| کد خبر: 201158 |

◄ DRT چیست و چه کاربردی برای ترافیک دارد؟

سیستم DRT مکمل تاکسی‌های اینترنتی و سیستم حمل و نقل همگانی انبوه بر (مترو و بی آرتی) است.

تین نیوز

انتشار اظهارات مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران در مورد اقدام این شرکت به «فروش ساعتی صندلی اتوبوس‌های پایتخت» با واکنش‌های متعددی از سوی مسئولان و کارشناسان مواجه شد.

به گزارش تین نیوز، هرچند پیمان سنندجی در مورد این اقدام توضیح داده که «این سیستم DRT و امکان خرید صندلی برای مسیرهای خاص توسط مسافر است و خرید صندلی و رزرو آن سبب می‌شود تا متوجه شویم میزان تقاضا در یک مسیر چه تعداد است و بر همان اساس اتوبوس به تعداد مناسب در زمان خاص پیش‌بینی کنیم»

اما شهردار تهران مدتی پس از انتشار این خبر در حساب شخصی خود در توییتر نوشت «خبر و بحث های جانبی مطرح شده درباره فروش صندلی های اتوبوس غلط است و موضوعیت ندارد. طی تماسی با معاون حمل و نقل، اکیدا به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود خودداری کنند. در شرایط فعلی معیشتی مردم، شهرداری تهران همه توان خود را مصروف تسهیل دسترسی ارزان و حداکثری مردم به حمل و نقل عمومی خواهد کرد».

اما این خبر فقط واکنش مسئولان شهری را به دنبال نداشت، کارشناسان حمل و نقل نیز در مورد این موضوع  در شبکه‌های اجتماعی به بیان نظرات خود پرداخته‌اند.

به گزارش تین نیوز، شهاب‌الدین کرمانشاهی کارشناس حمل و نقل و استادیار دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در مورد این موضوع در کانال تلگرامی «مدیریت حمل و نقل» نوشت: سیستم DRT مکمل تاکسی‌های اینترنتی و سیستم حمل و نقل همگانی انبوه بر (مترو و بی آرتی) است.

وی افزود: این سیستم در ساعات اوج، برای مسافران منظم (Commuters) و فواصل بلند (بیش از ۱۰ کیلومتر) که تاکسی‌های اینترتی گران و در ساعت اوج غیر قابل اطمینان و سیستم حمل و نقل همگانی انبوه‌بر دچار ازدحام بوده  و سفرهای بلند با آنها نیاز به انتقال بین خطوط (Transfer) دارد و سفر به دلیل منظم بودن قابل برنامه‌ریزی می‌باشد،  قابل توسعه است.

وی با بیان این‌که سیستم  مذکور شبیه فروش بلیت سفرهای هوایی است، بیان کرد: همچنان که در فروش بلیت‌های هوایی پروازها (گسیل‌ها) از قبل معلوم و قابل رزرو است و با استفاده از تلفن‌های هوشمند امکان اطلاع‌رسانی مکانی و زمانی و نوتیفای کردن وجود دارد.

به گفته کرمانشاهی این سیستم رقیب تاکسی‌های اینترنتی و سواری شخصی در ساعات اوج است.

مهرداد عبداللهی کارشناس حمل و نقل نیز در این زمینه گفت: این موضوع در حالی مطرح  شده است که حتی در حال حاضر درصد ناچیزی از مسافران بین‌شهری، بلیت اتوبوس را به صورت اینترنتی رزرو می‌کنند.

وی افزود: در سال‌های اوایل دهه 90 خورشیدی، بارها موضوع اصلاح ساختار سازمانی اتوبوسرانی مطرح شد، اما انجام نشد که اگر اجرا می‌شد شاید امروز به جای یک سیستم در حال رکود و درجا زدن، یک سیستم پویا با ایده‌های نو، خطوط جدید، به‌روز، با برنامه و افق و هدف مشخص داشتیم.

این کاشناس تاکید کرد: در آن مقطع به مدیران اتوبوسرانی پیشنهاد شد، تعداد زیادی خط اتوبوس وجود دارد که هیچ توجیهی از نظر تعداد مسافر ندارد، بهتر است به میدل‌باس تبدیل شود، اما مسئولان چون درحال واگذاری خطوط به شرکت‌های خصولتی بودند، هیچ توجهی به این پیشنهاد نکردند.

عبدالهی افزود: الان هم همین است، برخی خطوط تبدیل به نوستالژی شده‌اند، مسافر داشته باشند یا نداشته باشند، فقط برای خالی نبودن عریضه کار می‌کنند‌، برخی دیگر هم بیشتر شبیه تاکسی شده‌اند.

او ادامه داد: شاید نباید خرده گرفت چراکه آنقدر سیستم فرسوده  و پر از مشکلات بزرگ و کوچک است که سال‌ها روی هم انباشته شده و برای همین متولیان امر بار را زمین گذاشته و طرح و کار جدیدی را شروع کردند که صد البته بحث مالی آن هم بی تاثیر نبوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • استاد 1 0

    بجای این تصمیمات واقعا عجیب و رعب آور پنج کارشناس متخصص شهرساز/حمل و نقل شهری/ترافیک به لندن و سازمان tfl اعزام کنید تا سه ماه آموزش ببینند و بفهمند چگونه تهران را ساماندهی حمل و نقلی کنند و اینقدر ایده های نابجا از همه جا تقلید نکنند.از مدرسین دانشگاهی واقعا تعجب می کنم که اظهار نظرهائی عجیب از DRT می فرمایند!!!!!!!!!!