| کد خبر: 201702 |

◄ پیش‌نیاز پیمایشی شدن عوارض آزادراهی چیست؟

پیمایشی کردن عوارض عبور آزادراه‌ها با این نرخ‌ها مخالف هزینه درآمد آزادراه‌ها بوده و منجر به غیر اقتصادی شدن آنها می‌شود.

تین نیوز

در حالی که یک مقام دولتی از پیمایشی شدن عوارض آزادراهی خبر داده است، دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها معتقد است: «پیمایشی کردن عوارض عبور آزادراه‌ها با این نرخ‌ها مخالف هزینه درآمد آزادراه‌ها است».

به گزارش تین نیوز، خداداد مقبلی معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای 2 روز پیش گفت: طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی باید در راستای عدالت اجتماعی اجرایی شود؛ بنابراین در سال جاری چهار آزادراه‌ دولتی که طرح عوارض الکترونیکی در آن‌ها اجرایی شده، پیمایشی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: چند مزیت برای پیمایشی شدن عوارض آزاد راه‌ها

خداداد مقبلی اظهار کرد: پیش از این هر کس که وارد آزادراه‌ها می‌شد باید کل عوارض آن مسیر را پرداخت می‌کرد اما عدالت اجتماعی می‌گوید رانندگان به اندازه‌ای که از آزادراه‌ها استفاده می‌کنند باید عوارض پرداخت کنند.

به دنبال انتشار این خبر خدایار خاشع دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها تاکید کرد: لازمه پیمایشی شدن عوارض بر اساس کیلومتر محاسبه مجدد هزینه درآمد آزادراه‌ها بر اساس این سیستم و محاسبه نرخ هر کیلومتر هر محور آزادراهی است.

این کارشناس افزود: بدیهی است پیمایشی کردن عوارض عبور آزادراه‌ها با این نرخ‌ها مخالف هزینه درآمد آزادراه‌ها  بوده و منجر به غیر اقتصادی  شدن آنها می‌شود.

این در حالی است که روزبه افشاری کارشناس حمل و نقل در گفت و گو با تین نیوز مزیت‌های این اقدام را برشمرد و بیان کرد: اولین مزیت این سیستم آن است که عدالت بر قرار می‌شود. منطقی این است فردی که مسافرت‌های زیادی می‌رود نسبت به کسی که سالی یکی دوبار مسافرت می‌رود عوارض بیشتری پرداخت کند. پس اولین حسن این قانون این است که عدالت برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: دومین مزیتی که این طرح دارد تامین مالی مناسب در حوزه راهداری است. در مدل‌های متعارف تامین مالی راهداری  به روش‌های بسیار قدیمی و منسوخ شده عمل می‌شود. برای مثال تامین مالی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای تنها از جابه‌جایی کالا در قالب 4 درصد بارنامه تامین انجام می‌شود. این روش اجحاف به صنعت حمل و نقل است. 

وی افزود: 80 درصد تردد راه‌های ایران متعلق به خودروهای سواری است. اما در ایران تمام بار تامین مالی راهداری بر روی صاحبان کالا یا کارخانه‌دارانی است که 4 درصد بارنامه از آنها اخذ می‌شود و  از مردمی که سفر می‌کنند عوارض کمی دریافت می‌شود.

به گزارش تین نیوز، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای روز جمعه 22 آذر به ایسنا گفت: در حال حاضر مشکلی در اجرای طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی وجود ندارد و زیر ساخت‌ها و تجهیزات آن آماده است، بنابراین در مرحله اول باید عوارض آزادراه‌ها الکترونیکی شود و پس از آن نسبت به تجهیزات پیمایشی شدن عوارض اقدام کنیم.

خداداد مقبلی ادامه داد: در مرحله نخست آزادراه‌های دولتی که طرح عوارض الکترونیکی در آن‌ها اجرایی شده است مانند آزاد راه تهران- قم، تهران- ساوه، تهران- قزوین و قزوین- زنجان، طرح پیمایشی شدن عوارض نیز درآن‌ها اجرایی می‌شود سپس دیگر آزادراه‌ها نیز به این طرح می‌پیوندند.

مقبلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که از نظر تعداد و چگونگی نصب دوربین‌ها و تجهیزات مورد نیاز چگونه طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی به دقت اجرایی می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر دوربین‌های بسیاری در آزادراه‌ها وجود دارد که ضمن خواندن پلاک وسایل نقلیه مختلف، سرعت آن‌ها را محاسبه کرده و براساس فرمول‌های مختلفی که دارند خودروهایی که مرتکب تخلفات رانندگی شده باشند، را جریمه خواهند کرد اما برای پیمایشی شدن عوارض آزادراهی دوربین‌ها و تجهیزات دیگری نیاز است که این تجهیزات در همه ورودی و خروجی‌های اصلی و فرعی آزادراه‌ها نصب می‌شود و به محض ورود و خروج خودرو، عوارض آن را براساس کیلومتر پیمایش شده محاسبه می‌کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام.اینکه در حوزه راهداری از بودجه عمومی استفاده نشود و راه ها از بودجه عوارض تامین مالی ‌شوند خیلی خوب است .
    اینکه این روش عدالت بر قرار می شود هم درست است ولی مگر الان فردی که کثیر السفر است نسبت به کسی که سالی یکی دوبار مسافرت می رود عوارض بیشتری نمیپردازد؟
    اینکه در ایران تمام بار تامین مالی راهداری بر روی صاحبان کالا یا کارخانه ‌دارانی است که 4 درصد بارنامه از آنها اخذ می‌شود هم درست است.
    پیمایشی بودن یعنی چه؟ همین حالا هم چهار آزادراهی که طرح عوارض الکترونیکی در آن‌ها اجرایی شده، عملا پیمایشی هستند. خودرو یی که مثلا وارد اتوبان تهران ساوه میشود تا گیت پرند یک مبلغ میپردازد که طبعا متناسب است با مسافت تهران- پرند. در گیت بعدی بین پرند و ساوه مبلغ بیشتری میپردازد که متناسب است با مسافت بیشتر قطعه ی پرند- ساوه.مسافت بین دو گیت معلوم است و قیمت عوارض هم معلوم. پس همین الان هم آنکه مسافت بیشتری میپیماید عوارض بیشتری میپردازد.
    همانطور که در نوشته قبلی حدس زدم منظور از طرح کردن مسئله پیمایشی کردن عوارض ، تغییر نرخ آن است. همانطور که دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌ گذار در آزادراه‌ها تاکید کرده که : لازمه پیمایشی شدن عوارض بر اساس کیلومتر محاسبه مجدد هزینه درآمد آزادراه‌ها بر اساس این سیستم و محاسبه نرخ هر کیلومتر هر محور آزادراهی است.