون پیش بینی شده که شهرداری ها باید ترمینال‌هایی در شرق و غرب و شمال تهران بسازند و اعتبار آن باید از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شود، افزود: حالا هزینه‌های ساخت این ترمینال نیز باید جزء طلب شهرداری از دولت محاسبه شود.

در ادامه عبدالهی یکی از کارشناسان کمیسیون حمل  و نقل شورای شهر نیز با بیان این که در ماده ابتدایی لایحه قانون احداث ترمینال‌های مسافربری در داخل شهر تهران، اعلام شده که ساخت پایانه در شرق ، غرب و شمال تهران بر عهده شهرداری ها است، ادامه داد: بر همین اساس از دهه 60 ساخت ترمینال شرق آغاز شد و در دهه 70 نیز مطالعات اولیه بر مبنای 120 هزار مسافر در روز و در 30 هکتار آغاز شد که نهایتا در دهه 90 عملیات ساخت این ترمینال آغاز؛ اما در سال 96 این عملیات متوقف شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مورد مالکیت این زمین ابهام وجود دارد، گفت: مالکیت این زمین بین ستاد اجرایی و بنیاد 15 خرداد است که به نظر می‌رسد باید این مشکلات را حل کنیم و چه بخواهیم این فضا را به ترمینال و یا به مرکز تفریحی تبدیل کنیم باید مسأله مالکیت آن حل و فصل شود.

ساخت نصف متروی پایانه شرق

الحاق کاربری‌های فرهنگی به پایانه جدید شرق

به گزارش ایسنا، در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان این که من نسبت به برخی از صحبت‌ها اعتراض دارم گفت: در کشور ما به دلیل سیاست‌های غلطی که در مورد حمل و نقل و سوخت گرفته شده است الان شاهد آن هستیم که به جای آن که مسافران افزایش یابند، روز به روز تعدادشان کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در یک دوره‌ای آمدند خودروها را با سوبسید و وام خودرو افزایش دادند، گفت: در همان دوره گازوئیل به سختی به اتوبوس‌ها داده می‌شد و بسیاری از افراد به سمت مسافر کشی روی آوردند. به طوری که الان ما باید در شهر تهران حداکثر 80 هزار تاکسی داشته باشیم اما می‌بینیم به صورت رسمی و غیر رسمی حدود 250 هزار خودرو در این بخش فعالیت می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه در پی گران شدن بنزین باز هم حواسمان به تاکسی‌ها است به جای آن که حواسمان به حمل و نقل عمومی باشد، تصریح کرد:‌ من قبول نمی‌کنم که بگوییم ترمینال جدید نمی‌خواهیم چرا که مسافرهایمان کم شده است. باید بگویم متاسفانه سیاست‌های خودرو محوری سبب شده که توسعه حمل و نقل عمومی مورد غفلت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مسئولان شهرداری می‌گویند که برای اتصال مترو به پایانه جدید شرق نیازمند تونل جدید هستیم، گفت: باید اعلام کنم که از سال 86 موضوع اتصال مترو به پایانه شرق مطرح بود و حتی نصف تونل از ایستگاه فرهنگسرا تا میانه پارک سرخه حصار را خودم ساختم اما از آنجایی که باید چند درخت قطع می‌کردیم تا مترو را به سطح زمین بیاوریم به شهردار اسبق عنوان کردم که اگر در این زمینه جدی هستید من کار را ادامه دهم و به نظرم حالا کمتر از 400 میلیارد تومان لازم است تا این خط تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه برخی کارشناسان می‌گویند که ممکن است مخزن گازوئیل اتوبوس ها به جنگل‌ها نشت پیدا کند گفت:‌این چه حرفی است که می‌زنید؟ خب مراقب باشید که مخزن گازوئیل نشتی نداشته باشد و اگر بخواهیم که این گونه فکر کنیم باید بگویم که نگران همه نشتی‌های سوخت باشیم و به نظرم این ها دلایل قابل قبولی برای آن که پایانه شرق جدید تغییر کاربری بدهد، نیست.

هاشمی با بیان اینکه یک چهارم فضای پایانه جدید شرق به ترمینال اتوبوس‌ها اختصاص دارد و می‌توان در مابقی فضای موجود کارهای فرهنگی ، اجتماعی و تجاری انجام داد، گفت: چرا نسبت به تغییر کاربری اقدام کنیم. در حالی  که می‌توان کاربری‌های جدید به پایانه اضافه کنیم و مطمئن باشید که اگر قرار باشد متروی پردیس ساخته شود از این محدوده عبور می‌کند و در آن زمان این پایانه به شدت با افزایش مسافر روبرو می‌شود.

