| کد خبر: 200929 |

مانعی از جنس حمل و نقل بر سر راه صادرات/ کاهش سهم صادرات در تسهیلات بانکی

شافعی گفت: از سال ۸۴ میزان سهم صادرات در تسهیلات بانکی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

تین نیوز

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران  در همایش روز ملی صادرات اظهار کرد: روز ملی صادرات فرصتی برای گرامیداشت افرادی است که در این عرصه خطیر و در شرایط استثنائی تحریم‌ها، تهدید‌ها و مشکلات داخلی حضور ایران در اقتصاد جهانی را حفظ کردند؛ امسال متفاوت تر از گذشته باید قدردان کسانی باشیم که علی‌رغم مواجهه با نامهربانی‌هایی از جانب افراد مختلف کار جهادی کردند.

او گفت: امروز صادرکنندگان ثابت کردند علی رغم آنکه حتی گاهی در بازی‌های مختلف متهم به موارد مختلف شدند به چه اندازه به وطن خود علاقه دارند. صادرات روشی برای توسعه اقتصادی است و این بر تمام مردم اشکار است اما کشور ما متفاوت با سایر کشور‌ها است.

رئیس اتاق ایران دادمه داد: از سال‌های دور، صادرات کشور ما تکیه بر خام فروشی و صادرات مواد نفتی داشت که نمی‌توانست تکیه گاه محکمی برای کشور باشد اما امروزه کصور برای پر کردن خلاء های کشور در حوزه تولید تلاش می‌کنند.

او گفت: امروزه علی رغم که فروش نفت کاهش پیدا کرده است شاهد بودیم که نه تنها توجه ویژه تری به تولید کنندگان نشد، برخی از آن‌ها مورد بی مهری‌هایی قرار گرفتند. در چند ماه گذشته تغییر رویکردی ایجاد شده و ان را حس می‌کنیم، از حرکت مخرب و هیجانی فاصله گرفته و به سمت منطق حرکت می‌کنیم، نگرانی ما برای صدور ناگهای بخشنامه و ایین نامه‌ها کاهش میدا کرده و امیدوار هستیم همین روند ادامه پیدا کند.

شافعی تصریح کرد: باید به تفکر کوتاه مدت و اختلال در تصمیم گیری‌ها باید توجه شود؛ هر تصمیمی که اتخاز می‌شود بر سایر مولفه‌های اقتصادی موثر خواهد بود پس نباید اجرای طرحی در نهایت شاهد باشیم زیان اجرای طرح بیش از فواید ان باشد

رئیس اتاق ایران با اشاره مشکلات مالیاتی گفت: این موضوع اغلب وارد لایحه بودجه شده و در فضای هیجانی تعیین می‌کنند که تا زمانی که پول صادر کننده به کشور نرسیده نباید مالیات برای او در نظر گرفته شود؛ صادرات به شدت کار سختی است و مثل برخی از تولیدات داخل بازار انحصاری ندارد. برای حضور در بازار‌های جهانی باید بجنگیم و زمان بسیاری صرف کنیم. تامین مالی در حوزه صادرات بسیار مهم است؛ از سال ۸۴ سهم اختصاص یافته به تسهیلات بانکی در بخش صادرات بسیار کاهش پیدا کرده و فشار بسیاری به فعالان این حوزه وارد می‌شود.

او گفت: حوزه صادرات به چندین تصمیم گیرنده مواجه است اما هیچ پاسخگویی برای مشکلات این حوزه وجود ندارد؛ هیچ نهادی مسئولیت مشکلات این حوزه را بر عهده نمی‌گیرد.

شافعی بیان کرد: بار‌ها درباره صندوق ضمانت صادرات مطرح کردیم که با ادغام صندوق حمایت و بانک توسعه صادرات محل مناسبی برای حمایت از صادرات ایجاد شود.

رئیس اتاق ایران گردشگری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را یکی از فضاهای بسیار مناسب برای اینده کشور دانست گفت: تفاهمنامه اوراسیا فضای بسیار مناسبی برای کشور ایجاد کرده است اما حتی اگر میزان صادرات را ۱۰ برابر کنیم برای صادرات با مشکل مواجه خواهیم شد؛ آینده صادرات کشور نیاز به توجه ویژه به این بخش دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.