| کد خبر: 201009 |

◄ اظهارنظر جدید درباره بن‌بست 8کیلومتری آزادراه رشت-قزوین

زمانی که آزادراه قزوین رشت ساخته می‌شد، اهالی منطقه رودبار اصرار داشتند که این آزادراه از شهرشان(رودبار) عبور کند زیرا معتقد بودند که چرخه اقتصادی این منطقه از فروش زیتون به مسافران است و در صورتی که مسیر این آزادراه به خارج از رودبار منتقل شود، بخشی از این چرخه به هم می‌ریزد.

تین نیوز

در مورد عدم تکمیل هشت کیلومتر باقیمانده از آزادراه رشت-قزوین نظراتی مطرح می‌شود که شائبه نفوذ بازاریان منطقه بر تصمیم‌گیران را قوت می‌بخشد.

به گزارش تین نیوز، خدایار خاشع دبیر کارگروه شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها چندی پیش در مورد عدم ساخت این محدوده آزادراهی به خبرنگار این شبکه خبری گفته بود: زمانی که آزادراه قزوین رشت ساخته می‌شد، اهالی منطقه رودبار اصرار داشتند که این آزادراه از شهرشان(رودبار) عبور کند زیرا معتقد بودند که چرخه اقتصادی این منطقه از فروش زیتون به مسافران است و در صورتی که مسیر این آزادراه به خارج از رودبار منتقل شود، بخشی از این چرخه به هم می‌ریزد.

  •  روایت تازه از دلایل نیمه‌کاره ماندن آزادراه قزوین-رشت
  • پشت‌پرده ساخته نشدن قطعه باقیمانده از آزادراه قزوین-رشت

وی تاکید کرده بود: در حالی که مطالعات نشان می‌داد، عبور آزادراه از داخل شهر، مسیر مناسبی نبود و احتمال بروز حوادث با این شرایط افزایش می‌یافت. 

در همین مورد، سعید قصابیان کارشناس حمل و نقل نیز مدتی پیش با اشاره به این بخش از اظهارات مسئولان که «باند برگشت همان جاده قدیم باقی می‌ماند که مرکز فروش زیتون است» به تین نیوز گفته بود: این بدان معنی است که مسئولان به زبان بی‌زبانی می‌گویند که زیتون‌فروشان آن‌قدر قدرت دارند که می‌توانند از تکمیل یک آزاد راه جلوگیری کنند و این چنین مشخص می‌شود که کمبود منابع مالی نداریم مشکل جای دیگر است.

 این کارشناس تاکید کرده بود: ظاهراً دولت با علم به این‌که منافع عموم استفاده کنندگان از آزادراه که با سرمایه ملی ساخته شده، خیلی بیشتر از منفعت زیتون‌فروشان است، نمی‌تواند حاکمیت مردم را اعمال کند و در مقابل یک گروهِ محدود به این راحتی کوتاه می‌آید و این نشانه ناتوانی دولت است.

قصابیان گفت: آیا واقعاً هیچ راهی برای تامین روزی زیتون‌فروشان جز از طریق بند آوردن آزادراه وجود ندارد؟ آیا کسی در حاکمیت برای حل این مسئله فکر کرده است؟ آیا فکر کرده است که چگونه آزادراه را تمام کند و در عین حال کاسبی زیتون‌فروشان زیان نکند؟ آیا باب گفتگو با زیتون فروشان باز است؟ آیا کسی در دولت ذغدغه سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه را دارد؟

به گزارش تین نیوز، او تاکید کرد: مگر وظیفه دولت و حاکمیت، حل و فصل تضاد منافع بین گروه‌های مختلف اجتماع به نفع مصلحت عمومی نیست؟ چه کسی پاسخگوی هدر رفتن وقت شهروندان در مسیر پر ترافیک و شلوغ رودبار - منجیل در باند برگشت خواهد بود؟ چه کسی پاسخگوی معطل ماندن سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه است؟

این پرسش‌ها در حالی از سوی کارشناس مذکور مطرح شده که خاشع دبیر کارگروه شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها به تین نیوز گفته «برای اینکه مشکل اهالی رودبار را حل کنیم،  با همکاری بانک تجارت به عنوان مجری و سرمایه گذار اصلی، مطالعات اولیه برای ایجاد یک «شهر زیتون» در همان منطقه رودبار انجام شد تا مسافران برای خرید این محصول به آن شهر مراجعه کنند. اما این اقدام وارد فاز اجرایی نشد.

