| کد خبر: 201927 |

روز‌های سرنوشت‌سازی که همچنان رانندگان کامیون در کشور رقم می‌زنند

علی رغم برطرف شدن بخشی از مشکلات کامیون‌داران اما همچنان مشکل فرسودگی این ناوگان پابرجا باقی مانده است.

تین نیوز

علی رغم برطرف شدن بخشی از مشکلات کامیون‌داران اما همچنان مشکل فرسودگی این ناوگان پابرجا باقی مانده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۶ آذر تا یک دی ماه هر سال به نام هفته ملی حمل‌ونقل در ایران نام‌گذاری شده است؛ در تاریخ تحولات صنعت حمل‌ونقل ایران به عنوان روزهای  مهم و سرنوشت‌ساز در اقتصاد کشور رقم خورده است ؛ در  ۲۶ آذر سال ۶۱ و در زمان جنگ تحمیلی حدود ۱۰۰ کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور در انتظار تخلیه بار بودند و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالا‌های اساسی در کشور، تهدید کشتی‌های منتظر از سوی عراق نگرانی‌های بسیار زیادی را برای مسئولان کشور فراهم کرد که در این روز رهبر کبیر انقلاب در پیام تاریخی کامیون‌داران کشور را به مشارکت در تخلیه هرچه سریعتر کشتی‌ها فرا خواندند و همین موضوع باعث شد که کامیون‌داران و رانندگان کشور صحنه‌های بسیار قشنگ و فداکارانه‌ای در بحث جابه‌جایی‌های کالا و بار از خود به یادگار بگذارند.

نتیجه تصویری برای نام گذاری روز راننده در 26 آذر

۱۵ سال پس از زمان صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره) به پیشنهاد وزارت راه و ترابری در جهت آگاهی اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه والای شبکه گسترده حمل‌ونقل کشوری در سال ۱۳۷۶ از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور ۲۶ آذر به عنوان روز حمل‌ونقل شناخته شد.

بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصاد حمل‌ونقلی کشور به شمار می‌رود، به طوری که حدود ۹۰ درصد از جابه‌جایی‌های کالا و بار از طریق این بخش انجام می‌شود و در صورتی که مشکلی برای این حوزه رخ دهد، حوزه حمل‌ونقل کشوری از پای می‌افتد بنابراین توجه به این حوزه و نوسازی ناوگان‌های جاده‌ای باید به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف وزارت راه و شهرسازی به شمار رود.

متأسفانه در طول یکی دو سال گذشته حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شده به طوری که ما در خرداد سال ۹۷ شاهد اعتراضات جمعی از کامیون‌داران و رانندگان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بودیم که همین موضوع باعث آگاه شدن مشکلات این صنف از سوی وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های مسئول شد؛ متأسفانه بسیاری از کامیون‌داران در طول سال‌های گذشته علی‌رغم افزایش هزینه‌های کامیون‌ها از جمله لاستیک و قطعات یدکی بدون هیچ چشم‌داشتی اقدام به جابه‌جایی کالا و بار از شهر‌های مختلف می‌کردند، به دلیل ایجاد دلالی‌های بسیار زیادی که در این حوزه وجود داشت، نه‌تنها کرایه‌هایشان افزایش نیافته بود، بلکه با مشکلات بسیار زیادی از جمله کمبود لاستیک و کمبود بار مواجه شده بودند.

در خرداد سال گذشته کامیون‌داران در اعتراضی گسترده اقدام به جابه‌جایی بار نکردند که همین موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در اقتصاد کشور و کمبود کالا در شهر‌های مختلف شد که بلافاصله با ورود سازمان راهداری، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران بخشی از این مشکلات برطرف شد، اما همچنان بعد از گذشت دو سال هنوز بخشی از این مشکلات باقی مانده و  ردپای دلالان در این حوزه مشاهده می‌شود.

به گفته بسیاری از کامیون‌داران و رانندگان حضور دلالان و شرکت‌های مختلف حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای باعث شده که بسیاری از رانندگان کامیون در طول هفته باری را جابه‌جا نکنند، اما برخی از رانندگان و کامیون به دلیل آنکه هزینه‌های دریافتی خود را با دلالان تقسیم می‌کنند، در طول هفته یا در طول ماه چندین بار را به شهر‌های مختلف حمل می‌کنند.

