| کد خبر: 202197 |

◄ درخواست رانندگان کامیون: «سپهتن» تا رفع نواقص، اجباری نشود

اکثر پارکینگ‌های بین راهی جهت توقف اضطراری و اورژانسی ساخته شده‌اند و نمی‌توانند چه از لحاظ امنیت و چه از لحاظ امکانات رفاهی، مکانی برای استراحت باشند.

تین نیوز

یک راننده کامیون با برشمردن مشکلاتی که در شرایط فعلی برای راه اندازی سپهتن در ناوگان حمل کالا وجود دارد، از مسئولان خواست تا زمان برطرف شدن کامل نواقص موجود، از اجباری و اجرایی شدن طرح صرف نظر نمایند.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند در مورد مشکلاتی که در زمینه اجرای این طرح وجود دارد، گفت: هزینه نصب این سامانه با توجه به نمونه های مشابه همانند GPS و عدم کارایی آنها برای رانندگان موضوعی مهم و غیر قابل قبول است و با توجه به وضعیت اقتصادی رو به ورشکستگی آنها باری مضاعف بر روی دوش آنها است.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان این مطلب در شبکه های اجتماعی، تاکید کرد: نصب دوربین داخل کابین خودروهای سنگین که به عنوان منزل دوم یک راننده مورد استفاده قرار می گیرد چه از لحاظ شرعی و چه از لحاظ قوانین اسلامی مصداق ورود به حریم خصوصی و نقض آن است که باید در آن تجدید نظر گردد قطعاً راهکار پیشگیری از وقوع جرم زندانی کردن همه نیست.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا بیان کرد: محصور و تحت مراقبت تصویری قراردادن هرچند که شاید درصدی از تخلفات را کاهش دهد اما مسئولان باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که اعمال سیاست های نظارتی در این حد غیر از ایجاد ترس و دلهره و واکنش های احتمالی جهت خنثی کردن آن و تلاش برای دور زدن سیستم خارج از انتظار نخواهد بود و نتیجه مورد انتظار را به دنبال نخواهد داشت.

او افزود: این که عوامل انسانی یکی از بزرگترین دلایل حوادث رانندگی است بر کسی پوشیده نیست، اما با یک بررسی و کارشناسی در آمار حوادث، به این نکته پی خواهیم برد که این آمار در ایام تعطیلات نوروز و تابستان و سایر روزهای تعطیل که خودروهای سواری شخصی در حال سفر و تردد در جاده ها هستند به مراتب بیشتر از سایر ایام بوده و این مهم ن بیانگر عدم توانایی و تجربه رانندگان سواری به علت عدم آموزش برای رانندگی در جاده است.

به گزارش تین نیوز، خیرمند اضافه کرد: بنابراین اگر هدف کاهش تلفات جاده ای است تقویت فرهنگ رانندگی در جاده برای خودروهای سواری شخصی زودتر این هدف را محقق می کند.

وی خاطرنشان کرد: عدم تطابق کارکرد و درآمد یک کامیون در ایران با رانندگان همکار و هم سطح خود در اروپا و کشورهایی که احیاناً این طرح از آنجا کپی برداری شده نیز یکی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه است.

او گفت: هم اکنون با وجود کارکرد بیش از ۱۵ ساعت، هر راننده در تامین مخارج و هزینه های کامیون و همچنین معیشت خانواده خود دچار مشکل و بحران است، حال تصمیم بر کاهش ساعات فعالیت رانندگان و محدود شدن به هشت یا 9 ساعت در شبانه روز بدون در نظر گرفتن مسائل و مشکلات مالی و معیشتی رانندگان، جای بحث و بررسی و ارائه راهکار منطقی دارد.

به گزارش تین نیوز، او ادامه داد: زیرساخت های موجود در جاده های کشور نیز به هیچ عنوان اجازه عملیاتی شدن این طرح (سپهتن) را نمی دهد چرا که اگر مسئولی به صورت زمینی سفر کرده باشد توقفگاه استاندارد و مجهزی جهت گذران بیش از ۱۵ ساعت در شبانه روز را نخواهد یافت و اکثر پارکینگ ها جهت توقف اضطراری و اورژانسی ساخته شده اند و نمی توانند چه از لحاظ امنیت و چه از لحاظ امکانات رفاهی، مکانی برای استراحت باشند.

خیرمند تاکید کرد: ضمن این که در جاده های کوهستانی و صعب العبور نیز معمولاً پارکینگ ها انگشت شمارند و اگر راننده ای زمان استراحتش در آن مقطع باشد، جهت جلوگیری از اعمال قانون (جریمه) باید در جاده توقف کند که با توجه به این موارد از  مسئولان ذیربط خواهشمندیم  تا زمان برطرف شدن کامل نواقص از اجباری و اجرایی شدن طرح مذکور صرف نظر کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.