| کد خبر: 202267 |

◄ دومینوی زیان اقتصادی با اولویت نداشتن در تکمیل پروژه‌های ریلی

با توجه به تامین قطره‌چکانی اعتبارات عمرانی و وجود پروژه‌های زیاد در دست ساخت ریلی، ضروری است دولت و مسئولان بدون توجه به فشارهای غیرکارشناسی برای ساخت خطوط جدید، پیش از تصویب پروژه‌ها نسبت به تعیین‌تکلیف پروژه‌های ریلی در دست ساخت اقدام کند.

تین نیوز

با توجه به تامین قطره‌چکانی اعتبارات عمرانی و وجود پروژه‌های زیاد در دست ساخت ریلی، ضروری است دولت و مسئولان بدون توجه به فشارهای غیرکارشناسی برای ساخت خطوط جدید، پیش از تصویب پروژه‌ها نسبت به تعیین‌تکلیف پروژه‌های ریلی در دست ساخت اقدام کند.

به گزارش تین نیوز، پروژه‌های ریلی زیادی بعد از انقلاب در دست ساخت بوده است. اما به دلایل مختلف بهره‌برداری از این پروژه ها مدت زمان زیادی طول کشیده است. طولانی شدن این پروژه ها منجر به هدررفت منابع می شود.

حمید صدیق پور کارشناس ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در این باره گفت: به دلیل محدود بودن منابع در کشور می توان گفت که باید برای اجرای پروژه‌های ریلی اولویت‌بندی انجام شود تا از هدررفت منابع جلوگیری شود. 

وی افزود: منابعی که صرف پروژه‌ها شده است  زمانی بازدهی مناسب خواهد داشت که از هزینه‌های انجام شده عایدی داشته باشیم و آثار اقتصادی  آن برای جامعه ملموس باشد. زمانی که این هزینه‌ها عایدی نداشته باشد و آثار اقتصادی آن بر جامعه ملموس نباشد، آن پروژه بازدهی نداشته است.

این کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی گفت: اگر سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای باشد که اولویت‌بندی صورت نگیرد، مطالعه اقتصادی بر روی یک پروژه انجام نشود و میزان تاثیر گذاری آن پروژه بر جامعه بررسی نشود، احتمال شکست پروژه بسیار زیاد است و آن بازدهی که باید داشته باشد را رقم نمی زند.

وی در ادامه گفت: زمانی که صرفا پروژه‌ها بر مبنا یک سری معیارها مانند فشار های منطقه ای، لابی نمایندگان مجلس و از این قبیل فشارها تعریف شود اما منابع این پروژه‌ها به صورت طبیعی وجود نداشته باشد؛ این پروزه ها هزینه‌بر و طولانی مدت خواهد بود.

وی با بیان اینکه طولانی شدن پروژه‌ها منجر به هدر رفتن منابع می‌شود گفت: طولانی شدن پروژه‌ها هزینه‌های مضاعفی خواهد داشت و زمان بهره برداری را به تعویق می اندازد  و از سرمایه هایی که  صرف شده، حاصل و عایدی برای جامعه نخواهد داشت. 

وی افزود: با طولانی شدن بهره‌برداری از پروژه های ریلی، اقتصاد کشور و صنعت حمل و نقل با ضرر و زیان زیادی  مواجه می‌شود و این هزینه ها از جیب مردم پرداخت می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    گاملا درست گفتند. وزير راه و شهرسازي بايد نظام اولويت بندي طرحها را از معاونت حمل و نقل و معاونت برنامه ريزي بخواهد و نتايج آن يعني فهرست رتبه بندي شده پروژه ها را با هماهنگي سازمان برنامه به عنوان يك برنامه پنج ساله مصوب كند.

  • سید میثم لاجوردی 1 0

    دقیقا
    ان شاءالله برسد روزی که مجلس هم به این بلوغ برسد تا با تکلیف به وزارت راه برنامه جامع توسعه حمل و نقل ریلی را قانون کنن و جلوی هدر رفت سرمایه های کشور رو ببندند