| کد خبر: 202656 |

افتتاح قطار برقی کرج-هشتگرد فردا با حضور رئیس‌جمهور + تصاویر

طرح ملی قطار برقی گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد در استان البرز به عنوان خواسته ای عمومی پس از سالها انتظار فردا سه شنبه توسط دکتر روحانی رییس جمهوری افتتاح می شود.

تین نیوز

طرح ملی قطار برقی گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد در استان البرز به عنوان خواسته ای عمومی پس از سالها انتظار فردا سه شنبه توسط دکتر روحانی رییس جمهوری افتتاح می شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، در آیین افتتاح و حرکت این قطار که پس ۱۱ سال انتظار در نهایت در دولت تدبیر و امید به خط پایان رسیده است، وزیر راه و شهرسازی، استاندار البرز، نمایندگان مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی، رییس شرکت عمران شهرهای جدید و جمعی از مسوولان کشور، استان و شهرستان ساوجبلاغ حضور خواهند داشت.

قطار برقی ایمن ترین وسیله حمل نقل در دنیای امروز به شمار می رود، بنابراین بی جهت نیست که عموم کشورهای پیشرفته، نهایت توان و تلاش خود را برای توسعه حمل و نقل ایمن سبز از نظر زیست محیطی صرف می کنند.

بعد از آنکه عملیات ساخت چند ۱۰ هزار واحد مسکن مهر برای اسکان بخشی از سرریز جمعیت کلانشهرهای تهران و کرج در سال ۸۷ در شهرجدید هشتگرد آغاز شد، زمزمه ایجاد قطار برقی کرج به هشتگرد نیز به گوش می رسید، تا اینکه عملیات این طرح ملی در اواسط دولت دهم اجرایی شد، لیکن در نهایت این طرح با انبوهی از موانع و مشکلات به دولت یازدهم به ارث رسید.

دولت یازدهم یعنی دولت تدبیر و امید با توجه به اهمیت و نقش تعیین کننده قطار برقی کرج – هشتگرد، باوجود مشکلات عدیده ناشی از تحریم ها، کمبود بودجه، وجود معارضان، تامین برق و سایر نیازهای تجهیزاتی که قیمت آنها براثر تورم با افزایش چشمگیری مواجه شده بود، تلاش های بی وقفه و فراوانی برای تکمیل این طرح ملی انجام داد، لیکن ادامه آن ناگزیر به دولت دوازدهم کشید.

فراموش نکنیم که علاوه بر چندین هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر که در سالهای اخیر آماده واگذاری شده است و حتی دولت تدبیر و امید نیز از سال گذشته ساخت ۱۸ هزار مسکن ملی در شهر جدید هشتگرد را آغاز کرده است، تاکنون جمعیتی حدود ۶۵ هزار نفر در شهر جدید هشتگرد اسکان یافته اند، در حالی که طبق برنامه ریزیها این رقم دستکم حدود نیم میلیون نفر پیش بینی شده بود که بدون تردید می توان یکی از مهمترین عوامل آن را نبود و کمبود وسایط حمل و نقل و بطور خاص عدم راه اندازی قطار برقی در این مسیر دانست.

این امر تا آنجایی اهمیت داشت که برخی کارشناسان، راه اندازی قطار شهری را حتی در ردیف خدماتی چون آب، برق، گاز، مخابرات، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و دیگر امور زیرینایی ارزیابی می کردند، همانگونه که اکنون راه اندازی قطار برقی را عامل مهمی برای رشد روز افزون شمار ساکنان شهر جدید هشتگرد می دانند.

شاید همین درجه از اهمیت بود که دولت دوازدهم نهایت هم و غم خود بخصوص در یک سال اخیر را برای راه اندازی قطار برقی کرج – هشتگرد بکار گرفت، لذا چندان دور از انصاف و واقعیت نیست که بگوییم عزیزاله شهبازی وقتی یک سال پیش در چنین روزهایی به عنوان استاندار البرز منصوب شد، این طرح ملی از شتاب چشمگیری برخوردار گردید.

او که در همان بدو پذیرش مسوولیت در استان البرز با دقت به دنبال چرایی و دلایل کندی کار در روند اجرای قطار برقی کرج – هشتگرد برآمده بود، با همت و پشتکار ویژه ای درصدد گره گشایی از آن وارد عمل شد و علاوه بر بازدیدهای سرزده و رسمی در همراهی مسوولان کشوری، روند این طرح ملی را مدام مورد رصد قرار می داد و به مسوولان ذیربط استان نیز سفارش کرده بود، لحظه ای از این طرح غافل نشوند، لذا اکنون در آستانه افتتاح این طرح ملی می گوید: قطار برقی گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد در یک ماراتن سخت به خط پایان رسید.

شهبازی تاکید کرد: تمامی مسوولان مربوطه در استان و کشور برای به سرانجام رسیدن این طرح ملی بویژه در یک سال اخیر، با جدیت وارد میدان شدند و این پروژه که از نفس افتاده بود، با توجه خاص وزیر راه و شهرسازی و پیگیری های صورت گرفته از سوی استان و نیز تلاش های قرارگاه خاتم الانبیا جان دوباره گرفت.

