| کد خبر: 201744 |

رونمایی از سامانه ثبت‌نام ارزیابی مهندسان ناظر راه و راه‌آهن

سامانه ثبت‌نام ارزیابی مهندسان ناظر راه و راه‌آهن در نمایشگاه حمل‌ونقل لجستیک و صنایع وابسته رونمایی می‌شود.

تین نیوز

سامانه ثبت‌نام ارزیابی مهندسان ناظر راه و راه‌آهن در نمایشگاه حمل‌ونقل لجستیک و صنایع وابسته رونمایی می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، سهیل آل‌رسول، نایب‌رئیس جامعه مهندسان مشاور ایران، با اعلام این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: روز دوشنبه ۲۵ آذر ماه در نمایشگاه حمل‌ونقل لجستیک و صنایع وابسته، سامانه ثبت‌نام ارزیابی مهندسان ناظر راه و راه‌آهن، با حضور مقامات و مسوولان مرتبط وزارت راه و شهرسازی و جامعه مهندسان مشاور رونمایی می‌شود.وی افزود: از تاریخ یاد شده در سراسر کشور مهندسان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه راه و راه آهن کشور می‌توانند با عضویت در این سامانه ضمن ثبت‌نام در آزمون ارزیابی، در جریان مراتب آموزش و ارتقای توانمندی‌های نظارتی زیرساخت حمل‌ونقل کشور قرار گیرند.

نایب‌رئیس جامعه مهندسان مشاور ایران درباره اهداف راه‌اندازی این سامانه گفت: به منظور ارتقای کیفی فعالیت‌های زیر ساختی حوزه راه و راه‌آهن کشور و در چارچوب همکاری‌های موثر تشکل‌های تخصصی بخش‌خصوصی و دولت، و قرار شد با همکاری دو جانبه معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در قالب طرحی هدفمند و برنامه‌ریزی شده، ارتقای کیفی احداث راه و راه‌آهن کشور در دستور کار قرار گیرد.آل‌رسول تصریح کرد: در اولین گام پیشنهاد ارزیابی و آموزش مهندسان ناظران این حوزه را در خرداد ماه سال جاری اعلام کرد. پس از نزدیک به سه ماه بررسی‌های فنی میان ۲ نهاد خصوصی و دولتی فوق، در نهایت این طرح در شورای فنی شرکت ساخت مصوب و توسط مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به کلیه مهندسان مشاور این حوزه (حدود ۱۴۰ مهندس مشاور) ابلاغ شد.

نایب‌رئیس جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: طی دو دهه گذشته تعداد کثیری از فارغ‌التحصیلان مهندسی جذب پروژه‌های زیرساختی راه و راه‌آهن کشور شدند. نسبت فارغ‌التحصیلان مهندسی طی این دو دهه به نحو فزاینده‌ای گسترش پیدا کرد و بسیاری از این فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های متنوع و جدیدی فارغ‌التحصیل شدند که بعضا دارای تراز کیفی متفاوتی هستند. هرچند به لحاظ مقیاس‌های آموزشی واحدهای درسی نسبتا مشابهی طی دوران تحصیل توسط این فارغ‌التحصیلان طی شده ولی کیفیت آموزش‌های مربوطه در یک تراز نیست.

وی افزود: ازاین‌رو براساس شواهدی از افت کیفیت فنی مشخصات پروژه‌های زیرساختی راه و راه‌آهن کشور که ازجمله مهم‌ترین سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند، رسته «حمل‌ونقل» جامعه مهندسان مشاور ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در تلاشی مشترک اقدام به طراحی فرآیند ارزیابی و آموزش این فارغ‌التحصیلان کردند.آل‌رسول با اشاره به چارچوب‌های این سامانه گفت: ثبت‌نام و عضویت در سامانه و امکان ثبت مشخصات شخصی و سوابق فنی مرتبط با پروژه‌های نظارت (رزومه الکترونیکی)، اطلاع‌رسانی، رزرواسیون و ثبت‌نام در آزمون‌ها، دوره‌های آموزشی، گردهمایی‌ها و سایر وقایع مهم مرتبط با طرح، از جمله مهم‌ترین چارچوب‌های این سامانه است.

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، در پاسخ به این سوال که وجود این سامانه چه کمکی به پیشبرد پروژه‌ها می‌کند، گفت: یکی از دغدغه‌های امروز اقتصاد ایران، کنترل و ارتقای کیفیت پروژه‌های عمرانی است. با توجه به نقشه پررنگ مهندسان ناظر مستقر در کارگاه‌ها در میزان کیفیت یک پروژه، این سامانه طراحی شد تا بهترین مهندسان مشاور برای اجرای پروژه‌ها انتخاب شوند.وی افزود: در این سامانه سعی شده با برگزاری آزمون‌های تخصصی، مهارت، تجربه و دانش مهندسان مشاور ارزیابی و رتبه‌بندی شود.

سیدمحمود علمایی، دبیر شورای فنی شرکت ساخت گفت: طراحی سامانه ثبت‌نام ارزیابی مهندسان ناظر راه و راه‌آهن وظیفه جامعه مهندسان مشاور بوده و به همین دلیل این سامانه از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از امنیت و کیفیت بالایی برخوردار است. وجه‌تمایز این سامانه با بانک‌های اطلاعاتی مشابه که پیش‌تر وجود داشتند، در جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی دیتا یا داده‌ها است.وی با بیان اینکه توسعه این سامانه کمک شایانی به افزایش بهره‌وری می‌کند، افزود: برای مثال مهندس مشاوری در استان آذربایجان ساکن است، اما در استان سیستان‌وبلوچستان فعالیت می‌کند. حال اگر سامانه‌ای وجود داشته باشد که پروژه‌های استان آذربایجان را معرفی کند، دیگر نیازی نیست که مهندسان برای اجرای یک پروژه به استان دیگری بروند.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.