| کد خبر: 202806 |

درجه امنیت ایران برای توریست‌ها

مخاطرات ۴ گانه کشورها برای گردشگران در سال جدید میلادی سنجش شد. نتایج مطالعات یک موسسه بین‌المللی نشان می‌دهد درجه امنیت ایران در سال ۲۰۲۰ برای توریست‌های خارجی، هم‌تراز کشورهای پرگردشگر همچون فرانسه،‌ چین و آمریکا است و دارای خدمات امنیتی موثر است. امنیت کشورهای مختلف در چهار رنگ درجه‌بندی شده؛ به‌‌طوری‌که امنیت ایران برای گردشگران خارجی، یک درجه از ترکیه، عربستان و حتی روسیه بیشتر است.

تین نیوز

مخاطرات ۴ گانه کشورها برای گردشگران در سال جدید میلادی سنجش شد. نتایج مطالعات یک موسسه بین‌المللی نشان می‌دهد درجه امنیت ایران در سال ۲۰۲۰ برای توریست‌های خارجی، هم‌تراز کشورهای پرگردشگر همچون فرانسه،‌ چین و آمریکا است و دارای خدمات امنیتی موثر است. امنیت کشورهای مختلف در چهار رنگ درجه‌بندی شده؛ به‌‌طوری‌که امنیت ایران برای گردشگران خارجی، یک درجه از ترکیه، عربستان و حتی روسیه بیشتر است.

بازار گردشگری جهانی در سال جدید میلادی تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، عملیات تروریستی در برخی کشورها و همچنین درگیری‌ها در خاورمیانه قرار می‌گیرد.

موسسه بین‌المللی خطرسنج International SOS، مخاطرات توریستی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ را به‌لحاظ چهار پارامتر خطر شامل «امنیت گردشگری»، «سلامت بهداشتی مقصد گردشگری»، «ایمنی جاده‌ها و تردد توریست‌ها» و همچنین «ریسک بلایای طبیعی (زلزله)» سنجش کرد. براساس بررسی‌های ایسنا، در پایان هر سال میلادی موسسه International SOS«نقشه ریسک سفر» را منتشر می‌کند تا به سازمان‌ها، سرمایه‌گذاران و گردشگران خطرات کشورهایی را که در آن فعالیت و مسافرت دارند بهتر بشناساند.

این رتبه‌بندی، خطرات پزشکی و بهداشتی هر کشور، ریسک امنیتی سفر و یک نمای کلی از مخاطرات در مقصد را نشان می‌دهد. این نقشه، سفر به ایران را «کم خطر» گزارش کرده است و وضعیت امنیت در ایران همچون انگلستان، فرانسه، سوئد، عمان، امارات، ازبکستان، چین، ایالات متحده آمریکا و کانادا است. این وضعیت با رنگ زرد روی نقشه مشخص شده است. درحالی‌که رنگ کشورهای همسایه همچون ترکیه، عربستان و روسیه کمی تیره‌تر از ایران نشان داده شده است، به این منزله که امنیت در این کشورها حدی «متوسط» دارد. البته بخش‌هایی از ایران به‌ویژه در نوار مرزی غرب و شرق به رنگ نارنجی درآمده که نشان‌دهنده حد «متوسط» ریسک امنیت در این بخش‌ها است. منطقه سیستان و بلوچستان نیز در این نقشه کاملا قرمز شده است.

رنگ‌شناسی این نقشه، وضعیت ایران را چنین شرح می‌دهد: میزان جرم و خشونت کم، عملیات تروریستی محدود و در برخی مناطق نادر است. همچنین خدمات امنیتی و اضطراری موثر بوده‌اند و زیرساخت‌ها تا حدی سالم است. اما ریسک بهداشت سفر و ایمنی جاده‌ها در ایران وضعیت مناسبی ندارد. در این نقشه وضعیت ریسک بهداشتی و پزشکی سفر «متغیر» نشان داده شده است، یعنی خدمات پزشکی به‌طور یکسان در تمام نقاط ایران قابل‌دسترسی نیست و مخاطرات بهداشتی سفر به بخش‌هایی از ایران از جمله جنوب شرقی و غربی «بالا» گزارش شده است. این مناطق با علامت هاشور و حروف اختصاری که نشان‌دهنده میزان مخاطرات بهداشتی است، مشخص شده‌اند.

وضعیت ایران با توجه به رتبه‌ای که در بخش ریسک بهداشت سفر در این نقشه دارد، چنین شرح داده شده است: «ارائه خدمات پزشکی و درمانی در شهرهای بزرگ، از جمله اینکه داروهای تجویزی، خدمات با کیفیت پزشکی، خدمات اورژانسی و مراقبت‌ از دندان معمولا در این شهرها در دسترس است. در مناطق دیگر ممکن است دسترسی به این خدمات محدود باشد. خطر ایمنی جاده‌ها در ایران فقط یک پله با بدترین شرایط فاصله دارد. در این نقشه کشورها به لحاظ ایمنی جاده از بین ۱۰ تا ۲۵ نمره گرفته‌اند، نمره ۱۰ بهترین و ۲۵ خطرناک‌ترین وضعیت ایمنی جاده‌ها را نشان می‌دهد. نمره ایران بین ۲۰ تا ۵/ ۲۴ بوده است.

این رتبه‌بندی به استناد آمارهای سازمان بهداشت جهانی انجام شده است.در بخش دیگری از این نقشه به مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هر منطقه یا کشوری در سال ۲۰۲۰ مثل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، درگیری‌های آمریکا در خاورمیانه یا تشدید رقابت ژئوپلیتیکی و تجاری آمریکا و چین اشاره شده که چشم‌اندازی از وضعیت امنیت در برخی مناطق با توجه به رخدادهای پیش‌بینی شده در سال جدید را ترسیم می‌کند.

در نقشه دیگری درباره بلایای احتمالی طبیعی در سال ۲۰۲۰ گمانه‌زنی‌هایی شده است تا مسافران هنگام انتخاب مقصد سفر این نکات احتمالی را نیز در نظر بگیرند که در کنار نام ایران «زلزله» نوشته شده است. با وجود اینکه نقشه ریسک سفر به نوعی مرجع تصمیم‌گیری‌ها و تعیین مقصد سفر و حتی سرمایه‌گذاری است اما در زمان انتشار آن این نکته یادآوری شده است: اطلاعات درباره مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی در برخی کشورها به‌راحتی در دسترس نیست یا درباره خطرات طبیعی احتمالی در سال ۲۰۲۰ نمی‌توان پیش‌بینی‌های دقیقی داشت.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.