| کد خبر: 201226 |

تکذیب دور زدن قانون سن هواپیماها

قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تکذیب ورود هواپیما بدون رعایت الزامات قانونی در ارتباط با سن تقویمی گفت: شورای عالی هواپیمایی کشوری که ماهانه تشکیل می شود این موضوع را به شدت رصد و کنترل می کند و چنانچه نیاز به انحرافی از سن مجاز هواپیما باشد، در این شورا مورد بررسی قرار می گیرد.

تین نیوز

قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تکذیب ورود هواپیما بدون رعایت الزامات قانونی در ارتباط با سن تقویمی گفت: شورای عالی هواپیمایی کشوری که ماهانه تشکیل می شود این موضوع را به شدت رصد و کنترل می کند و چنانچه نیاز به انحرافی از سن مجاز هواپیما باشد، در این شورا مورد بررسی قرار می گیرد.

چندی پیش شایعاتی در خصوص عدول سازمان هواپیمایی کشوری از تعهدات خود مبنی بر رعایت سن هواپیماها و ورود هواپیماهایی با سن بالاتر از استاندارد منتشر شد. آرش خدایی، قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تکذیب این شایعه توضیحاتی در این خصوص ارایه کرد و گفت: این گونه نیست که هواپیماهای بالاتر از سن استاندارد وارد کشور شود. هر چند در اصول و مقررات ضروی و اولیه بین المللی شرط سنی به عنوان سن هواپیماها درنظر گرفته نشده است با این وجود برای ارتقای سطح ایمنی ضوابط و مقرراتی برای ورود هواپیماها در داخل کشور تدوین شده است و این مقررات رعایت می شود.

وی با اشاره به این که گاهی ممکن است سوتفاهم هایی دراین زمینه به وجود بیاید، توضیح داد: ممکن است یک هواپیما پذیرش گرفته باشد اما تا زمانی که بخواهد وارد کشور یک سال طول بکشد. در واقع یک سال از عمر این هواپیما می گذرد. شورای عالی هواپیمایی کشوری که ماهانه تشکیل می شود این موضوع را به شدت رصد وکنترل می کند و چنانچه نیاز به انحرافی از سن مجاز هواپیما باشد، در این شورا مورد بررسی قرار می گیرد. تعداد مواردی که از این مقررات تخطی کرده اند بسیار محدود و برای یکسری کارایی های خاص بوده است.

رشد صنعت هوایی در شرایط تحریم

تمام گردش مالی صنعت هواپیمایی توسط این صنعت انجام می‌شود که یک دستاورد مهم به شمار می رود. حتی در کشورهای عربی همسایه که تجربه خوبی در زمینه هواپیمایی دارند نیز هنوز از کمک دولت ها استفاده می شود

قائم مقام رییس سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری از صحبت های  خود با اشاره به این که ۱۶ آذر روز جهانی هوانوردی غیر نظامی است، درباره حمایت دولت از صنعت هوانوردی گفت: همه فعالان این حوزه زیر یک چتر قرار دارند و برای رفع مشکلات این حوزه باید با کمک یکدیگر اقدام هایی انجام می‌دهند. شرکت های هواپیمایی باید به شکل دقیق، بهره ور و خلاقانه کار کنند. ما هم به عنوان دولت باید یک حکمرانی هوشمندانه و منطبق با شرایط خودمان انجام دهیم به گونه ای که هم منافع حمل و نقل هوایی و هم منافع عموم حفظ شود تا اصل اساسی را که برقراری ارتباطات برای مردم و توسعه آن است، حفظ کنیم. تنظیم همه این موارد با یکدیگر نیاز به هوشمندی خاصی دارد و کار پیچیده ای است.

خدایی با بیان این که شعار سازمان هواپیمایی غیر نظامی، «سال ۲۰۱۹ هفتادمین سالروز اتصال کشورهای دنیا به یکدیگر» است، ادامه داد: حدود ۷۵ سال از عمر صنعت هواپیمایی غیر نظامی در ایران می گذرد و کشور ما ۴۰ سال است که در شرایط تحریم به سر می برد. اگر عمرصنعت هواپیمایی را در کشور ۷۵ سال در نظر بگیریم، می توان گفت ما نصف بیشتر این سال‌ها را در تحریم گذرانده ایم. صنعت هواپیمایی چاره ای ندارد جز این که در این مسیر گام بردارد بنابراین باید مراقبت، تحمل و خلاقیت بیشتری به خرج دهیم.

وی با بیان این که در برخی بازه‌های زمانی شاهد افزایش فشارها براین صنعت بوده ایم، تصریح کرد: گاه حتی شاهد این بوده‌ایم که به دلیل شرایط اقتصادی، تقاضای سفر کاهش پیدا کرده و ورودی منابع با کاهش مواجه می شود. اما با وجود تمام این مشکلات، صنعت هوایی رشد طبیعی را تجربه کرده است.

استقلال صنعت هوانوردی از دولت

 خدایی با اشاره به استقلال صنعت هوانوردی کشور از دولت گفت: ما نه تنها رشد کرده ایم ، بلکه الگوهای مناسب فعالیت، استقلال نهادی و شفافیت را در سازمان هواپیمایی کشوری پیاده کرده ایم. اکنون هیچ ردیف بودجه عمومی به صنعت هوانوردی تجاری، ، نه برای فرودگاه ها، نه برای شرکت‌های هواپیمایی و نه حتی برای سازمان هواپیمایی کشوری اختصاص داده نمی شود. این بدان معناست که تمام گردش مالی صنعت هواپیمایی توسط این صنعت انجام می‌شود که یک دستاورد مهم به شمار می رود. حتی در کشورهای عربی همسایه که تجربه خوبی در زمینه هواپیمایی دارند نیز هنوز از کمک دولت ها استفاده می شود اما همان طور که گفتم صنعت هواپیمایی ما دراین شرایط روی پای خودش ایستاده است.

به گفته وی صنعت هوایی جزو معدود صنایعی است که خصوصی سازی به معنای واقعی کلمه در آن رخ داده است. کسانی که با سرمایه کاملا غیر دولتی وارد این حوزه شده‌اند و مشغول جا به جا کردن مسافر هستند، موفق به کسب رتبه های مناسب در این زمینه شده و از بخش دولتی جلو زده اند.

خدایی با اشاره به این که این صحبت ها به معنای نفی مشکلات نیست، تصریح کرد: خوشبختانه در ۴۰ سال اخیر به این باور رسیده ایم که حتی در شرایط بسیار سخت، پیشرفت یا پسرفت به تصمیم و عملکرد خودمان بستگی دارد. نیروی انسانی ماهر، مسافر و شهرهای دیدنی و گردشگر پذیر جزو مولفه های پایدار صنعت هوانوردی کشور ما به شمار میرود و با تکیه براین موارد میتوانیم بر مشکلات فائق آییم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.