| کد خبر: 201168 |

​آیا تندروترین مجلس بعد از انقلاب تشکیل می‌شود؟

علی دورانی فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه خطر تشکیل تندروترین مجلس تاریخ بعد از انقلاب وجود دارد، گفت: این نگرانی وجود داردنیرو‌هایی وارد مجلس یازدهم شوند که تندرو باشند و از عقلانیت کافی برای اتخاذ تصمیمات مهم برخوردار نباشند و از این طریق کشور را دچار مشکل کنند.

تین نیوز

علی دورانی فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه خطر تشکیل تندروترین مجلس تاریخ بعد از انقلاب وجود دارد، گفت: این نگرانی وجود داردنیرو‌هایی وارد مجلس یازدهم شوند که تندرو باشند و از عقلانیت کافی برای اتخاذ تصمیمات مهم برخوردار نباشند و از این طریق کشور را دچار مشکل کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فرارو،  با کناره گیری علی لاریجانی از انتخابات مجلس آینده، برخی‌ها معتقدند طیف تندرو در جناح اصول‌گرا تقویت خواهند شد و این امر در نهایت موجب می‌شود، شاید تندروترین مجلس بعد از انقلاب تشکیل شود، امری که می‌تواند تبعات زیادی را به دنبال داشته باشد.

عملکرد دولت اعتدالگرای حسن روحانی که با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمد، اصولگرایان را در موقعیتی طلایی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داده است. ریزش بی سابقه هواداران اصلاح طلبان و میانه رو‌ها باعث شده که گروه‌های اصولگرا خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده کنند. شاید اگر قیمت بنزین گران نمی‌شد، کورسوی امیدی برای اصلاح طلبان وجود داشت، اما حالا هیچ امید در اردوگاه این گروه سیاسی نسبت به موفقیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی دیده نمی‌شود. حتی تحرکات انتخاباتی در میان گروه‌های اصلاح طلب به شکل محسوسی کاهش یافته است.

در نقطه مقابل در اردوگاه اصولگرایان تحرکات افزایش یافته است، از یکسو رسانه‌های این جریان از فرصت استفاده کرده و اصلاح طلبان و میانه رو‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند و از سوی دیگر چهره‌ها و گروه‌های سیاسی اصولگرا فضا را برای ورود به عرصه انتخابات مناسب می‌بینند.

اگر اصول‌گرایان دوباره سهم‌خواهی کنند، مجلس تندرویی تشکیل می‌شود

علی دورانی فعال سیاسی اصول‌گرا  با اشاره به اینکه خطر تشکیل تندروترین مجلس تاریخ بعد از انقلاب وجود دارد، گفت: این نگرانی وجود دارد نیرو‌هایی وارد مجلس یازدهم شوند که تندرو باشند و از عقلانیت کافی برای اتخاذ تصمیمات مهم برخوردار نباشند و از این طریق کشور را دچار مشکل کنند.

وی افزود: دغدغه جدی این است که مجلس آینده باید بر اساس کارآمدی تشکیل شود نه اینکه با تکرار سهم‌خواهی‌های گذشته، اتفاقاتی روی بدهد که نتیجه‌ای جزء ضرر برای اصول‌گرایان به همراه نداشته باشد، بر این اساس باید با توجه به توانایی‌ها و مقبولیت افراد، آن‌ها در لیست شورای ائتلاف قرار بگیرند و خود را در برابر رای مردم قرار دهند.

دبیرکل حزب سفیران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم باید مقدمه تشکیل یک دولت کارآمد در سال ۱۴۰۰ باشد، اظهار داشت: لازمه کار این است که توان تندروی مجلس یازدهم گرفته شود و بر اساس عقلانیت در این دوره تصمیمات گرفته شود، چرا که ما همیشه از تندروی در عرصه‌های گوناگون از جمله سیاست‌ورزی ضرر کرده‌ایم، بنابراین در این دوره لیست اصول‌گرایان باید متفاوت از دور‌های گذشته مجلس بسته شود و افراد کارآمد وارد مجلس یازدهم شوند.

583633_818

دورانی با اشاره به اینکه دور آینده انتخابات مجلس و ریاست جمهوری از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: با توجه به وضعیتی که در کشور حاکم است، سرنوشت این دو انتخابات برای سرنوشت کشور و انقلاب اهمیت بسیار زیادی دارد، بنابراین این دو رخداد از اهمیت راهبردی بسیار زیادی برخوردار هستند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه در اسفندماه باید مجلسی در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد، بیان داشت: با توجه به این موضوع باید روح جوانی در پارلمان دمیده شود و آن‌ها با شور و انگیزه‌ای که برای حضور در صحنه دارند، مجلس را از رخوت کنونی خارج کرده و پارلمان را به جایگاه اصلی و واقعی خود برگردانند.

