| کد خبر: 201215 |

راه‌آهن زاهدان – بیرجند، محصول مشترک چین و روسیه!

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد: اعتبارات خط ریلی زاهدان – بیرجند از دو مسیر فاینانس چینی و تسهیلات از روسیه پیگیری می‌شود که حدود ۷۰ درصد آن را روسیه پرداخت می‌کند و مقرر شده به مدت پنج سال این پروژه به بهره‌برداری برسد.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعلام کرد: اعتبارات خط ریلی زاهدان – بیرجند از دو مسیر فاینانس چینی و تسهیلات از روسیه پیگیری می‌شود که حدود ۷۰ درصد آن را روسیه پرداخت می‌کند و مقرر شده به مدت پنج سال این پروژه به بهره‌برداری برسد.

به گزارش ایسنا، خط ریلی زاهدان–بیرجند به طول ۶۰۰ کیلومتر که قرار بود اعتبارات آن از شرکت چینی طریق تامین شود، اخیرا اعلام شد هیات دولت که  ۷۰۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای آن مصوب کرده است که از محل تسهیلات روسیه تامین خواهد شد.

عباس خطیبی - معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت خط ریلی زاهدان – بیرجند و چگونگی تامین اعتبار آن اظهار کرد: برای احداث و تکمیل خط ریلی زاهدان – بیرجند و اتصال آن به شبکه سراسری ریلی از طریق ایستگاه یونسی دو مسیر تامین اعتبارات را به موازات پیگیری می‌کنیم. نخست تامین اعتبار از طریق فاینانس چینی و دوم از طریق وام روسیه که در حال حاضر برای تامین فاینانس چینی در حال مذاکره هستیم و مصوبه مورد نظر برای تسهیلات روسی نیز دریافت شده است.

وی با اشاره به این‌که حدود ۷۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز این خط ریلی از طریق تاسیسات ارزی روسیه تامین می‌شود، اضافه کرد:  براساس مذاکرات صورت گرفته با روسیه مقرر شده پنج میلیارد دلار وام از این کشور دریافت شود که بخشی از باقیمانده آن به میزان ۷۰۰ میلیون یورو به خط ریلی زاهدان – بیرجند اختصاص می‌یابد و به صورت همزمان با چینی‌ها در حال مذاکره هستیم که البته مشکلاتی هم در این راه وجود دارد.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان این‌که به صورت همزمان برای دریافت ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار خط ریلی چابهار – زاهدان از صندوق توسعه ملی نیز در حال پیگیری هستیم، ادامه داد: براساس مذاکرات صورت گرفته، این تسهیلات از طریق روسیه به تصویب رسیده است و مقرر شده مسیر و نقشه‌های آن را به طرف روسی بدهیم تا بتوانیم براساس آن تسهیلات مورد نظر را دریافت کنیم.

خطیبی با اشاره به فراهم شدن این بستر برای دریافت تسهیلات خارجی طی ۱۵ روز گذشته، اظهار کرد: قرارداد خط ریلی زاهدان – بیرجند و اتصال آن به ایستگاه یونسی با کنسرسیوم بخش خصوصی منعقد شده که زمان اجرای آن نیز پنج ساله بوده و آخرین خبر این است که اگر بتوانیم مجوزهای لازم را در جلسه اخیر هیات امنای صندوق دریافت کنیم، کار اجرایی آن آغاز می‌شود و نهایتا می‌توانیم پیگیر وضعیت آن باشیم.

وی گفت: انجام پنج پروژه ریلی تهران – همدان، ملایر – کرمانشاه، مراغه – ارومیه، قزوین – رشت و میانه‌ - بستان آباد در سه سال گذشته به طول ۸۵۰ کیلومتر نشان‌دهنده توان بالای این شرکت در احداث خطوط ریلی است و اگر اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز به موقع تامین شود، قطعا قدرت و سرعت پروژه‌ها افزایش خواهد یافت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.