| کد خبر: 201083 |

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد:

مناطق آزاد نباشند مردم به افغانستان می‌روند

ورود کالا به مناطق آزاد بر اساس قانون بلامانع است.

تین نیوز

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد اظهارنظرها درباره وجود قاچاق در این مناطق را نشأت‌گرفته از بی‌اطلاعی منتقدان اعلام کرد و گفت: اگر مناطق آزاد نباشند مردم به افغانستان سفر می‌کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، مرتضی بانک در برنامه پایش شب گذشته با موضوع بررسی عملکرد مناطق آزاد با رد موضوع قاچاق در مناطق آزاد،‌ اظهار کرد: ورود کالا به مناطق آزاد بر اساس قانون بلامانع است؛‌ هر نوع کالا به‌جز 6 قلم کالا، اما ورود کالا به سرزمین اصلی باید بر اساس قانون گمرکی باشد که این کار انجام می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ممکن است برخی صاحب‌نظران به این دلیل که به مفهوم اصلی قوانین وارد نیستند یا اطلاع ندارند یا نمی‌دانند چنین قانونی وجود دارد، کالا در مناطق آزاد را قاچاق تلقی می‌کنند.

وی افزود: کالایی که وارد منطقه آزاد می‌شود، قاچاق نیست و ورود آن آزاد است. به همسایگان نگاه کنیم از جمله امارات و دبی که خیلی به آنها انتقاد می‌کنیم تمام کالاهایی که تجار ما می‌آورند جبل‌علی می‌رود.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تصریح کرد:‌ ما برای کشوری مانند امارات این ظرفیت اقتصادی را ایجاد کرده‌ایم که تجار ما کالای خود را آنجا ببرند. قانونگذار برای تغییر این جهت‌گیری اعلام کرد مناطق آزاد از یک مقرراتی برخوردار باشد تا جریان را تغییر دهد. به‌نظرم این ظرفیت بسیار خوبی بود اما تبلیغات منفی علیه مناطق آزاد، واقعیت‌ها را تغییر داده و باعث برداشت اشتباه می‌شود.

بانک گفت: در بحث قاچاق اقدامات مهمی را انجام داده‌ایم؛ اولین کار این بوده که سیستم گمرک کشور را به سیستم گمرک مناطق آزاد به‌صورت پرتال جامع متصل کرده‌ایم، به‌جز منطقه آزاد قشم که تا یک ماه آینده متصل می‌شود ورود کالا به مناطق آزاد در چارچوب اطلاعاتی است که به گمرک داده می‌شود.

وی اضافه کرد: به‌دلیل شرایط خاص کشور مقررات دیگری که البته محدودیت بود برای مناطق آزاد تصویب شده و آن ثبت سفارش است. با این‌که فرصت بسیار کمی داشتیم سیستم ثبت سفارش مناطق آزاد را راه‌اندازی و به سیستم  ثبت سفارش متصل کردیم، به این ترتیب یک مانع دیگری برای ورود کالای ممنوعه ایجاد کردیم.

وی ابراز کرد: این‌که "قاچاق در مناطق آزاد شکل گرفته" یک بحث است،‌ این‌که گفته شود 10 درصد از قاچاق کشور مربوط به منطقه آزاد است که این نشان می‌دهد مبدأ قاچاق مناطق آزاد نیستند.

مشاور رئیس‌جمهوری در واکنش به اظهارات دادستان‌کل کشور مبنی بر قاچاق کالا در مناطق آزاد، بیان کرد: نامه مفصلی برای وی فرستادم که هنوز پاسخ آن را نداده‌اند. این بحث درباره مناطق آزاد این‌گونه نیست.

بانک با اظهار این‌که «خواهش می‌کنم از این موضوع عبور کنیم تا حقی که این قانون برای کشور ایجاد کرده است، ضایع نشود»،‌ گفت: کل واردات کالا در مناطق آزاد سال 97 یک میلیارد و 200 میلیون دلار بوده است.

وی با اعلام این‌که «1800 واحد صنعتی و تولیدی در مناطق آزاد داریم که مواد اولیه آنها از خارج تأمین می‌شود»،‌ افزود:‌ حدود 600 میلیون دلار این رقم واردات به سرزمین اصلی است. از سوی دیگر 10 تا 13 میلیون مسافر داریم که یکی از مقاصد آنها مناطق آزاد است؛‌ اگر این مسافران به ترکیه یا امارات بروند چه‌میزان کالا وارد می‌کنند، ارزی که برای بلیت هواپیما می‌دهند چه‌میزانی است؟

وی تصریح کرد: در 20 روز عید 700 هزار نفر به قشم رفتند، اگر نیایند باید کجا بروند. اگر نیایند باید ترکیه بروند یعنی هر کدام از این 10 میلیون نفر 80 دلار کالا بیاورند 800 میلیون دلار می‌شود.

مشاور رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر برای این 10 میلیون نفر امکانات ایجاد نکنیم می‌روند ترکیه، امارات، گرجستان، ارمنستان، دبی و حتی افغانستان می‌روند. الآن خیلی از اینها به مناطق آزاد می‌آیند و باید کالایی را خریداری کنند.

بانک تأکید کرد: طی 6 سال اخیر کل صادرات غیرنفتی از مبدأ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 161 میلیارد دلار بوده است؛ یعنی سالانه حدود 24 میلیارد دلار. نباید درباره دستاوردهای خودمان ظلم کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.