| کد خبر: 202670 |

◄ نتیجه تفاوت ساختار حکمرانی ترکیه و ایران؛ تولید خودروی ملی واقعی

تا زمانی‌که ساختار معیوب حکمرانی کشور جراحی اساسی نشود نمی‌توان امیدی به تحرک و تحول در صنعت خودرو داشت.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است «ریشه نتایج حاصل در صنعت خودروی ایران و ترکیه تنها در ساختار حکمرانی 2 کشور است و تا زمانی‌که این ساختار معیوب حکمرانی جراحی اساسی نشود نمی‌توان امیدی به تحرک و تحول در صنعت خودرو داشت».

به گزارش تین نیوز، مجید بابایی در مورد تفاوت خودروی ملی ما و ترکیه گفت: اتفاقی که در صنعت خودروی ترکیه طی دهه‌های اخیر افتاده نمی‌تواند لزوماً ارتباط معنی‌داری با توانایی شخص اردوغان داشته باشد و آنچه در صنعت خودروی ما علی‌رغم سبقه تاریخی در این عرصه رخ داده نیز لزوماً ارتباط معنی‌داری با توانایی یا ناتوانی مدیران ما نداشته است.

بیشتر بخوانید:

او تاکید کرد: ریشه نتایج حاصله در صنعت خودروی ایران و ترکیه تنها در ساختار حکمرانی 2 کشور است، در یک سو ساختاری که درآمد سرانه ترکیه بدون نفت را از مرز 2 برابری ایران گذراند و در مقابل ساختاری که ایران را با سالی 100 میلیارد دلار صادرات نفت از مدار رقابت منطقه‌ای در عرصه‌های اقتصادی خارج کرد.

بابایی افزود:  ترکیه حتی بدون خودروی ملی هم سالیانه بالغ بر 10 میلیارد دلار صادرات خودرو داشته است یعنی همان صنعت مونتاژی فورد و فولکس و تویوتا برایش این مقدار ارزآوری داشته اما ما حتی در اوج تولید روزانه بیش از یک میلیون خودرو غیر از صادرات تعدادی محدود خودروی خارج از دایره رقابت بین‌المللی که به عراق و سوریه صادر کردیم نتوانستیم در این عرصه موفقیتی داشته باشیم.

به گزارش تین نیوز، وی ادامه داد: صنعت خودروی جهان تبلور مشارکت و همکاری فناورانه است و بدون آن پا گذاشتن به این عرصه ممکن نیست.

بابایی خاطرنشان کرد: ساختار حکمرانی کشور به گونه‌ای است که اول به‌دلیل پایین ماندن درآمد سرانه که ریسک بازکردن درهای کشور برای حضور رقبای خارجی را افزایش می‌دهد و دوم به‌دلیل فقدان دیپلماسی کلان و پایین نگهداشته شدن روابط مطلوب بین‌المللی با بازیگران صنعت خودرو، هیچ‌گاه شرایط را برای تلاش های فرامرزی و بیرون آوردن صنعت خودرو از پوستین اتکا به حمایت دولت مهیا نکرده است.

این کارشناس گفت: تا زمانی‌که این ساختار معیوب حکمرانی جراحی اساسی نشود نمی‌توان امیدی به تحرک و تحول در صنعت خودرو داشت همانطور که در سایر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز چنین امکانی به‌درستی حاصل نشده است.

مجید بابایی

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • صمذ 0 0

    هر چی اسم ملی روش باشه تجربه ثابت کرده محکوم به شکسته مثل خودرو ملی مالزی خودرو ملی ایران موتور ملی خودرو ملی ترکیه هم به همین سرنوشت دچار میشه با دستور از بالا یه کشور خودرو ساز نمیشه