| کد خبر: 200938 |

قلب تپنده واگن مترو «ایران‌ساخت» شد

​ مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان شامل تام لوکوموتیو آریا، مدیریت انرژی نوآور افق (مانا)، جهاد دانشگاهی، فن ژنراتور و چندین شرکت دیگر با همکاری یکدیگر اقدام به طراحی و ساخت سیستم رانش به عنوان قلب محرک واگن مترو کردند. این کنسرسیوم توانسته است با تکیه به دانش و توان داخلی قسمت‌های مختلف سیستم رانش را طراحی کند.

تین نیوز

 مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان شامل تام لوکوموتیو آریا، مدیریت انرژی نوآور افق (مانا)، جهاد دانشگاهی، فن ژنراتور و چندین شرکت دیگر با همکاری یکدیگر اقدام به طراحی و ساخت سیستم رانش به عنوان قلب محرک واگن مترو کردند. این کنسرسیوم توانسته است با تکیه به دانش و توان داخلی قسمت‌های مختلف سیستم رانش را طراحی کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به رشد و افزایش تراکم جمعیت در کلان شهرها به خصوص شهر تهران، تقاضا برای سفرهای درون شهری هر روز افزایش می‌یابد. حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو به عنوان یک ناوگان قابل اطمینان و به‌موقع بهترین گزینه برای پاسخ به نیاز روز افزون سفرهای درون شهری است و افزایش ظرفیت ناوگان مترو امری غیرقابل اجتناب است.

همچنین مطابق برآوردهای صورت گرفته، کلان شهر تهران تا سال ۱۴۰۲ نیازمند ۱۰۵۰ واگن جدید است. در این راستا از چندین سال پیش مذاکرات گوناگون با سازندگان متعدد انجام شده که برخی از آن‌ها منجر به قرارداد نیز شده است. اما به دلیل نوع همکاری‌های مبتنی بر تامین مالی خارجی، دستاورد قابل توجهی در زمینه انتقال تکنولوژی و ساخت داخل برای کشور نداشته است.

با توجه به شرایط خاص به وجود آمده و نیاز روز افزون پیش رو به واگن جدید و همچنین مطابق با ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر الزام بر بومی‌سازی ۸۵ درصد واگن مترو در داخل کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به طرح مساله و برداشتن گام‌های موثر در این زمینه کرده‌اند.

مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان شامل تام لوکوموتیو آریا، مدیریت انرژی نوآور افق (مانا) ، جهاد دانشگاهی، فن ژنراتور و چندین شرکت دیگر با همکاری یکدیگر اقدام به طراحی و ساخت سیستم رانش به عنوان قلب محرک واگن مترو کردند. این کنسرسیوم توانسته است با تکیه به دانش و توان داخلی قسمت‌های مختلف سیستم رانش را طراحی کند.

یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم رانش  MCM است که در این راستا شرکت مانا با همکاری شرکت تام لوکوموتیو آریا به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در زمینه سیستم‌های رانش قطار توانسته است با اتکا بر ظرفیت‌های علمی دانشگاهی و تجربیات موجود، نمونه اولیه سیستم MCM مورد نیاز در خطوط مترو تهران را توسعه دهد.

MCM ساخته شده براساس تمامی نیازمندی‌های استانداردی و عملکردی مورد نیاز طراحی شده و در مرحله سپری کردن تست‌های مرتبط با شرایط محیطی و عملکردی است. همچنین از مزیت‌های این نمونه این است که از نظر وزنی سبکتر از نمونه فعلی است و در صورت نیاز می‌تواند در ابعاد کوچکتر ساخته شود.

با توجه به تجربیات گروه طراحی این محصول در زمینه خنک کننده‌ها، طراحی سیستم خنک‌کننده با توجه به نیاز مشتری به صورت سفارشی صورت گرفته و از دیگر ویژگی‌های مهم این محصول این است که می‌توان با توجه به پروتکل ارتباطی مورد نیاز سیستم، رانش و پردازش می‌شود.

نمونه مهندسی MCM می‌تواند پس از تکمیل دوره تست‌های شبیه‌سازی و پس از اخذ تمامی گواهینامه‌های مورد نیاز وارد مرحله انبوه سازی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.