همچنین برخی از کامیون‌داران اعلام کرده‌اند که تعدادی از شرکت‌ها بار را تنها بین چند نفر تقسیم می‌کنند و با دریافت کمیسیون‌های بیشتر مشکلات بسیار زیادی را برای سایر رانندگان ایجاد کرده‌اند؛ از سوی دیگر کمبود و یا مازاد لاستیک‌هایی که موردنیاز نیست، باعث شده که بسیاری از کامیون‌ها زمین‌گیر شوند و فرسودگی کامیون‌ها هم زمینه‌ساز ایجاد مشکلات گسترده‌تری برای سایر شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای شده است.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از سال گذشته برای رفع مشکلات حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای از همان ماه‌های ابتدای اعتراضات کامیون‌داران نرخ کرایه‌های بار را ۲۰ درصد افزایش داد و با اجرای طرح بزرگ تن کیلومتر سعی کرد نحوه توزیع بار را در بین کامیون‌داران عادلانه‌تر کند.

همچنین با همکاری وزارت صنعت اقدام به توزیع لاستیک بر اساس پیمایش کامیون‌داران و بیمه کردن تکمیلی رانندگان کامیون و خانواده‌های آن‌ها هم در دستور کار این سازمان جهت حمایت از کامیون‌داران کرد.

طرح کلید به کلید نوسازی ناوگان جاده‌ای به فراموشی سپرده شد

در همین رابطه احمد کریمی دبیر انجمن اتحادیه کامیون‌داران  با اشاره به اینکه از سال گذشته یک سری اعتراضات صنفی در حوزه کامیون‌داران ایجاد شده بود، گفت: کامیون‌داران علی‌رغم فریاد‌های بسیار زیادی که در طول سال‌های گذشته کشیده‌اند با بی‌توجهی‌های مختلف از سوی دستگاه‌ها روبه‌رو شدند که همین اعتراضات آن‌ها باعث شد که دستگاه‌ها متوجه مشکلات این قشر زحمت‌کش شوند.

کریمی تصریح کرد: علی‌رغم تمامی پیگیری‌ها و مکاتبات در سال‌های گذشته مشکلات این حوزه برطرف نشد که نتیجه آن را در خردادماه سال گذشته در قالب یک اعتراض دست‌جمعی شاهد بودیم.

او تأکید کرد: در درجه اول کمیسیون عمران مجلس با برگزاری جلسات مختلف و دعوت از ادارات و نهاد‌های مسئول به مشکلات کامیون‌داران وارد شد و با وجود آنکه هنوز بخش عمده‌ای از این مشکلات باقی مانده، اما این کمیسیون همواره پیگیری می‌کند.

دبیر انجمن اتحادیه کامیون‌داران با اشاره به اینکه حمل‌ونقل دارای بخش‌های مختلفی است، گفت: حوزه حمل‌ونقل همانند اعضای مختلف بدن است به طوری که اگر فردی سرطان گرفته باشد، مسئولان به دنبال تب بیمار هستند؛ حوزه حمل‌ونقلی هم در این شرایط به شیوه‌ای اداره می‌شود که سرطان این حوزه فراموش شده و مسئولان به دنبال پایین آوردن تب حوزه حمل‌ونقلی هستند.

کریمی توضیح داد: در یک سال گذشته به لحاظ ساختاری و اصولی بسیاری از مشکلات باقی مانده و دستگاه‌ها تنها اقدام به کاهش دادن بخشی از مشکلات کوچک این حوزه کرده‌اند.

او تأکید کرد: ساختار حمل‌ونقلی کشور درست نیست و اجرای آن هم به صورت کامل انجام نمی‌شود به طوری که فرسودگی ناوگان میزان بهره‌وری را افزایش داده است و از سوی دیگر هم طرح تن کیلومتر که دولت مانور بسیار زیادی برای اجرای آن داده است هم به درستی اجرا نشده است.

دبیر انجمن اتحادیه کامیون‌داران بیان کرد: سرمایه امروز بسیاری از کامیون‌داران به سمت فرسودگی هدایت می‌شود و طرح نوسازی کلید به کلید هم که سال‌های گذشته رئیس جمهور برای اجرای آن وعده‌های بسیار زیادی هم داده بود، به فراموشی سپرده شده است.

مشکلات کامیون‌داران صددرصد برطرف نشده است

 عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات کامیون‌داران برطرف شده است، گفت: ما معتقد نیستیم که مشکلات این صنف به صورت صددرصد حل شده است، اما سعی کرده‌ایم تا جایی که امکان‌پذیر است بتوانیم اقدامات لازم را در جهت اجرای تن کیلومتر و توزیع لاستیک به صورت کامل انجام دهیم.

