| کد خبر: 202302 |

سوت قطار توسعه ریلی استان کرمان به صدا در آمد

با اقدامات زیرساختی انجام گرفته و برنامه های پیش بینی شده در حوزه حمل و نقل ریلی از جمله افزایش ظرفیت واگن سازی و اتصال خطوط ریلی به نقاط صنعتی و کارخانجات استان کرمان در واقع می توان گفت که سوت قطار توسعه ریلی در این استان به صدا درآمده است

تین نیوز

با اقدامات زیرساختی انجام گرفته و برنامه های پیش بینی شده در حوزه حمل و نقل ریلی از جمله افزایش ظرفیت واگن سازی و اتصال خطوط ریلی به نقاط صنعتی و کارخانجات استان کرمان در واقع می توان گفت که سوت قطار توسعه ریلی در این استان به صدا درآمده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، توسعه ناوگان ریلی در کشورها یکی از مهمترین اهداف دولت ها است چرا که با صرفه جویی در سوخت و افزایش حمل ریلی روند توسعه ای نیز بهتر می شو و در کشورمان نیز دولت های مختلف  برای تحقق این مهم برنامه هایی را  پیش رو دارند.

یکی از مهمترین برنامه های توسعه راه آهن در برنامه ششم توسعه دیده شده و طبق این برنامه باید سهم جابه‌جایی بار در حمل و نقل ریلی ۳۰ درصد و سهم جابه‌جایی مسافر  ۲۰ درصد افزایش یابد.

اما با توجه به اینکه استان کرمان را بهشت معادن می نامند، این مهم می تواند فرصت خوبی برای توسعه راه آهن در کرمان در بخش های مختلف بخصوص در حوزه صنعت و معدن باشد.

اتصال کارخانجات و معادن استان به خطوط ریلی جهت حمل بار ریلی، بازسازی خطوط فرسوده ریلی و در کنار آن ارتقا کیفیت قطارهای مسافری راه آهن می تواند از عوامل مهم در توسعه راه آهن کرمان باشد.

از همین رو با سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به استان کرمان و بازدید از ظرفیت های ریلی و بار در کرمان  اداره کل راه آهن کرمان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در دستور کار قرار  داده تا روند توسعه ای راه آهن کرمان و کشور در پیش گرفته شود.

مجتمع فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود

مدیرپروژه های ریلی فولاد زرند ایرانیان در آغاز عملیات اجرای این طرح با حضور مدیرعامل راه آهن کشور افزود: هزینه اجرای زیرسازی این خط برای احداث ۴۳ کیلومتر خط ریلی با هزینه ۴۵ میلیارد تومانی فولاد زرند ایرانیان به اتمام رسیده و از امروز عملیات ریل گذاری آن توسط راه آهن آغاز شد.

بابک سلاجقه تصریح کرد: با اتمام این خط امکان انتقال چهار میلیون تن محصدل کنسانتره و گندله و چهار میلیون تن مواد اولیه سنگ آهن فراهم‌ می شود.

تقویت خطوط ریلی استان کرمان 

مدیرکل‌راه آهن کرمان‌ گفت: خط ریلی ایستگاه جلال آباد تا این کارخانجات تا پایان خرداد سال آینده به اتمام می رسد و هزینه اجرای ریل گذاری ۱۴۳ میلیارد تومان است.

مجید ارجونی افزود: عملیات اجرایی اتصال مجتمع کنسانتره و گندله سازی جلال آباد  ایستگاه جلال آباد به طول ۲۲ کیلومتر نیز آغاز می شود.

وی بیان کرد: زیرسازی این خط با هزینه ای بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان توسط فولاد زرند به اتمام رسیده و کار ریل گذاری آن توسط راه آهن با هرینه ۸۸ میلیارد تومان در حال انجام است و این خط پایان دی ماه سال جاری به پایان‌ می رسد.

اتصال معدن جلال آباد و فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی کشور

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در سفر به استان کرمان در جمع خبرنگاران افزود: در یک اقدام جهادی تلاش داریم تا پایان خرداد ماه  ۹۹ و پایان سال بودجه سال ۹۸ عملیات بازسازی ۴۶ کیلومتر از خط ریلی بافق-زرند-کرمان  انجام شود که این موضوع هم به ایمنی سیر این مسیر کمک شایانی می‌کند و هم سرعت را افزایش خواهد داد.

سعید رسولی گفت : در حال حاضر دو پروژه برای اتصال معدن جلال آباد و فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی در حال فعالیت هستند و این موضوع نشانگر اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی است.

رسولی تاکید کرد: همانطور که در بند ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اکنون شبکه راه آهن کشور به دلیل اینکه تعداد زیادی از مراکز بار مانند این دو چشمه باری که در کرمان وجود دارد با فاصله کوتاهی به شبکه ریلی متصل نیستند بهره‌وری پایین تری دارد و برای استفاده حداکثری از این سرمایه بزرگ باید مراکز بار را به شبکه ریلی متصل کنیم.

