| کد خبر: 200946 |

برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران منتشر شد

برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوای پایتخت توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شد و براین اساس گفته شده که در صورت اجرای این برنامه، در مدت چهار سال میزان تولید ذرات معلق ۵۵ درصد و تولید گازهای سمی ۴۵ درصد کاهش می‌یابد.

تین نیوز

برنامه جامع پیشنهادی کاهش آلودگی هوای پایتخت توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شد و براین اساس گفته شده که در صورت اجرای این برنامه، در مدت چهار سال میزان تولید ذرات معلق ۵۵ درصد و تولید گازهای سمی ۴۵ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل ازروابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، نسخه اولیه این برنامه با جزئیات روشن و سنجش‌پذیر در زمستان ۱۳۹۶ و چهار ماه پس از آغاز فعالیت دوره اخیر مدیریت شهری منتشر شده بود و اکنون نسخه جدید برنامه که با توجه به شرایط جدید به‌روز شده، برای اطلاع عموم شهروندان و دریافت نظرات کارشناسان و متخصصان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.

این برنامه برای اجرا، به تخصیص حدود ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان بودجه دولتی در طول چهار سال نیاز دارد که ۴۴۰۰ میلیارد تومان از آن باید در سال اول از سوی دولت تأمین شود و بقیه منابع مورد نیاز هم به صورت تسهیلات بانکی و آورده مالکان و بهره‌برداران در نظر گرفته شده است.

در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران، با ارائه یک زمان‌بندی چهار ساله، برنامه‌های جزئی برای هریک از حوزه‌های نوسازی و بهسازی اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده، نصب فیلتر دوده بر روی انواع خودروهای دیزلی، جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده و خودروهای کاربراتوری، جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی و تعویض کاتالیست تاکسی‌ها ارائه شده که در هر مورد، با درج اعداد و ارقام روشن و دقیق به هدف‌گذاری‌ها، منابع مالی مورد نیاز و میزان اثربخشی آن بر کاهش منابع آلاینده اشاره شده است.

برآورد شده که با اجرای این برنامه، پس از چهار سال شاهد کاهش ۵۵ درصدی تولید ذرات معلق و کاهش ۴۵ درصدی تولید گازهای سمی خواهیم بود و نهایتا میانگین شاخص کیفیت هوای تهران به‌طور متوسط حدود ۳۰ واحد کاهش پیدا می‌کند. چنین دستاوردی به معنای رسیدن به کیفیت هوایی تقریبا همیشه سالم خواهد بود.

اگرچه وظایف قانونی شهرداری‌ها در حوزه کاهش آلودگی هوا به مراتب کمتر از دستگاه‌های دولتی است اما مسئولان شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این برنامه از طرف دولت، حاضرند مسئولیت کنترل آلودگی هوای شهر را طبق یک برنامه زمان‌بندی‌شده، شفاف و سنجش‌پذیر برعهده بگیرند.

فایل این برنامه از پایگاه اینترنتی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به نشانی زیر قابل دریافت است:

 

 http://traffic.tehran.ir/Portals/۰/۱_۵۱۲۰۶۰۸۶۹۳۴۶۹۰۵۳۰۰۰.pdf

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.