چه کسانی برای تصاحب کرسی علی لاریجانی خیز برداشته‌اند؟

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهردار اسبق تهران برای ورود به انتخابات مجلس باید این دو شرط را بگذارد، گفت: شرط اول این است که حضور آقای قالیباف در انتخابات مجلس موقتی است و برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، وی نامزد شود و اصول‌گرایان از وی نیز حمایت کنند.

وی افزود: شرط دوم نیز این است که حضور آقای قالیباف به عنوان سرلیست شهر تهران، باید در بدنه لیست لحاظ شود و این نباشد که سهم‌خواهی‌های دوره گذشته باز هم تکرار شود، بلکه باید متناسب با حضور شهردار اسبق تهران، لیست بر اساس کارآمدی و توانایی بسته شود.

دبیرکل حزب سفیران انقلاب اسلامی افزود: نباید کسانیکه در گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و مورد استقبال مردم قرار نگرفته‌اند، این باز نیز در لیست‌ها قرار بگیرند، بلکه باید جوانان انقلابی که با انگیزه هستند و برنامه‌های زیادی برای بهبود وضعیت مردم و کشور دارند، در صحنه حضور پیدا کنند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا ادامه داد: به نظر بنده اگر اصول‌گرایان این دو شرط آقای قالیباف را قبول نکردند، وی نیز نباید در صحنه حضور پیدا کند، چرا که در این صورت شرایط برای حضور در پارلمان و تشکیل یک مجلس کارآمد محیا نخواهد بود.

در صورت مشارکت پایین، تشکیل مجلس تندرو محتمل خواهد بود

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اگر مشارکت سیاسی مردم در انتخابات اسفندماه پایین باشد، احتمال تشکیل یک مجلس تندرو بسیار بالا است، اظهارداشت: از الان نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد که میزات مشارکت چه مقدار است، اما بنده این تحلیل راکه برخی‌ها می‌گویند به دلیل وضعیت موجود و عملکرد دولت و مجلس فعلی، مشارکت پایین است را قبول ندارم.

وی افزود: به صورت طبیعی مشارکت در شهرستان‌ها و شهر‌های کوچک بیشتر از کلان‌شهر‌ها و تهران خواهد بود، اشتباهی که صورت می‌گیرد این است که بسیاری عدم مشارکت جدی در تهران را به معنای حضور کم مردم در انتخابات می‌دانند، در حالیکه این تحلیل از جامعیت لازم برخوردار نیست و باید مشارکت را در کل کشور محاسبه کرد، در این رابطه پیش‌بینی بنده این است که با اختلاف ۲، ۳ درصد مشارکت به مانند مجلس دهم خواهد بود، با این توضیح که در تهران مشارکت نسبت به سایر شهر‌ها کمتر خواهد بود.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه مشارکت پایین مردم موجب می‌شود، افراد ضعیف وارد مجلس شوند، گفت: این کار باعث می‌شود که تندروی در مجلس تقویت شود و جای عقلانیت را بگیرد که این موضوع به شدت جای نگرانی دارد، این در حالیست که باید تا زمان تائید صلاحیت‌ها و بسته شدن لیست‌ها صبر کرد و دید فضا به کدام طرف خواهد رفت.

ایمانی با تاکید بر اینکه هر دوجناح اصلی کشور بر این نکته اتفاق نظر دارند که مجلس فعلی قوی نبوده و از آثرگذاری لازم برخوردار نیست، بیان داشت: به طور کلی هر چه از عمر مجلس می‌گذرد، مجالس ضعیف‌تر می‌شوند که این امر بسیار خطرناک است و عقلای قوم باید در این رابطه یک چاره‌اندیشی اساسی کنند.

583632_757

وی‌ تصریح‌ کرد: برای بازگرداندن اثرگذاری مفید مجلس باید اقداماتی نظیر اصلاح قانون انتخابات از نظر محتوایی نه ظاهری و شکلی و شکل‌گیری احزاب قدرتمند اجرایی شود، در غیر این صورت باز هم مجالسی تشکیل خواهند شد که از خود عملکردی ضعیفی را نشان خواهند داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری فرارو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.