او تأکید کرد: در حوزه توزیع لاستیک مشکلات بسیار زیادی در گذشته وجود داشت که با بررسی نیاز کامیون‌داران سعی کرده‌ایم بخشی از لاستیک‌های موردنیاز را وارد و یا در داخل تولید کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در گذشته بر اساس هر ۲۰ هزار کیلومتر لاستیک به کامیون‌داران تخصیص می‌یافت، اما به دلیل مشکلات این صنف مقرر شد به ازاء هر ۱۵ هزار کیلومتر لاستیک به کامیون‌داران تخصیص داده شود.

حسن‌نیا بیان کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یک استراتژی اساسی را دنبال می‌کند و ما سعی کرده‌ایم با اقتصادی شدن حمل‌ونقل سود آن را بین تمامی بخش‌ها تقسیم کنیم.

بیمه تکمیلی کامیون داران گسترده تر شد

او درباره بیمه تکمیلی کامیون‌داران هم، گفت: بیمه تکمیلی این صنف تکمیل شده که در سال گذشته تنها کامیون‌دار و همسر وی بیمه می‌شدند، اما امسال دو فرزند آن‌ها را هم در قالب بیمه تکمیلی وارد کردیم.

 مداح معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم د با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تا جایی که در توان خود بود سعی کرده است مشکلات این صنف را برطرف کند که البته طبق ارزیابی‌های صورت گرفته بسیاری از کامیون‌داران دیگر مشکلات سابق خود را ندارند.

او با اشاره به اینکه مشکلات کامیون‌داران به ۳ گروه تقسیم‌بندی می‌شد، گفت: برخی از آن‌ها خارج از ساختار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بود که در قالب مشاغل سخت و زیان‌آور ارائه می‌شد که خود رانندگان هم هنوز به جمع‌بندی نهایی برای سخت و زیان‌آور بودن شغل خود نرسیده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه رانندگان و کامیون‌داران وارد مذاکره شده‌ایم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

مداح تصریح کرد: برخی دیگر از مشکلات هم مربوط به قاچاق کالا و توقیف خودرو‌ها بود که در اینباره هم با ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارد مذاکره شده‌ایم، ولی هنوز به نتیجه نهایی در این بخش نرسیده‌ایم.

او با اشاره به اینکه بخشی دیگر از مشکلات کامیون‌داران هم مربوط به سازمان تأمین اجتماعی بود، گفت: مشکلاتی برای بیمه کردن رانندگان وجود داشت که بخشی از آن‌ها مربوط به مشکلات بودجه‌ای بود به طوری که سازمان تأمین اجتماعی جهت بیمه کامیون‌داران اعلام کرده بود که به شرط خارج شدن یک راننده می‌توانیم راننده دیگری را تحت حمایت خود قرار دهیم که این موضوع همچنان در دستور کار است و ما به شدت پیگیر این موضوع هستیم.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه بخشی دیگر از مشکلات کامیون‌داران و درخواست و مطالبات آن‌ها خارج از دستگاه‌های دولتی بود، گفت: سعی کرده‌ایم تا جایی که امکان‌پذیر مشکلات این صنف را برطرف کنیم به طوری که ما با اجرایی کردن طرح تن کیلومتر و توزیع عادلانه لاستیک و بیمه تکمیلی رانندگان تا جایی که امکان‌پذیر است توانسته‌ایم مشکلات آن‌ها را رفع کنیم.

حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود به طوری که طبق آمار‌ها از ۶۰۰ هزار تن باری که در کشور جابه‌جا می‌شود، ۴۲۰ هزار تن از آن مربوط به بخش حمل‌ونقل جاده‌ای است بنابراین دولت باید اقدامات گسترده‌ای را جهت نوسازی ناوگان‌های جاده‌ای در دستور کار خود قرار دهد چراکه به گفته بسیاری از مسئولان این بخش میزان فرسودگی ناوگان حوزه جاده‌ای تشدید شده و همین موضوع در آینده نزدیک برای حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای دردسرساز خواهد شد.

امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر با اجرایی کردن طرح کلید به کلید و بریدن پای دلالان بتواند حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای و رانندگان را بهتر از گذشته حمایت کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.