تمام مواردی که در مورد موضوع حفظ منافع زیتون‌فروشان منطقه مطرح شده، در حالی است که حسن رحمانی کارشناس حمل و نقل و مدیر کل اسبق حمل‌ و نقل استان قم نگرانی از عدم عبور  آزادراه از داخل شهر را بی‌مورد دانست و تاکید کرد: جاده قدیم این مسیر به‌دلیل جذابیت‌های خاص خود، حتی با احداث اتوبان، همچنان مورد استفاده خواهد بود و هیچ‌گاه تجربه جاده قدیم خرم‌آباد به اندیمشک واقع نخواهد شد.

وی در توضیح این دیدگاه خود خاطرنشان کرد: نوع تردد در جاده های شمالی بسیار با جاده‌های جنوب کشور فرق دارد و حجم آن هم متفاوت است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 2

    این زیتون فروشانی که می گین درواقع مردمان رودبار و منجیل و آن مناطق هستند و زندگی شان از این راه می گذرد نمی شود گفت چون این راه ملیه پس پس معیشت شما تعطیل !!! دولت باید اول معیشت این مردم را ببیند بعد راه را احداث کند و بهترین راه حل اینه که دولت در آن منطقه یک کارخانه بزرگ و پبشرفته فرآوری و بسته بندی زیتون (ساده ، بسته بندی های کیلویی و به قیمت مناسب برای بازار داخلی و لوکس و بسته بندی های کوچک و شیک برای بازارهای خارجی ) احداث کند که بخش زیاد دورریز زیتون هم در محصولات مختلف فرآوری شود و بعد مغازه های کنار جاده زیتون فروشی را تملک کند و به جایش سهام کارخانه به مالک مغازه دهد این جا زیتون فروش راضی خواهد بود تا دیروز کنار جاده صبر می کرد تا مشتری بیاد حالا سهام دار کارخانه زیتونه و درآمدش بیشتر هم می شه چون این کارخانه درآمد دلاری هم خواهد داشت و محصولاتش را به کل کشور هم خواهد فرستاد برای کار در کارخانه هم از جوانان و مردم همان منطقه نیرو بگیرن که اشتغال زا هم خواهد بود به مردم منطقه هم می شه سهام فروخت و دولت پس از تاسیس کارخانه از مالکیت خارج بشه بدن دست خودم مردم منطقه و مردم هم نفع خواهند برد چه بحث سلامت که دیگر محصول باز نخواهد بود و نظارت روش هست چه اینکه زیتون رودبار را در شهرهای خودشان هم خواهند داشت بجای زیتون وارداتی ، گران و بی مزه خارجی و البته کلی محصولات فرآوری شده دیگر زیتون از منطقه رودبار و آزادراه هم تکمیل خواهد شد چنین طرحی در راستای اقتصاد غیرنفتی ، مقاومتی و رونق تولید هم خواهد بود می شود کنار این طرح یک بازار با معماری قدیم گیلان و منطقه به شکل توریستی هم ساخت که هم زیتون بفروشد هم سایر محصولات منطقه و مردم آنجا به صورت مستقیم مثل بازار پشت شهرداری رشت .

    • حسین 1 0

      در جواب ناشناس
      چرا باید در هر موضوعی پای دولت را وسط کشید؟ وظیفه دولت ساخت کارخانه زیتون پروری است؟ اگر این زیتون اینقدر چرخش مالی دارد که به ساخت آزادراه ارجحیت دارد، چرا بخش خصوصی وارد نمیشود؟
      میزان هدر رفت سوخت و وقت و جان مردم در جاده رودبار صدها برابر گردش مالی زیتون فروشی است.