| کد خبر: 202693 |

ارائه طرح «کمربند و راه» در شورای تخصصی حمل و نقل

​نهمین جلسه شورای تخصصی حمل و نقل همزمان با اولین سالروز تأسیس شورای تخصصی حمل و نقل با حضور مدیران، مشاوران، خبرگان و برخی از اساتید حوزه حمل و نقل در ساختمان مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

تین نیوز

​نهمین جلسه شورای تخصصی حمل و نقل همزمان با اولین سالروز تأسیس شورای تخصصی حمل و نقل با حضور مدیران، مشاوران، خبرگان و برخی از اساتید حوزه حمل و نقل در ساختمان مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه اهن، در ابتدای این جلسه امیراحمدیان تهیه کننده طرح «کمربند و راه» در مرکز پژوهش های مجلس، در خصوص اهمیت این طرح توضیحاتی ارائه کرد. او در این گزارش درباره اقدامات عملی چین برای رونق کمربند اقتصادی جاده ابریشم جدید، از جمله در نظر گرفتن صندوق توسعه‌ی آن نکاتی را بیان کرد.

این دبیرخانه که به دنبال سفر هیأتی از ایران به ریاست دکتر لاریجانی به چین و لزوم پیگیری موضوعات آن، در مرکز پژوهش ها ایجاد شده است، به دنبال معرفی مطالعات اقتصادی و امکان سنجی طرح‌هایی با هدف جذب فاینانس از صندوق ابتکار کمربند راه از چین و توسعه زیرساخت های آن است.

در ادامه این نشست نیز امین پوربرخورداری، مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس به عنوان یک مجموعه فورواردری فعال در این حوزه درباره طرح «ابتکار کمربند راه»، ضمن معرفی کریدورهای ارتباطی بین چین و ترکیه، گفت: راه ابریشم ریلی که ارتباط پنج کشور چین، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه را برقرار می کند.

او در ادامه مشخصات طول مسیر در هریک از پنج کشور، زمان سیر، نرخ حمل در کریدور و… را بیان و بر لزوم فعال سازی مسیر ریلی اینچه برون تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس درباره موانع و مشکلات این کریدور گفت: مسائل مرتبط باتحریم ها، نحوه مراودات مالی، عدم هماهنگی گمرکات، نامتوازن بودن بار رفت و برگشت و ابهام در نرخ برگشت واگن ها از جمله موانع این کریدور هستند.

پوربرخورداری اضافه کرد: در مجموع می توان اینگونه جمع بندی کرد که ایران در حرکت به سمت گسترش ارتباطات و استفاده از فرصت های بین المللی و ترانزیتی به کندی عمل می کند و به نظر می رسد سایر کشورها با شتاب بالا از این فرصت ها بهره می برند.

در ادامه این نشست نیز حسین‌رضا شهیدزاده، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا درباره آلودگی هوا توضیحاتی به عنوان دستور دوم ارائه کرد.

او گفت: بر اساس آمار سیاهه انتشار، ۸۲٪ آلودگی مربوط به منابع متحرک است و از طرفی در شاخص PM نیز سهم منابع متحرک در حدود ۶۱٪ است. از لحاظ آلایندگی گازی نیز این عدد به ۸۰٪ می رسد، که بیشترین سهم در آلاینده های گازی به سواری ها بر می گردد.

شهیدزاده با بیان اینکه از لحاظ ذرات معلق (PM) بیش از ۵۰٪ آلودگی مربوط به خودروهای گازوئیل سوز است، افزود: همچنین آلاینده های ذرات معلق رابطه مستقیم با ساعات ترافیک داشته و آلاینده های NOX نیز به همین صورت است، اما آلاینده های کربن سیاه که بیشترین اثر را از تردد خودروهای دیزلی می گیرد در ساعات شب بیشترین انتشار را دارد که نشان از اثر تردد کامیون ها در طول شب ها دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا یادآور شد: موردی قابل توجه دیگر اثر پذیری آلودگی تهران از آلودگی کرج است که به تهران می رسد.

او با بیان اینکه تعداد قوانین برای جلوگیری از آلودگی هوا زیاد است اما ضامن اجرایی برای آن ها وجود ندارد گفت:

سه نکته قابل توجه در این میان وجود دارد. نکته اول در خصوص کیفیت بنزین های مصرفی است. نکته بعد درباره نحوه مصرف از سهمیه تردد ۲۰ روز در هر فصل است که می تواند در شرایط اضطرار با ضریب چند برابر از سهمیه کسر شود.

شهیدزاده افزود: نکته پایانی در مورد سهم آلودگی ناشی از مصارف خانگی است. این میزان در تهران حدودا ۵ برابر فاز پارس جنوبی است و به نظر می رسد با تغییر عادت مصرف انرژی از گاز به برق، می توان برای سیستم های گرمایشی منازل آن را بهبود داد.

گفتنی‌ست اعضای شورای تخصصی حمل و نقل مواردی درباره اهداف چین در ایجاد بلوک اقتصادی و پیگیری موضوعات سیاسی در ابتکار کمربند راه را علاوه بر موضوعات حمل و نقل بین الملل و ترانزیت بار را بیان کردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.