وی ادامه داد: با اتمام این دو پروژه‌ فرعی در مجموع ۶۶ کیلومتر خط فرعی احداث و ظرفیت جذب ۵ میلیون تن بار به شبکه ریلی را ایجاد می شود که این موضوع در کاهش تلفات جاده‌ای، آلایندگی زیست محیطی و در صرفه‌جویی مصرف سوخت نقش بسیار مهمی دارد و به اقتصاد ملی کمک می‌کند.

وی در خصوص راه اندازی قطارهای محلی گفت: اینگونه جابجایی ها صرفه اقتصادی ندارد و شرکت‌های حمل و نقل ریلی با کمکی که دولت به آنها می کند با اقتصاد ضعیفی که نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها دارند مشتاقانه خدمتگزار مردم هستند.

رسولی بیان کرد: امسال شاهد رشد چشمگیری در جابجایی مسافربوده ایم، اما به دلیل اینکه وظیفه اصلی شبکه ریلی حمل بار است و بایستی بار مورد تقاضا را در شبکه جابجا کنیم درصدد افزایش ظرفیت در شبکه ریلی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضرقطارهای موجود در کرمان با ضریب اشغال بیش از ۹۰ درصد خدمت رسانی می کند و این به معنای وجود تقاضاست.

وی اضافه کرد: در کارخانه واگن سازی پلور سبز ساخت واگن در حال انجام است و سعی می‌کنیم با افزایش قطارها و با برنامه ریزی دقیق در زمان‌های خالی شبکه بتوانیم با ظرفیت بوجود آمده تقاضای مورد نیاز به پاسخ دهیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در ۸ ماهه ابتدایی امسال خوشبختانه ۴۳۲ دستگاه انواع واگن باری مسافری خودکشش و لوکوموتیو به شبکه ریلی راه‌آهن کشور افزوده شده که این نسبت به مدت مشابه سال قبل نشانگر رشد ۹۷ درصدی است.

وی افزود:  باوجود تشدید در تحریم ها تمام این ۴۳۲ دستگاه در کارخانجات داخلی ساخته شده است و صنعت ریلی نشان داده که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی نیز می‌تواند روی پای خودش بایستد و با حفظ وضعیت موجود خدمات خود رانیز  را توسعه بدهد.

مدیرعامل راه آهن در خصوص بازسازی خط ریلی بافق-زرند-کرمان گفت: از سال ۹۰ عملیات اجرایی بازسازی محور بافق کرمان آغاز و تا کنون از مسیر ۲۳۴ کیلومتری ۷۵ کیلومتر بازسازی شده است.

رسولی ابراز کرد: قطارهای مسافری را از ابتدای سال ۹۸ بر اساس دستورالعمل‌ها و شاخص‌هایی به قطارهای پنج ستاره چهار ستاره و ۳ستاره رتبه بندی کردیم. همچنین روی بلیت‌های که صادره برای رعایت حقوق شهروندی امکانات هر رتبه از قطار ذکر شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر در مسیر کرمان دو قطار ۴ ستاره لوکس وجود دارد که این قطارها در نوع خود از بهترین قطارها هستند. طی جلسه ای که دیشب با مدیرعاملان این دو قطار داشتیم مقررشد با انجام یک سری اقدامات قطاراین شرکتها به یک قطار پنج ستاره ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: ما ناگزیریم در مسیرهای مختلف برای رعایت حال عموم مسافری سبدی از قطارها با قیمت ها و امکانات مختلف را ارائه کنیم اما خوشبختانه در مسیرکرمان از قطارهای خوبی برخوردار هستیم و البته با این ۱۲ سالنی که در واگن سازی پلور سبز به زودی ساخته می شود وضعیت قطارهای کرمان جزو استان‌های اول کشور قرار می‌گیرند.

بازدید مدیرعامل راه آهن کشور از کارخانه واگن سازی زرند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به همراه برخی از مسئولان استان از کارخانه واگن سازی زرند بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت کاری واگن های در دست ساخت این کارخانه قرار گرفت.

افزایش ظرفیت واگن سازی در کرمان 

 مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار در حاشیه این بازدید به خبرنگاران گفت: هم اکنون  ۱۴ واگن مسافری در این کارخانه در حال ساخت است.

 محمد کریمی با اشاره به اینکه ساخت هر واگن سه میلیادردتومان هزینه در بردارد اظهار داشت : این واگن ها پس از بازسازی و ساخت در مسیر ریلی کرمان به مقصد تهران و مشهد قرار می گیرند.

به گفته مدیرپروژه های ریلی فولاد زرند ایرانیان با آغاز عملیات اجرایی سه کیلومتر پایانی، مجتمع فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

سلاجقه افزود: هزینه اجرای زیرسازی این خط برای احداث ۴۳ کیلومتر خط ریلی با هزینه ۴۵ میلیارد تومانی فولاد زرند ایرانیان به اتمام رسیده و از امروز عملیات ریل گذاری آن توسط راه آهن آغاز شد.

وی تصریح کرد: با اتمام این خط امکان انتقال چهار میلیون تن محصدل کنسانتره و گندله و چهار میلیون تن مواد اولیه سنگ آهن فراهم‌ می شود.

