| کد خبر: 202048 |

◄ اشکالات سامانه سپهتن چیست؟

بیش از 3 سال از اه اندازی سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ( سپهتن ) در کشور می‌گذرد، اما این سامانه مورد انتقاد رانندگان و فعالین حوزه جاده است و سیاست گذاران این سامانه تا کنون نتواسته اند پاسخ مناسبی به انتقادات رانندگان بدهند.

تین نیوز

 بیش از سه سال از راه‌اندازی سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) در کشور می‌گذرد، اما این سامانه مورد انتقاد رانندگان و فعالان حوزه جاده‌ای است، به‌تازگی و پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی در مورد لزوم فعال‌سازی هرچه سریع‌تر این سامانه در بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا، انتقاد از این موضوع در بین رانندگان فعال در این بخش افزایش یافته است.

به گزارش تین نیوز، وزیر راه و شهرسازی در همایش روز راهدار با تاکید بر تسریع راه‌اندازی سامانه سپهتن گفت: سامانه سپهتن باید هرچه زودتر فعال‌ شود تا صاحبان کالا و مسافر از وضعیت اتوبوس و کامیون در جاده‌ها مطلع باشند.

علیرضا سمنانی فعال حوزه حمل و نقل جاده‌ای در خصوص این سامانه به خبرنگار تین نیوز گفت: اولین انتقادی که رانندگان به این سامانه داشتند، در خصوص نصب دوربین در کابین راننده بود.

وی افزود: از ابتدا قرار بر این نبود که دوربینی نصب شود زیرا این رانندگان معتقد بودند در حریم شخصی‌شان باید آزاد باشند نه اینکه دوربینی نصب شود و عکس بگیرد. بیشترین حجم انتفادات نسبت به سامانه سپهتن مربوط به نصب دوربین بود. 

این راننده کامیون گفت: دومین انتقاد به این سامانه این بود که چه کسی می‌خواهد از این سامانه استفاده کند؟ رانندگان معتقد بودند که هر کس می‌خواهد از این سامانه استفاده کند هزینه‌هایش را پرداخت کند نه اینکه از جیب راننده هزینه شود.

وی افزود: بحث سرعت در کامیون مطرح نیست زیرا هیچ راننده عاقلی با سرعت غیر مطمئن در جاده‌های ایران تردد نمی‌کند. 

سمنانی در ادامه با بیان اینکه سیاست‌گذاران با استفاده از سامانه سپهتن می‌خواستند ساعت کاری راننده را کنترل کنند، گفت: وقتی مسئله اقتصادی در صنعت حمل و نقل مطرح باشد نمی‌توان راننده‌ها را ملزم کرد بیشتر از 9 ساعت فعالیت کنند.

وی افزود: وقتی زیرساخت‌های حمل و نقل فراهم نیست نمی‌توان به مانند کشورهای دیگر فعالیت کرد. برای مثال زمانی که راننده‌ای قصد دارد باری را از تبریز به بندر باس منتقل کند بر اساس قانونی که اداره کار ملزم کرده راننده بیشتر از 9 ساعت نباید کار کند، چندین روز طول می‌کشد بار به بندرعباس برسد در حالی که هیچ‌گونه زیرساخت استراحتی، ایستگاهی، امنیتی و..  مناسبی برای رانندگان فراهم نیست. 

سمنانی اضافه کرد: رانندگان نیز از ساعت کار زیاد دلخوشی نداریند ولی چون وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که درآمدها با مخارج همخوانی ندارد باید ساعت بیشتری را در جاده‌ها سپری کنند، علاوه بر شرایط اقتصادی، به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب رانندگان مجبور می‌شوند ساعت بیشتری کار کنند تا در خانه‌های خودشان استراحت کنند. 

سمنانی گفت: سامانه سپهتن فعلاً برای جامعه حمل و نقل کارایی و بهره‌وری برای رانندگان ندارد. اما اگر کسی می‌خواهد این کار را انجام دهد خودش رایگان این سامانه را برای رانندگان راه‌اندازی کند و استفاده خودش را ببرد.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.