| کد خبر: 202480 |

◄ راه‌اندازی اسکوتر برقی در تهران؛ رفع چالش ترافیک یا ایجاد چالشی جدید؟

راه اندازی اسکوتر چند پیش نیاز دارد که ما هیچ یک از آن را نداریم.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل از نظریه «راه اندازی اسکوتر برقی در تهران» به دلیل عدم وجود پیش نیازهای این کار، به عنوان خطایی بزرگ یاد کرد.

به گزارش تین نیوز، مهرداد تقی زاده در کانال تلگرامی خود با طرح این پرسش که بر اساس چه مطالعات و تحلیلی یک مرتبه نظریه «راه اندازی اسکوتر برقی در تهران» مطرح می شود؟ گفت: ظاهر اسکوتر شیک و جالب است، اما برای تهران و بسیاری از شهرهای ما نه تنها اشتباه است، بلکه خطایی بزرگ محسوب می شود.

وی افزود: راه اندازی اسکوتر چند پیش نیاز دارد که ما هیچ یک از آن را نداریم:

اول این که ضوابط و مقررات و اصول ایمنی در آن شهر قبلاً به صورت کامل برای دوچرخه و موتور اجرا شده باشد: عدم قانون گریزی، کلاه ایمنی، عبور از مکان های مجاز، حمل بار مجاز و ....

دوم این که قبلاً در آن شهر سیستم دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی موفق اجرا شده باشد.

سوم این که سیستم حمل و نقل عمومی قوی، شبکه قوی و فراگیر داشته باشد تا دوچرخه و .... به عنوان فیدر استفاده شود، نه این که ۱۰ کیلومتر را بخواهد با این وسیله طی کند!

چهارم این که شرایط محیطی کاملاً مهیا باشد، مانند کیفیت آسفالت و صاف و استاندارد بودن سطح آن در مسیر و تقاطع ها و .... زیرا یک دست انداز خیلی کوچک منجر به چپ شدن اسکوتر می شود و خطرناک است.

پنجم این که ضوابط و مقررات به کارگیری آن و بایدها و نبایدها باید تعریف شده باشد.

و ......

وی اظهار کرد: بر این اساس این خطر قابل پیش بینی است که اسکوتر به معضلی مثل موتور برای ما تبدیل شود که نتوانیم آن را کاری کنیم.

تقی زاده با تاکید بر این که در مورد اسکوتر و هر طرحی باید مطالعه دقیق و کارشناسی صورت بگیرد، گفت: با یک مطالعه دقیق توسط مشاور ذیصلاح می توان مواردی که به عنوان پیش نیاز مطرح شد را رد کرد یا چند پیش نیاز دیگر به آن اضافه کرد.

معاون سابق حمل و نقل وزارت راه  و شهرسازی ادامه داد: مشکل کشور ما این است که بدون انجام مطالعات کامل و فراگیر فوراً می خواهیم سراغ اجرا برویم.

شهاب الدین کرمانشاهی کارشناس حمل و نقل اما در این مورد دیدگاه دیگری دارد. او در پاسخ به نظرات مهرداد تقی زاده گفت: این انتظار وجود دارد که در مقابل فناوری جدید و اضافه شدن شیوه های نو نگاهی مثبت و سازنده داشته باشیم.

به گزارش تین نیوز،  استادیار دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران اظهار کرد: همه ما مشکلات موتور سیکلت را در تهران تجربه کرده ایم. همه موتور سیکلت ها بد هستند یا موتور سیکلت بنزینی (غالباً کاربراتوری) با آلودگی هوا و آلودگی صوتی و دارای سرعت بالا (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت) برای تخلف و مشارکت در فعالیت های مجرمانه (زورگیری)؟ موتور سیکلت یا دوچرخه برقی با حداکثر سرعت ۲۵ یا ۳۰ بسیاری از این اثرات را ندارد.

