| کد خبر: 201957 |

بندر چابهار با الحاق به منطقه آزاد باید توسط سازمان بنادر مدیریت شود

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: بندر چابهار باید به منطقه آزاد الحاق شود، اما مدیریت آن باید بر عهده سازمان بنادر و کشتیرانی باقی بماند تا مدیریت در این حوزه به درستی و با اصول صورت گیرد.

تین نیوز

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: بندر چابهار باید به منطقه آزاد الحاق شود، اما مدیریت آن باید بر عهده سازمان بنادر و کشتیرانی باقی بماند تا مدیریت در این حوزه به درستی و با اصول صورت گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، موضوع منطقه آزاد شدن بندر چابهار چند سالی می‌شود که در دستور کار قرار گرفته است اما به مرحله اجرایی نرسید و موضوع جدیدتری یعنی منطقه ویژه اقتصادی شدن این بندر مطرح می‌شود.

کارشناسان معتقد هستند چنانچه قوانین و تسهیلات منطقه آزاد به بندر تسری پیدا کند مطابق قانون حاکمیت، مالکیت و مدیریت بندر نیز به مناطق آزاد تعلق می‌گیرد که این ناقص قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی خواهد بود. اما در صورتیکه منطقه ویژه اقتصادی بشود با حفظ قوانین بین‌المللی، تسهیلات لازم هم برای جذب سرمایه گذاری فراهم می‌شود.

نوع و مدل سرمایه‌گذاری در بنادر با منطقه آزاد متفاوت است و در تصمیم گیری برای منطقه آزاد یا منطقه ویژه شدن بندر چابهار باید نهایت دقت صورت بگیرد.

موضوع دیگر خدمات لجستیکی و مقوله صادرات و واردات کالا است که جنس این مهم در مناطق آزاد و بندر کاملا متفاوت است؛ با توجه به قوانین حاکمیتی باید از هرگونه ایجاد تعارض و تضاد ممانعت به عمل آید و نباید شرایط را به گونه‌ای پیش برد که در حوزه مدیریت بندر خللی به وجود آید.

در همین راستا «علیم یارمحمدی» عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد چابهار، گفته است: الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد بسیار مثبت بوده و آثار توسعه‌ای بسیاری را برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفته است: الحالق بندر چابهار به منطقه آزاد موجب گسترش و توسعه صنایع تولیدی و اشتغال‌زایی در منطقه می‌شود، زیرا در این شرایط تولیدکنندگان می‌توانند در شرایط قابل قبولی بدون پرداخت عوارض و مالیات‌های متفاوت، به فعالیت مشغول شوند.

وی گفت: مساله مهم در رابطه با الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد چابهار، موضوع تولیت و چگونگی مدیریت این بندر است، در شرایط کنونی این موضوع مطرح می‌شود که با الحاق این بندر به منطقه آزاد، کدام نهاد باید مدیریت آن را بر عهده بگیرد، این موضوع مطرح می‌شود که با تبدیل یک منطقه به منطقه آزاد، مدیریت آن باید توسط شورای عالی مناطق آزاد مدیریت شود.

یارمحمدی ادامه داد: چون مدیریت بندر یک کار تخصصی است، باید توسط سازمان بنادر صورت گیرد، بنابراین پیش از تصمیم گیری برای الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد، این مسائل و مشکلات باید رفع شده و تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: در بحث الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد و تعیین تولیت آن، می‌توان از تجربیات دیگر کشورها استفاده کرد، در هر صورت باید تصمیمی اتخاذ شود که نفع منطقه ملاک عمل قرار داشته باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به نظر من بندر چابهار باید به منطقه آزاد الحاق شود، اما مدیریت آن باید بر عهده سازمان بنادر و کشتیرانی باقی بماند تا مدیریت در این حوزه به درستی و با اصول صورت گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.