استاندار البرز که سال ۹۸ را به عنوان بهار راهسازی در این استان توصیف کرده است، یادآور شد: بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی قطار برقی گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد صرف شده است و در بهار راهسازی البرز شاهد بهره برداری از دیگر ابر پروژه های عمرانی ملی در استان خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور نیز با اشاره به اینکه محور تهران - کرج – قزوین   یکی از پرترددترین آزاد راه های کشور است، گفت: گشایش پروژه متروی صادقیه تهران - گلشهر کرج - شهر جدید هشتگرد به روان سازی ترافیک آزاد راه تهران - کرج - قزوین کمک قابل توجی می کند و مسافران با استفاده از قطار شهری بسیار راحت تر از قبل جابه جا خواهند شد.

حبیب اله طاهرخانی با قدردانی از حمایت ها و پشتکار و جدیت دکتر شهبازی استاندار البرز در پیشبرد این پروژه ملی افزود: با برنامه‌ ریزی‌ های انجام شده، افتتاح این پروژه و خدماتش هرچه سریعتر مشمول شهروندان استان تهران و البرز و شهرهای حومه خواهد شد.

وی این توضیح را هم داد که بهره ‌برداری از قطار برقی گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد بر عهده شرکت بهره ‌برداری مترو تهران  و حومه خواهد بود که با هماهنگی های صورت گرفته در ادامه خط پنج مترو صادقیه به کرج فعالیت می کند، البته این در حالی است که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران گفته بود برای برعهده گرفتن بهره برداری از خط قطار برقی گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد با توجه به نظر مخالف برخی اعضای شورا، نیازمند کمک دولت هستیم که ایجاب می کند جلساتی در این زمینه داشته باشیم.

 آنچه در این میان مهم است، بعد سالهای طولانی امید و انتظار، برآورده شدن یکی از آرزوهای دیرینه آنانی است که در شهر جدید هشتگرد از طریق مسکن مهر صاحب خانه شده اند، چراکه بطور قطع صدای سوت قطار و حرکت آن به سمت شهر جدید هشتگرد، نشانه رفاه بیشتر برای عموم کسانی که در این مسیر زندگی می کنند.

      

شرکت عمران شهرهای جدید چندی پیش دو رام قطار برای خط  گلشهر کرج - شهرجدید هشتگرد خریداری کرد، این خط به طول ۲۶ کیلومتر یکی از پروژه های ملی تاثیرگذار در استان البرز است که با راه اندازی آن افزون بر روان سازی ترافیک در آزاد راه تهران - کرج - قزوین، بستر ساز ترغیب مردم برای سکونت در شهر جدید هشتگرد خواهد شد.

همچنین گشایش این پروژه در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت خودروها تاثیر گذار است و نقش مهمی در جابه جایی آسان کارمندان، کارگران، دانشجویان و سایر قشرها بین شهرهای تهران، کرج و شهر جدید هشتگرد دارد.

شهرجدید هشتگرد از توابع شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز با جمعیتی حدود ۶۵ هزار نفر، قرار است با تکمیل و واگذاری حدود ۶۰ هزار مسکن مهر و واحد مسکونی طرح ملی مسکن، جمعیت آن در سال های آینده به مرز ۵۰۰ هزار نفر برسد.

در هر حال ، بهار راهسازی استان البرز فقط به گشایش قطار برقی گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد خلاصه نمی شود، بلکه اکنون به همت دولت تدبیر و امید عملیات احداث و تکمیل  خط یک آزاد راه تهران - شمال به طول حدود ۳۲ کیلومتر، آزاد راه آبیک - چرمشهر به طول حدود  ۱۳۰ کیلومتر، آزاد راه شهید همت به طول حدود ۴۰ کیلومتر، بزرگراه شمالی کرج به طول ۱۹ کیلومتر، بزرگراه جنوبی کرج به طول حدود ۳۰ کیلومتر، جاده هشتگرد - طالقان به طول حدود ۳۲ کیلومتر در محدوده استان البرز در دست اقدام است.

بنابراین توصیف شهبازی استاندار البرز مبنی بر اینکه سال ۹۸ بهار راهسازی استان است، تعبیری زیبا از بهره برداری تدریجی این همه پروژه راه سازی و شریان های حیاتی این استان است که به واقعیت تبدیل شده است و از فردا بعد از دکتر روحانی رییس جمهوری و هیات همراه به عنوان اولین مسافران قطار گلشهر کرج – شهر جدید هشتگرد، عموم مردم می توانند از مزیت و راحتی آن بهرمند شوند. 

 قطار برقی کرج - هشتگرد به طول حدود ۲۶ کیلومتر از سال ۸۷ آغاز شده و بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن صرف شده است.

 با راه اندازی قطار برقی کرج - هشتگرد  روزانه بیش از ۶۰ هزار مسافر از این طریق جا به جا می شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.