مدیرکل‌راه آهن کرمان‌ گفت: خط ریلی ایستگاه جلال آباد تا این کارخانجات تا پایان خرداد سال آینده به اتمام می رسد و هزینه اجرای ریل گذاری ۱۴۳ میلیارد تومان است.

 ارجونی افزود: عملیات اجرایی اتصال مجتمع کنسانتره و گندله سازی جلال آباد  ایستگاه جلال آباد به طول ۲۲ کیلومتر نیز آغاز می شود.

وی بیان کرد: زیرسازی این خط با هزینه ای بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان توسط فولاد زرند به اتمام رسیده و کار ریل گذاری آن توسط راه آهن با هرینه ۸۸ میلیارد تومان در حال انجام است و این خط پایان دی ماه سال جاری به پایان‌ می رسد.

ضریب اشغال قطارهای مسافری کرمان ۹۰ درصد است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن کشور گفت: ضریب اشغال قطارهای مسافری کرمان ۹۰ درصد است و ظرفیت اضافه شدن قطار در این مسیر وجود دارد.

 رسولی در نشست بررسی مشکلات ریلی استان کرمان از وجود ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط اصلی راه آهن کشور خبر داد و افزود: با خطوط فرعی ۱۴ هزار کیلومتر می‌شود اما به دلیل عدم اتصال به مراکز عمده بار، از نرخ بهره‌وری پایین‌تری برخوردار است و باید در یک اقدام جهادی با مشارکت کارخانجات، معادن و صاحبان کالا کار انجام شود.

وی ادامه داد: اکنون طرح‌های متعددی در این زمینه در دست اجرا است و استان کرمان پیشرو بوده و امروز ریل‌گذاری مسیر معدن جلال آباد_ زرند آغاز شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال مراکز بار به شبکه ریلی از تاکیدات مقام معظم رهبری و یکی از اولویت‌های ما در برنامه ششم توسعه است.

رسولی با اشاره به اینکه بازسازی اساسی مسیر ریلی بافق - کرمان به طول ۲۳۳ کیلومتر انجام می‌شود تصریح کرد: ۷۵ کیلومتر آن بازسازی شده و ۴۶ کیلومتر آن بحرانی است و با هماهنگی‌های صورت گرفته، به صورت تلفیقی امانی - پیمانی از فردا کار اجرایی آغاز خواهد شد.

وی کارخانه پلور سبز(زرند) یکی از افتخارات کشور دانست و افزود: باید از این شرکت‌ها حمایت شود.

مدیرعامل راه‌آهن کشور تصریح کرد: ۲هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه از محل تبصره ۱۸ توسط وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه با عاملیت چهار بانک امضا  شده که تخصیص بخش اول صورت گرفته و در سال ۹۹ ادامه خواهد یافت و از این محل حدود یکهزار دستگاه انواع واگن برای کارخانجات تولید داخل سفارش گذاشته‌ایم.

رسولی با بیان اینکه امسال تا پایان آبان ماه ۴۳۲ دستگاه انواع واگن‌های باری، مسافری و غیره وارد شبکه ریلی کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۷ درصد رشد داشته است گفت: تا پایان امسال تعداد قابل توجهی به شبکه اضافه می‌شود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی سال‌های اخیر کارخانجات واگن‌سازی با مشکل مواجه شده  تصریح کرد: در زمینه کیفیت قطارهای مسافری، قطار چهارتخته چهار ستاره در مسیر کرمان – تهران وجود دارد که بسیار با کیفیت است و تقاضای ارتقا به پنج ستاره دارند و برای آن باید یکسری امکانات فراهم شود.

وی افزود: در قطار شش تخته سه ستاره نیز اعتراضاتی از سوی مردم به امکانات، کیفیت و نظاقت بود که به شرکت تذکر داده‌ایم.

رسولی تصریح کرد: اقتصاد شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های مسافری اصل و اساس موضوع است و اگر اقتصاد آنها درست شود، کارخانه واگن‌سازی نیز رونق می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: باید به شرکت‌ها کمک شود؛ که دستور کار جدید راه آهن و بازنگری مصوبات قبل تا هر جا تصمیمی گرفته شده و دست و پای شرکت‌ها را بسته، تسهیل ‌شود که یکی از آنها ضمانت نامه‌های بانکی است.

وی با بیان اینکه قیمت‌های دریافتی شرکت های حمل و نقل نسبت به قیمت تمام شده بلیط پایین‌تر است و به دنبال کیفیت بهتر هستیم تصریح کرد: امروز در کارخانه پلور سبز چهار سالن برای واگن حمل خودرو در دست ساخت است.

رسولی با اشاره به قطار گردشگری در استان کرمان تصریح کرد: قطارهای گردشگری را ترویج می‌کنیم اما این قطارها یک و نیم تا ۲ برابر ظرفیت مسیر مسافربری کشور را اشغال می‌کنند که اگر مسیر باری باشد؛ خسارت برای کشور است.

وی درباره مسائل مسیر ریلی سیرجان به بافت خاطرنشان کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و بلاتکلیفی در پروژه های عمرانی سمّ است.

باتوجه به اقداماتی که در سفر مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت می توان آینده ای روشن را برای توسعه ریلی در استان کرمان دید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.