وی افزود:‌ می‌توانیم اهداف فرهنگی را در کنار ترمینال شرق ایجاد کنیم. و می‌توانیم هر کار فرهنگی که مایل بودید را در پایانه شرق ایجاد کنید.

 

ساخت پایانه برای سرویس دهی به 2استان شمالی کشور

به گزارش ایسنا، در ادامه محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، با بیان اینکه اساسا نام این ترمینال اشتباه گذاشته شده است، گفت‌: برای تهران سه ترمینال غرب و شرق و جنوب تعریف شده و این در حالی است که ترمینال غرب، 12 استان و پایانه جنوب 15 استان را پوشش می‌دهد اما ترمینال شرق تنها برای دو استان شمالی کشور است که اکثر مردم ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی از این جاده ها تردد کنند.

وی با بیان این که بهتر است فارغ از تعصبات فردی و کمیسیونی به این موضوع نگاه کنیم و ببنیم که چه موضوعی حال شهر را بهتر می‌کند گفت: یک خانواده در شرق تهران باید حدود دو ساعت زمان بگذارد تا به غرب تهران برود تا یک ساعت در شهربازی و مراکز تفریحی غرب تهران سرگرم باشد. در حالی که سرخه حصار را می‌توان به قطب گردشگری شرق تهران تبدیل کرد.

حق شناس با بیان این که منطقه 4 با یک میلیون جمعیت حتی یک سینما ندارد گفت:‌ جنگل‌های 600 هکتاری سرخه حصار تا 30 سال در اختیار شهرداری تهران است و می‌توانیم یک مجموعه فاخر و بزرگ فرهنگی در این منطقه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ترمینال‌ها ربطی به شهردرای ندارند و به لحاظ حقوقی بر عهده وزارت راه هستند، تصریح کرد: چرا ما باید در این شرایط سخت مالی شهرداری پایانه‌ای را بسازیم که تنها به دو استان سرویس می‌دهد و آیا این سوزاندن امکان فعلی نیست. در حالی که ما می توانیم فضای ترمینال جدید را به ایده‌های شهر خلاق تبدیل کنیم و می‌توانیم کارکردهای بهتری برای این محدوده داشته باشیم.

در ادامه محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه تجربه ترمینال جنوب و غرب نشان داده که نمی‌توانید دریک فضایی که مردم دغدغه رسیدن به اتوبوس و سفر را دارند، کار فرهنگی انجام دهیم؛ چرا که مردم برای پذیرش کارهای فرهنگی نیاز به یک زمان فراغت دارند که نمی‌توان آن را در فضای پایانه‌ای دنبال کرد.

رحمان زاده شهردار منطقه 13 نیز با بیان این که مکان یابی پایانه شرق زمانی بوده که اتوبان یاسینی وجود نداشت، ادامه داد: ما از سرمایه گذاران مختلفی دعوت کردیم تا برای سرمایه گذاری به سرخه حصار بیایند اما آنها عنوان کردند به شرطی می‌آیند که پایانه شرق جدید نباشد.

بازطراحی کاربری پایانه شرق جدید

به گزارش ایسنا در ادامه مصطفی کاظمی مدیر کل دفتر شهردار تهران با بیان این که به نظر می‌رسد نیازمند یک بازطراحی هستیم گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده با احتساب قیمت زمین‌هایی که باید خریداری شود پایانه شرق نیازمند هزار میلیارد تومان است و آیا واقعا سلاح است که در این شرایط مالی این کار صورت گیرد؟

وی پیشنهاد داد: حداکثر ظرفت مدت یک ماه کارشناسان کمیسیون‌های شورا و معاونین مربوطه در شهرداری یک بازنگری در مورد پیشنهاد پایانه شرق با محوریت سرمایه گذاری و تلفیق برنامه‌های حمل و نقل و فرهنگی ارائه دهند.

فرصت یک ماهه برای ارائه برنامه جدید

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل با جمع بندی پایانی این جلسه گفت: به نظر می‌رسد پیشنهاد تلفیق و ادغام کارکردهای حمل و نقلی و فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد خوبی باشد که بر همین اساس کارشناسان و معاونین شهردار طی یک ماه آینده فرصت دارند تا بازنگری در طرح‌  پایانه‌ی جدید شرق داشته باشند و این در حالی است که موضوع را پیمانکار این پروژه باید تعیین تکلیف کند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه که با حضور حبیب زاده رئیس کمیته عمران شورا ، محسن هاشمی، علیخانی و 4 نفر از معاونین شهرداری تهران برگزار شد،  مقرر شد که تا هفته ابتدایی بهمن ماه پیشنهاد بازنگری شده شهرداری در مورد پایانه جدید شرق به شورای شهر ارسال شود و در جلسه آتی در مورد کاربری این پایانه تصمیم نهایی گرفته شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.