| کد خبر: 202804 |

نگاه ویژه صادرکنندگان ایران به بازار کشورهای همسایه

در شرایطی که میزان فروش نفت تحت‌تاثیر تحریم‌های امریکا به شکلی قابل‌توجهی کاهش یافته، دولت در تلاش است با اتکا به صادرات غیرنفتی، نیاز کشور به ارز را پوشش داده و ارز موردنیاز برای واردات کالاهای ضروری را تامین کند.

تین نیوز

در شرایطی که میزان فروش نفت تحت‌تاثیر تحریم‌های امریکا به شکلی قابل‌توجهی کاهش یافته، دولت در تلاش است با اتکا به صادرات غیرنفتی، نیاز کشور به ارز را پوشش داده و ارز موردنیاز برای واردات کالاهای ضروری را تامین کند.

براساس اعلام بانک مرکزی، در هشت ماهه ابتدایی امسال بیش از 28 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به ثبت رسیده که بیش از 70درصد ارز آن به کشور بازگشته است. روز گذشته، رییس سازمان توسعه تجارت نیز خبر داد میزان صادرات غیرنفتی ایران تا پایان آذر به مرز 32 میلیارد دلار رسیده که نشان از تداوم روند صادراتی تا پایان پاییز دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از اعتماد، در چنین شرایطی حمایت از صادرکنندگان و برطرف کردن مشکلات داخلی آنها، اولویتی است که از سوی فعالان بخش خصوصی مطرح شده و در روزهایی که لایحه بودجه در دست بررسی است، بیش از پیش مطرح می‌شود. مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران روز گذشته در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر این استان اظهار کرد: وضعیت بودجه سال آینده نشان می‌دهد که در شرایط تحریمی دچار مشکل بوده، بنابراین یکی از راه‌های اساسی که می‌توان به تحریم غلبه کرد صادرات غیرنفتی است. باتوجه به امکانات و پتانسیلی که در کشور وجود دارد، بیش از آنچه صادر می‌کنیم، می‌توانیم صادرات را افزایش دهیم.یکی از مسائلی که در سال گذشته از یک سو،به افزایش هزینه تولیدکنندگان منجر شد و ازسوی دیگر به افزایش توان رقابتی آنها در بازارهای بین‌المللی انجامید، بالا رفتن نرخ ارز از ماه‌های ابتدایی سال 97 بود.

خوانساری در این رابطه گفته: افزایش ناگهانی قیمت ارز ضربه زیادی به اقتصاد کشور زد و معیشت مردم را دچار مشکل کرد اما اگر قیمت ارز واقعی شود، می‌توان به تولید و صادرات کشور تکیه کرد و به جای اینکه یارانه را به کالاهای خارجی دهیم، روی کالاهای ایرانی سرمایه‌گذاری کنیم. باتوجه به اینکه در سال ٩٧ از نظر قیمت ارز تحت فشار بودیم، اما حداقل بسیاری از وارداتی که با ارز ارزان وارد کشور می‌شد، متوقف و فضا در بسیاری از کشورهای هدف صادراتی برای کالاهای ایرانی، رقابتی شد.

در حال حاضر، وقت آن شده که موانع سر راه صادرات را شناسایی و حذف کنیم تا بتوان به تولیدات صادرات‌محور، تکیه بیشتری کرد. بسیاری از دست اندرکاران و تصمیم‌گیران صادراتی، به توسعه صادرات اعتقاد دارند و در شهریور ماه سال جاری وزارت صمت تصمیم گرفت که تعرفه برخی کالاها را به بهانه اینکه مواد خام هستند، افزایش دهد تا آنها را به سمت تولید هدایت کند، در این میان کالاهایی همچون سنگ‌آهن و سنگ‌های تزیینی با افزایش تعرفه مواجه شدند.

او تصریح کرد: در این میان اتاق بازرگانی اعتراض کرد، اما به هر حال جلوی صادرات کالای خام گرفته شد. پس 25درصد تعرفه قرار دادند، اما ارزیابی مجدد انجام شد که نشان داد صادرات برخی کالاها 90درصد کاهش یافته بود، اما اکنون تصمیم گرفتند که این 25درصد به 10درصد کاهش یابد. اما اولین سوال اینجاست که باید دستگاهی پاسخگو باشد که اگر 25درصد کارشناسی بوده، چرا صادرات 90درصد افت کرد، آن‌هم در زمانی که نیاز به صادرات داریم و

هر یک دلاری که برای کشور حاصل شود، مشکلات زیادی را حل می‌کند. بازی کردن با تعرفه‌ها به صورت غیرکارشناسی یا ممنوعیت و محدودیت برخی کالاها، ریسک بالایی دارد و پشت آن هزاران مساله وجود دارد، به این معنا که صادرکنندگان یک سال تلاش می‌کنند بازاری را به دست آورند، اما برخی تصمیمات یک نفر را ممکن است از عرش به فرش برده یا برعکس عمل کند، پس باید مجموعه تصمیم‌گیران به صورت جزیره‌ای عمل نکرده و با بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی، همفکری کنند.

در کنار مشکلات داخلی که در مسیر فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد، چگونگی حضور در بازارهای بین‌المللی نیز اهمیت فراوانی پیدا کرده و به نظر می‌رسد در دوران تحریم، استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه بیشترین اهمیت را دارد. برآوردها نشان می‌دهد که این کشورها در سال 2018، بیش از یک میلیارد دلار واردات کالا داشته‌اند و این در حالی است که میزان صادرات ایران به آنها تنها 24 میلیارد دلار بوده است. رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ظرفیت قابل‌توجهی که در تجارت میان ایران و کشورهای همسایه وجود دارد، گفت: 15 کشور همسایه ایران هستند که در سال بالغ بر هزار میلیارد دلار واردات دارند و ما باید از این پتانسیل استفاده کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.