او افزود: نگرانی از بحث ایمنی مهم است ولی مثل این است که بگوییم سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده ها کشته می شوند، پس وسایل نقلیه ناامن هستند، ولی موافقم که باید ضمانتی برای ایمنی این شیوه (اسکوتر) وجود داشته باشد و آن را تجربه کنیم.

این کارشناس ادامه داد: اشتراک زیرساخت اسکوتر با دوچرخه یک فرصت است که به هر 2 کمک شود و برای سفرهای زیر سه کیلومتر احتمالاً  اسکوتر شیوه خوبی باشد. ضمن این که شیوه های جدید چه بخواهیم و چه نخواهیم وارد شبکه خواهند شد.

کرمانشاهی گفت: مثال تاکسی های اینترنتی نشان داد با عقب انداختن مسئله چیزی حل نمی شود و فقط قدرت مذاکره و راهبری این شیوه ها از دست می رود.

استادیار دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران افزود: نگاه محافظه کارانه این است که تغییر صورت نگیرد و وضع موجود حفظ شود و بعد هم اگر اتفاقی افتاد این نوع نگاه در جانب ایمن است که ما اخطار دادیم و... ولی این نگاه سازنده نیست.

وی با تاکید بر این که با موضوع اسکوتر می توان به سه شیوه تدافعی، منفعل یا فعال و سازنده مواجه شد،  شیوه فعالانه را بهترین نحوه مواجهه دانست و بیان کرد: اسکوتر سوار، عابرِ پیاده در حال دویدن است (با سرعت ۸ تا ۱۵ کیلومتر بر ساعت) سرعتش نزدیک دوچرخه است و می تواند مشترک با دوچرخه و دوچرخه برقی مسیرهای ویژه داشته باشد و شاید اسنپ باکس و مشابهانش به جای موتور بتوانند از آن برای مسافت های کوتاه استفاده کنند.

کرمانشاهی در مورد پیش نیازهایی که برای راه اندازی اسکوتر از سوی مهرداد تقی زاده مطرح شد، اظهار کرد: پیاده شدن ضوابط و مقررات دوچرخه و پیاده لازم است و ارتباطی به اسکوتر ندارد. اتفاقاً با فراهم شدن روش های جایگزین امکان سخت گیری بر موتور سیکلت بیش از پیش فراهم می شود.

وی افزود: همچنین پیاده شدن و فراگیر شدن دوچرخه خوب است ولی معتقدم پیش نیاز استفاده از اسکوتر برقی نیست. ضمن این که وجود سیستم حمل و نقل همگانی مناسب و فراگیر، خوب است ولی پیش نیاز استفاده از اسکوتر نیست.

این استادیار دانشگاه تاکید کرد: البته باید در نظر داشت شرایط محیطی باید فراهم باشد و این لوازم باید فراهم شود. پیاده روهای ما کیفیت خوبی ندارند و شاید این مهمترین مانع فرارو باشد .

وی افزود: واضح است که ضوابط و مقررات به کارگیری و بایدها و نبایدهای اسکوتر  باید تعریف شده باشد  ولی به این دلیل نمی شود گفت که اسکوتر نمی خواهیم .

او گفت: معتقدم فراگیر شدن اسکوتر به آرام سازی در معابر محلی کمک می کند و می تواند در بخشی از شبکه از پیاده رو و در بخشی دیگر به صورت مشترک با سواره باشد. البته قبول دارم که ایده آل نیست ولی می توان به آن به صورت جدی نگاه کرد و شرایط را لااقل در بخش هایی از شبکه فراهم کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 0 0

    آقایان !!!!!
    لطفا کمی تخصصی نظر بدهید!!!!
    اسکوتر،دوچرخه،موتورسیکلت استاندارد هم از ابزار حمل و نقل شهری محسوب می شوند و جملگی باید باشند، ولی فرهنگ استفاده و رعایت مقررات است که مهمتر از شقوق ترابری است.مشکل ما نبود فرهنگ و بی اعتنایی به قانون است ، آنهم بخاطر ذات قانون گریزی جامعه و عدم اعتماد به مجریان و مسئولان بدلایل عدیده است.