| کد خبر: 201662 |

تحریم و بنزین یورو۴، مانع تولید خودروی یورو۵ است

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: فعلا به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها به‌ویژه عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵، امکان تولید خودروی سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ وجود ندارد.

تین نیوز

دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: فعلا به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها به‌ویژه عدم تولید و توزیع سوخت یورو ۵، امکان تولید خودروی سواری با استاندارد آلایندگی یورو ۵ وجود ندارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای توقف پیش فروش چهار خودروی یورو ۴ به مدیرعامل شرکت ایران خودرو،  این شرکت با موعد تحویل سال آینده را خواستار شده و اعلام کرده است که در صورت ادامه پیش‌فروش این خودروها، سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

در این رابطه احمد نعمت‌بخش- دبیر انجمن خودروسازان ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق قانون قبلی باید از ابتدای سال جاری (۱۳۹۸)، استاندارد آلایندگی خودروهای سواری به یورو ۵ ارتقا می‌یافت که در سال گذشته با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، به دو دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های لازم به‌ویژه عدم تولید و توزیع سوخت بنزین یورو ۵ و همچنین تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن، خواستار به تعویق افتادن اجرای این استاندارد تا پایان تحریم‌ها شدیم.

وی با بیان اینکه به دنبال این موضوع هیات دولت با تعویق یک‌ساله استاندارد یورو ۵ موافقت کرد، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها به یورو ۵، به ابتدای سال آینده (۱۳۹۹) موکول شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در حال حاضر عدم تولید و توزیع بنزین یورو ۵ باعث شده خودروهای وارداتی با استاندارد یورو ۵ نیز به دلیل استفاده از سوخت یورو ۴، دچار مشکلات عدیده شده و به طور مکرر به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند. در این شرایط بدیهی است که وزارت نفت از ابتدای سال آینده، امکان تولید و توزیع سراسری بنزین یورو ۵ را ندارد؛ بنابراین بدیهی است که خودروسازان نیز نمی‌توانند آلایندگی خودروهای سواری را به یورو ۵ ارتقا دهند زیرا سوخت مورد نیاز آنها تولید و توزیع نمی‌شود؛ ضمن‌ اینکه تحریم‌ها نیز مشکل مضاعف دیگری در این راه هستند.

نعمت‌بخش در پاسخ به اینکه آیا سازمان محیط زیست راسا می‌تواند مانع پیش‌فروش خودرو یا شماره‌گذاری آن‌ها شود؟ گفت: طبق قانون، سازمان حفاظت محیط زیست جایگاه قانونی برای جلوگیری از پیش‌فروش خودروها ندارد. البته این سازمان جزو سازمان‌های است که شماره‌گذاری خودروها منوط به تایید آن‌ها است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.